• Flerabarnsmamma

    Använder du cykelhjälm?

    Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

    Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • tahira

    Nu har jag inte cyklat på kanske tre år, men när jag gjorde det regelbundet hade jag hjälm. Jag är mamma och jag tycker att det är mitt ansvar som förälder att se till att jag tar hand om mig själv så bra som möjligt och är en bra förebild för min son. Jag är 22 år.


  • wiickan

    Jag hade hjälm tills jag var kanske 15 då jag gjorde revolt mot min mor och slutade. Nu när jag i höst flyttade till en storstad för att börja plugga (jag är 20) och dessutom insåg att jag inte hade ett enda bra argument för att strunta i hjälmen började jag använda den igen. Nu är jag livrädd att åka utan den. Man har ju bälte när man kör bil, som dessutom är en bur av plåt som skyddar en, så varför har man inte hjälm?

  • Safireee

    Ja! Jag är 28 år och cykelpendlar normalt sett till jobbet varje dag (1 mil). På vägen till jobbet ser jag att uppskattningsvis 2/3 har hjälm på sig (vuxna), det är bra, men det kan absolut bli bättre. 

    Med tanke på hur vissa kör eller bara promenerar rakt ut på cykelbanan så skulle jag inte våga cykla utan cykelhjälm!! (och då har vi ändå avskild cykelbana 90% av vägen till jobbet).  

  • Kinya

    Jag har aldrig använt hjälm innan förutom när jag var liten och min mamma tvingade mig. Men häromveckan fick jag en hjälm och jag använder den när jag är ute och cyklar med min dotter men jag är dålig på att använda den annars. Det är inte för att det är pinsamt eller så men om jag ska ut och ta en drink med vänner så har jag ingenstans att lägga hjälmen när jag är på stället så då lämnar jag den hemma. Hade man kunnat lämna den på sin cykel utan risk för att den blir stulen hade det varit annorlunda. Jag är 29 år.

  • annca

    Hjälm fanns inte när jag var under 15, så jag har aldrig präglats på det.
    Fyller 40 iår, har börjat cykla igen efter ett uppehåll på ett par år, men det har aldrig varit huvudt jag varit orolig att skada, och känner ingen som öht slagit i huvudet. Armar och ben däremot...

    Det gäller att följa regler och läsa trafiken. Använder man förnufter är risken så mycket mindre än om man bar aforsar på, som många verkar göra idag... Det är klart att man är en fara för andra om man cyklar i en gigantisk tjattrande klunga utan koll på vad som händer runt omkring. Om man skiter i stopplikt, rödljus, enkelriktningar... *grrrrr* Se sig för för fanken! Kör som om alla andra var idioter, så klarar du själv rätt bra, det sa min körskollärare till mig för drygt 20 år sedan :)

    Nej, jag använder inte hjälm. Kommer aldrig heller! :P


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lindreas

    Jag har precis skaffat min första cykel i vuxen ålder. Men eftersom jag varken har hjälm eller lås till den än så har jag inte ens provcyklat utomhus. Jag var dålig på att använda hjälm i tonåren, då var ju allt pinsamt. Men jag ska skjutsa mitt barn, och eftersom han ska ha hjälm så blir det nog lättare om jag också har det.

    Så, om ett par veckor kan jag återkomma och säga att jag har hjälm, och jag är 27 år.

  • 071001

    Nej, 33-40 år. Men jag cyklar inte längre, gav bort min cykel.

  • Mandel

    Ja det gör jag.
    Är 37 år och tycker att jag ska föregå med gott exempel för mina barn.
    Kostar inte många kronor heller.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?