• Flerabarnsmamma

Använder du cykelhjälm?

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • Eleonor01

Ja självklart!! Om jag har hjälm när jag kör mc så har jag hjälm då jag kör landsvägscykel med! Kommer upp o rättså höga hastigheter bitvis! Har lika mycket att skydda oavsett om jag cyklar eller kör hoj. Tycker att det borde vara lag på att alla ska använd så hade kommentaren jag skäms med hjälm eller är inte bekväm i hjälm försvunnit.

• Mimmlas

Nej inte längre, cyklar lugnt och är väldigt medveten om trafik de gånger jag passerar vägar.
    När jag åker inlines så har jag hjälm om jag ska raca lite.

• Tonx

Svarade "Ja, jag är 21-26 år".

Jag cyklar nu inte så ofta, men visst använder jag hjälm. `
    Likväl som jag använder hjälm när jag rider, kör mc, åker inlines eller fyrhjuling/skoter, eller använder flytväst i båten och säkerhetsväst vid terrängritt.
    Tycker det är självklart att man skyddar sig!

• Tonx
    Mimmlas skrev 2011-06-09 12:00:37 följande:
    Nej inte längre, cyklar lugnt och är väldigt medveten om trafik de gånger jag passerar vägar.
    När jag åker inlines så har jag hjälm om jag ska raca lite.
    Ungefär lika bra argument som "Nej, jag använder inte bilbälte, jag är en mycket duktig förare och kör försiktigt."
  • cicci85

Ja, självklart! Bor 2 mil från stan och de flesta som cyklar här ute på landsvägen har hjälm.

• frökenpiggy

Jag cyklar regelbundet i London, där trafiken kan vara ganska agressiv, utan hjälm. Känner flera andra vana cyklister som inte heller använder hjälm. Jag känner mig bekvämare utan hjälm, har bättre rörelsefrihet, och slipper bära runt på hjälmen när jag ska göra ärenden osv. Det finns undersökningar som visar att bilister ger cyklister utan hjälm mer utrymme, och forskare som menar att dagens hjälmar egentligen inte är speciellt effektiva. Jag vill inte ta ställning i den debatten - jag vet inte vilka argument som är bäst underbyggda - men tycker att det är viktigt att komma ihåg att det inte är en helt ensidig fråga. Jag cyklar lugnt och sansat och känner mig för det mesta nöjd och trygg. Oroar mig däremot ofta över andra cyklister, med och utan hjälm, som tar dumma och onödiga risker i trafiken... Jag är 26.

• 08 i Skåne

Jag började använda hjälm efter att jag fick mina barn och använder numera alltid hjälm när jag cyklar, vare sig barnen är med eller inte.

• wiickan

Till er som inte orkar ta med hjälmen när man är och gör ärenden: jag låser fast min med det extra bygellås jag har till cykeln så att både cykel och hjälm blir fastlåst i ex. cykelstället.

• tindistar

Jag har precis fått en cykel och en hjälm ska inhandlas både till mig och mannen. 

• Helle333
    Flerabarnsmamma skrev 2011-06-09 10:29:22 följande:

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Förr använde jag inte hjälm. Sedan en dag satt jag i nedförsbacke på cykeln, jag körde rätt snabbt när det slog mig vilken hycklare jag var. Jag skulle ALDRIG sätta mig på en häst utan hjälm. Jag skulle ALDRIG sätta mig på en moppe utan hjälm. Jag skulle ALDRIG sätta mig på en MC utan hjälm men jag satte mig gladeligen på cykeln och susade fram i väldigt hög hastighet emellanåt. Jag åkte raka vägen hem och hämtade pengar och åkte till en sportbutik och köpte en cykelhjälm. Det var fem år sedan. Sedan dess sätter jag mig inte på cykeln utan hjälm.
    Jag har märkt att det att jag använder hjälm har varit skitbra för ungarna i grannskapet, MÅNGA barn har kommenterat att jag minsann är en duktig vuxen som har hjälm på mig när jag cyklar vilket känts bra för mig också.

Varför bryr du dig om vad andra tycker om du har hjälm? Du har bara ett huvud. Var rädd om det. Om andra struntar i att ha den billiga försäkringen på sig är det deras problem men tänk på dig själv och dina barn (om du har några), var en bra förebild. Många vågar inte ha hjälm för att ingen annan har det men om alla fortsätter tänka så kommer det aldrig att ändra sig. Någon måste vara modig och bryta detta idiotiska mönster.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?