• Sandras1987

Vilken bank är bäst?

Någon som vet vilken bank som är bäst?

Vill byta från swedbank till någon annan.

Vilken bank har ni och varför?

• Svar på tråden Vilken bank är bäst?
  • skorpionen80
    Bäst på vilket sätt? Trevligast personal, längst öppettider, högst sparränta, enklast internetbank? Själv har jag Swedbank som lönebank, gillar deras öppettider och är nöjd med internetbanken. Dock har de väldigt låg ränta så sparpengarna har jag på Hoist och SevenDay.

Länsförsäkringar gillar jag inte för att de inte hanterar kontanter. Tycker det är jätteskönt att kunna växla in mynt gratis i banken eller kunna ta ut/sätta in en större summa pengar. Som när vi köpte våra soffor, då skulle vi betala budkillarna kontant så vi tog ut pengar på banken, men sen hände något så vi betalade de inte kontant. Jätteskönt att kunna sätta in pengarna på sitt eget konto och inte behöva be någon annan med annan bank göra det.

Danske bank kikade vi på ett tag när vi skulle köpa hus. Där kan man ha lika hög sparränta som man har bolåneränta.
  • Sandras1987
    skorpionen80 skrev 2011-06-09 09:10:39 följande:
    Bäst på vilket sätt? Trevligast personal, längst öppettider, högst sparränta, enklast internetbank? Själv har jag Swedbank som lönebank, gillar deras öppettider och är nöjd med internetbanken. Dock har de väldigt låg ränta så sparpengarna har jag på Hoist och SevenDay.

Länsförsäkringar gillar jag inte för att de inte hanterar kontanter. Tycker det är jätteskönt att kunna växla in mynt gratis i banken eller kunna ta ut/sätta in en större summa pengar. Som när vi köpte våra soffor, då skulle vi betala budkillarna kontant så vi tog ut pengar på banken, men sen hände något så vi betalade de inte kontant. Jätteskönt att kunna sätta in pengarna på sitt eget konto och inte behöva be någon annan med annan bank göra det.

Danske bank kikade vi på ett tag när vi skulle köpa hus. Där kan man ha lika hög sparränta som man har bolåneränta.
    Har du hört nåt om Handelsbanken?
  • skorpionen80

Nej, det har jag inte.

• Kjell2

Har Danske bank och är hittills väldigt nöjd med dem. vettig internet bank, möjlighet till personligt besök, hyfsade vilkor på de tjänste jag utnyttjar.

• snedtak

Vilken bäst som passar bäst beror väl på vad ni har för behov av tjänster samt till viss del vad som finns där ni bor. Själv har jag Nordea som jag är nöjd med, trots att många klagar. Dock är sparräntan på konton lite låg så jag har dessutom ett extra sparkonto utanför Nordea på en bank med insättningsgaranti och inga krav på bindningstid eller maximalt antal uttag per år.

• sarsparis

tänker att det beror vad du är i behov av för tjänster tex tillgänglighet, hantera kontanter mm.

Vi har handelsbanken, har haft de i hela mitt liv och tycker att jag alltid blivit väldigt trevligt bemött. När vi tog huslån bytte mannen från swebank till handelsbanken och han var bra mycket nöjdare med handelsbanken. Det enda du betalar för är visakortet, tror det kostar 250:-/år. Sen hjälper det såklart att vi fått en välidgt bra bankkvinna. alla deras kontor hanterar dock inte kontanter.

• LivL

Länsförsäkringar!!

Trevlig personal, gratis internetbank, gratis MasterCard, gratis överföranden av pengar till annan bank om du gör det själv på nätet (perfa när jag betalar hyran), rabatt på försäkringar.

Hade Swedbank förut, fick fan betala avgifter för ALLT.

• Gladskit
    Sandras1987 skrev 2011-06-09 10:36:27 följande:
    Har du hört nåt om Handelsbanken?
    Vi har Handelsbanken och vi är nöjda. Vi bytte från Nordea till Handelsbanken förra sommaren när vi köpte hus. För min del hade det gått lika bra med en internetbank men min man ville gärna ha ett bankkontor att besöka och en mer personlig kontakt. Då fanns Swedbank, Handelsbanken och Nordea att välja på där vi bor, men eftersom Handelsbanken var de enda som kunde matcha internetbankernas ränta då, så valde vi dem.

Det enda jag inte riktigt gillar är deras internetbank. När vi hade Nordea så hade de något som de kallade förenklad inloggning där man alltid kunde komma åt sitt konto snabbt om man bara ville titta på saldot. Men på Handelsbanken måste man alltid ha dosan och kortet redo för att kunna logga in.

Nu funderar vi dock på att byta igen, för att få en bättre ränta. Vi har en ränterabatt gentemot den rörliga räntan, men vi har sett att SEB erbjuder en riktigt bra rörlig ränta så vi får se hur det blir. Att byta var inte alls så krångligt som jag trodde så jag har inget emot att göra det igen!
  • Donum

Jag tycker att Handelsbanken är ett strå vassare än övriga banker. De har också klarat sig bäst av bankerna under ekonomiska kriser. De är förvisso lite restriktiva när det gäller t ex lån, men det tycker jag är positivt. 

Svar på tråden Vilken bank är bäst?