• snissen

    Förmånsbil

    Det finns lite olika varianter, men det man skall hålla isär är :

    Förmånsvärdet=  pris på bilen satt av skatteverket ( kan alltså skilja från bilens riktiga pris ) + extrautrustning.
    Kolla på skatteverkets hemsida- välj rätt bilmodell så kommer priset upp och lägg på priset på extrautrustningen . Denna summa läggs på lönen och man får betala skatt på den.

    Sedan kan man ha ett nettolöneavdrag, dvs företaget drar en summa på lönen ( denna summa bestämmer företaget, så det finns inget "generellt belopp" )
    Det fina med nettolöneavdrag är ätt man får sänka förmånsvärdet med motsvarande belopp. dvs , drar företaget av 2000 kr /månad på lönen , så sänks förmånsvärdet med 2000 kr / månad.

    Man kan också ha bruttolöneavdrag- detta sänker inte förmånsvärdet. 

    Det man ska tänka på i övrigt , är att om man har höga avdrag på lön kan det påverka ens pension och dyl.

    För att verkligen kunna räkna på det hela tycker jag att din man ( och du ska bestämma er för vilken bil ni vill ha och ta in en offert på den . Sen kollar ni upp din  företagets bilpolicy vad som gäller med löneavdrag.
    Tänk på att kolla upp vilka krav företaget har i övrigt ex, får ni köra utomlands med bilen , vad händer vid uppsägning, föräldraledighet osv. 
    Lycka till!
     

  • snissen

    han gör alltså en reseräkning för de tjänstemil han kör?
    Det är tyvärr den minst förmånliga varianten ( och mkt vanlig)  för privatpersonen , eftersom den ersättningen ofta inte täcker upp den faktiska kostnaden. ( beror mkt på vilken bil man har, hur mycket soppa den drar )
    Men det är ju företaget som valt hur det skall ersättas, och bara att acceptera. Men däremot får han ta del av de förmodade rabatter företaget har på bensin /diesel, vilket ju är bra.
    Hur menar du skattetekniskt? Om det skall deklareras eller dyl.?
    Gör man reseräkningar får man det skattefritt om inte företaget väljer en högre ersättning ,än de lagstadgade skattefria milen , som man då skattar på ( vilket skall ske med automatik från företagets sida)  - men det är ingenting man behöver redovisa på något sätt.

    Kör han mycket i tjänst? Kör han över 3000 mil i tjänst får han sänka förmånsvärdet med 25%.
    Miljöbil sänker också fmv, i år i allafall. Tveksamt hur det blir framöver, förmodligen inte som nuvarande regler.

  • snissen

    fast vänta nu;
    det finns tydliga regler för hur man räknar.
    Det finns företag som verkligen ger sin anställda fina möjligheter till förmånsbilar  ex. betalar drivmedel och föraren förmånsbeskattas för privat körning = väldigt förmånligt för den föraren som kör mycket  i tjänst och inte så mycket privat. ( kör man mycket privat och lite i tjänst = dålig idé )
    att man "nappar" på erbjudande om förmånsbil är väl verkligen inte konstigt om det är en fördel ekonomiskt- men som många inte fattar är det en noggrant uträknad kalkyl utifrån utbud och egen situation som avgör om man tjänar på det eller inte.
    vad har företaget för drivmedelsmodell? ersättningsnivåer? rabatter? kostnadsneutralitet?
    finns inget rätt eller fel innan man har alla siffrorna till beräkning, först då kan man svara på om det är förmånligt eller inte. 
    Så egentligen kan man väl säga att ge råd innan man har företagets bilpolicy samt uppskattad körsträcka tjänst/privat är en synnerligen dålig idé.

    Hoppas ni kommit fram till nåt bra iallafall. Bilansvarig på firman  eller banken/finansbolaget
     borde kunna ge er en fullständig kalky.
     

Svar på tråden Förmånsbil