• Hanna91

Orkar snart inte behöva leva såhär! Hjälp!

Hejsan!

Jag är en tjej på 20år som har ständigt ont i magen, det är alltså ingen vanlig magont utan det känns som om magsäcken vill vända sig ut o in och att tarmarna knyts åt - så ont gör det!

Jag har haft dessa problemen i drygt 1 år, och för en månad sen gjorde jag en gallstens operation eftersom dom misstänkte gallstenar ( har haft gallstensattacker, dom gjorde ultraljud och såg några stenar, det är inte så ont jag har nu)

Jag misstänker att jag inte tål laktos då jag en dag testade detta och drack 2 glas mjölk och blev riktigt lös i magen. Så jag äter laktosfritt och om jag ska äta något med laktos tar jag tablett innan mot detta! 

Idag åt jag en köpe sallad och nu har jag så ont så jag vet inte vart jag ska bli av!

Jag behöver inte alltid gå på toa när jag har ont utan det händer bara enstaka gånger och det slutar inte göra ont efter besöket! (så då borde det väl inte vara IBS mage? För jag har läst att det oftast blir bättre när man tömt tarmen....)

Någon som känner igen sig? Jag känner mig så himla låst... Vågar inte åka för lång hemifrån ifall om att jag skulle få så här ont... (händer minst varannan dag) 

Jag har super bra blodtryck (120/80 - 122/74) har det legat på, tagit massor av blodprov, alltid lika bra....

Hjälp!! 

• Svar på tråden Orkar snart inte behöva leva såhär! Hjälp!
  • Hanna91

En pappa som ligger på sjukhus gör inte så magen blir bättre precis...

• Annelie 76

Testa att ta bort gluten också. Det kan ofta ge en massa besvär utan att man har celaki. Var också försiktig med fibrer, de gör ofta mer skada än nytta.

Kött brukar de flesta klara av att äta så basera din mat på det. Sen resten får du prova dig fram till vad du klarar. Testa inte för många olika saker per gång, då är det svårt att veta vad du reagerar på.

Grönsaker är väldigt olika vad man kan och inte kan äta. Kokta brukar vara snällare än råa, sallad är rena döden för vissa magar.

Var försiktig med baljväxter också, de innehåller mycket fibrer och annat som kan reta magen. Min mage (har IBS) tål inte potatis alls, särskilt inte färskpotatis. Ris funkar, pasta och sånt går bort pga gluten.

Koffein och nikotin brukar inte göra magar glada heller så undvik det ett tag om du kan och se vad som händer.

Jag började äta LCHF för att jag hade problem med magen. Säger inte att du behöver göra det men många som har problem blir hjälpta av lågkolhydratkost med mycket fett, en del med IBS blir till och med friska så länge de håller sig från det de inte tål vilket ofta är ganska lätt med de begränsningar man har med LCHF-kosten.

• Anova

Har du gjort en gastroskopi? om inte så kanske det vore en idé att begära en sådan.

• UntilTheDark

Men har du inte gjort varken gastroskopi eller koloskopi? Annars är det hög tid. 

• Hanna91

Nej inga sådana undersökningar... Dom har bara sagt , de låter som om du får leva med detta! Hatar läkare!

• UntilTheDark

Men då är det dags för dig att KRÄVA utredning. Det måste dom göra, magsmärtor ska man alltid utreda. 

• Hanna91
    UntilTheDark skrev 2011-06-10 13:36:30 följande:
    Men då är det dags för dig att KRÄVA utredning. Det måste dom göra, magsmärtor ska man alltid utreda. 
    Tack, jag ska ta tag i detta när vi vet mer om min pappa. Just nu får mitt liv pausa lite.
  • Mistral

Är det någon typ av mat som det fungerar att äta utan att du får problem? Sallad var tydligen inte bra, vad hade du i den och vilken sås till?

• vikarien

Tycker det låter som om det kan vara IBS iaf, finns ju inget "rätt eller fel" när det gäller denna gräsliga sjukdom.
    Lider själv av det sen 4 år tillbaka, och för mig hjälper inga toalettbesök i världen vissa dagar.

skickar en styrkekram också, låter som om du har det lite jobbigt just nu! Hoppas allt löser sig med din pappa <3

• Pluttan06

Hej Hanna!

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har oxå problem med magen och kan i stort sett inte äta någonting utan att få ont i magen. Jag har tagit prov på gluten som visade negativt, men läkaren trodde att jag var laktosintolerant. Så jag har gått över helt till laktosfria produkter, men får ont i magen av annat som jag äter. Vet snart inte vart jag ska ta vägen med mitt magonda.. Gråter Men jag ska kräva flera utredningar på min mage och jag tycker att även du borde göra det, kräv att dom ska gör utredning på din mage..
    //Pluttan06

Svar på tråden Orkar snart inte behöva leva såhär! Hjälp!