Flerabarnsmamma skrev 2011-06-09 10:29:22 följande:
Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.
Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?
Förr använde jag inte hjälm. Sedan en dag satt jag i nedförsbacke på cykeln, jag körde rätt snabbt när det slog mig vilken hycklare jag var. Jag skulle ALDRIG sätta mig på en häst utan hjälm. Jag skulle ALDRIG sätta mig på en moppe utan hjälm. Jag skulle ALDRIG sätta mig på en MC utan hjälm men jag satte mig gladeligen på cykeln och susade fram i väldigt hög hastighet emellanåt. Jag åkte raka vägen hem och hämtade pengar och åkte till en sportbutik och köpte en cykelhjälm. Det var fem år sedan. Sedan dess sätter jag mig inte på cykeln utan hjälm.
Jag har märkt att det att jag använder hjälm har varit skitbra för ungarna i grannskapet, MÅNGA barn har kommenterat att jag minsann är en duktig vuxen som har hjälm på mig när jag cyklar vilket känts bra för mig också.
Varför bryr du dig om vad andra tycker om du har hjälm? Du har bara ett huvud. Var rädd om det. Om andra struntar i att ha den billiga försäkringen på sig är det deras problem men tänk på dig själv och dina barn (om du har några), var en bra förebild. Många vågar inte ha hjälm för att ingen annan har det men om alla fortsätter tänka så kommer det aldrig att ändra sig. Någon måste vara modig och bryta detta idiotiska mönster.