• Anonym

Kronofogden/Skatteåterbäring??!

Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:03:54 följande:
    Har man skulder som ligger hos KFM skickar Skatteverket pengar dit för att täcka den skulden i första hand... blir det något över skickas pengar ut till dig. Du får ett slutskattebesked och ett kontoutdrag där det står att de betalat till KFM. Pengarna kommer inte förrän runt midsommar, fast det står att utbetalning skett på skattekontot... De förbereder utbetalningarna nu och pengarna kommer senast 23 juni om du meddelat bankkonto och inte har skulder.

Utmätning på lön har inget med skatteåterbäringen eller betalning till KFM av Skatteverket att göra.

Skulder hos KFM går före allt när man får överskott på skatten.
    Det står på skatteverkets sida att man skall få pengarna 8-10 juni. Vi fick våra pengar i går. 

• Anonym
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:15:27 följande:
    Senast midsommar veckan betalas pengarna ut. De KAN komma tidigare.

Jag skrev inte att man får ett förhandsbesked om att fogden får pengarna - det kommer ett kontoutdrag skrev jag, där det står att pengarna gått dit!

Jag VET för jag har själv varit i den sitsen och tagit mig ur det och jobbar nu med det istället...

Pengarna ser man inte röken av om man har en skuld såvida inte återbäringen överstiger skulden.
    citat från skatteverkets sida "Pengarna kommer dock att finnas på ditt bankkonto senast på fredag vecka 23. Det är din bank du ska vända dig till för att kontrollera om pengarna kommit in." Alltså i morgon!
  • Anonym

Skatteåtebäringen tar KFM direkt tyvärr..

• Anonym

Min fru hade skulder då vi träffades och när hon fick liknande summa tillbaka på skatten tog KF pengarna direkt. De kom aldrig via kontot. Men sen var också skulden betald.

• Anonym

Ring till KFM så får du veta direkt

• Anonym
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-06-09 10:20:00 följande:
    Okej... fine!

MEN fortfarande... pengarna går till fogden i första hand om man har en skuld. Det behöver inte Skatteverket meddela innan. Har man en skuld hos KFM går det före allt annat och man riskerar att inte få några pengar om inte återbäringen överstiger skulden.

Så TS kan nog kallt räkna med att pengarna eller del där av ryker.
    Du har så rätt så.. Man behöver inte ha löneutm för att KF ska "ta sina" pengar..
  • Anonym

Eftersom det är pengar som ni får utöver er inkomst så ryker dom på en gång.

• Anonym

Hämtat från KFM´s sida.

Vad kan vi göra för att driva in skulder?

Vi har olika möjligheter att driva in skulder.

Det första vi gör är att kontrollera om du får tillbaka skattepengar. Dessa pengar går i sånt fall automatiskt till att betala de skulder som du har i våra register.

• Anonym

Kronofogden kommer att ta de pengarna för att betala av era skulder. (såklart)

• Anonym

Tråkigt, men samtidigt så får ni väl tänka på att skulden har minskat med 14 000 så kanske det känns lättare. Håller tummarna att ni får arbete och en bra sommar trots allt.

Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring??!