• Anonym (orolig)

omoget immunförsvar???

Undrar hur vanligt det är att barnen får diagnos "omoget immunförsvar"?

Våran dotter är snart ett år och har en väldigt lång journal. Förstoppningar, infektioner, astma(?), mjölkallergi(?)... ja de mesta och läkaren säger att hon hoppas de är ett omoget immunförsvar. Nu har hon ätit mjölkfrikost(större delen av sitt liv) för den kosten får hon minst smärta av i magen. går på movicol, har inhalationer+singulair. Vi har gjort cftest, visade inget. Hon äter tillskott av både calogen och profylac, är väldigt liten i maten, och går inte upp ngt nämnvärt i vikt. NU har hon även fått röda prickar, framförallt på över kroppenser ionte ut som värmeprickar) och hon svettas konstant(detta gjorde hon även i vintras).

är det värt att be läkaren om ett prov för att kolla om de är barnleukemi?

eller är det "bara" omoget immunförsvar??? Och när slutar ett sk omoget immunförsvar??

• Svar på tråden omoget immunförsvar???
  • BVC Sköterskan

Hej!

Med tanke på omfattningen i er dotters sjukhistoria, så tycker jag verkligen att ni bör prata med en läkare om detta.

Att barn har sämre immunförsvar än vuxna, beror på att immunförsvaret inte är färdigutevcklat förrän i skolåldern. Redan vid tre-fyra års åldern brukar dock de flesta föräldrar, märka att deras barn blir mindre och mindre sjuka.

Har barnet efter fyra-fem års åldern fortsatt brist på antikroppar, misstänker man immunbrist. Min erfarenhet är dock att man inte kan fastställa diagnosen förrän barnet är runt tolv år gammalt, även om man kan mäta antikropparna tidigare (behandling kan dock påbörjas före tolv år).

Om er dotter bör testas för leukemi eller inte kan inte jag svara på.
    Förmodligen har ni en ansvarig läkare till er dotter, på barnläkarmottagningen eller barnkliniken. Be att få prata igenom er dotters hälsa och understryk er oro. Se till att ni får information på ett sätt som gör att ni känner er involverade och införstådda med vad som händer.

Ring och boka tid så snart som möjligt!

Mvh Christine

• Anonym (orolig)

Tack för svaret! Jo vi har en tät kontakt med dem(barnmott) pga sjukhistorian. Men ville bara höra vad du skrev med, toppen att man kan fråga här med

Svar på tråden omoget immunförsvar???