• Videli

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?

Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja? 

• Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?
  • Busbellan
    Linnea84a skrev 2011-06-09 22:01:33 följande:
    jag kommer faktiskt inte ihåg hur lång han är riktigt men runt 116-120 skulle jag tro, var ett tag sen vi var på bvc å har glömt förra mätningen men han har 116 på jeans å 122/128 på överkroppen :)
    Lång kille då
    Mamma till Nora, August och Ella
  • tinis77

Britax two-way, bakåt såklart. Skulle inte sätta ett så litet barn framåt.. Min äldsta fyller 6 år i september, väger 22 kg och är 115 cm lång, han åker bakåt i en t-w och kommer att göra det ett tag till.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Finesse
    Linnea84a skrev 2011-06-09 21:46:11 följande:
    Japp vissa är ju det :) nu e han 4½ väger 30 kg, han e som en 8 åring i kroppen säger bvc. å neeh han har inte så mkt som ett uns till fett på kroppen :) men en pappa på 2 meter å en mamma på 182 cm ;) lika breda handleder som mig ungefär :)

Ja då funkar det ju så klart inte.. väger dom över 25 kg finns det ingen stol..

Men tyvärr vänder ju folk som har barn som väger 16 kg och 95 cm lång... dom rymms alla gånger bakåt.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • skruttplutt
    Videli skrev 2011-06-09 20:16:34 följande:
    Ja techen trycker ner hans axlar. 

Jag har sett massor av dessa testfilmer så jag vet. Men kan inte göra så mycket när han inte får plats, han är som en 4 åring i kroppen väldigt satt i kroppen.
    Jag gillar ju dom inte alls TW då den är helt öppen på sidorna Techen är ett mycket bättre skydd vid smäll från sidan. Så jag tänkte att jag skulle kunna byta ut mot en bältesstol med bra sidoskydd.
    Men om du funderar på om du är ute och cyklar om du byter till en stol med trepunktsbälte så låter det ju som att du har fempunktsbälte nu i multi-techen, eller..? fast det kan du väl inte ha om nackskyddet trycker ner axlarna? hänger inte riktigt med hur han sitter..?

Two-way har djupare sidor än vad det ser ut som eftersom de är svängda utåt för att ge barnet mer plats. Betydligt säkrare att sitta i en bakåtvänd two-way än i den "bästa" framåtvända stolen!!
  • WimZy

Ja, det var smart gjort, tycker jag! :)

Finesse skrev 2011-06-09 21:16:58 följande:

Och det tycker du var smart gjort?

Min dotter är 3½ år, 100 cm lång och 16,5 kg var hon i mars.. och hon ryms hur bra som helst i en britax two-way.

• MorMargit
    Linnea84a skrev 2011-06-09 21:46:11 följande:
    Japp vissa är ju det :) nu e han 4½ väger  30 kg, han e som en 8 åring i kroppen säger bvc. å neeh han har inte så mkt som ett uns till fett på kroppen :) men en pappa på 2 meter å en mamma på 182 cm ;) lika breda handleder som mig ungefär :)
    Är han så tung, så finns ju tyvärr ingen chans att sitta i bakåtvänd stol. Annars hade ju längden inte varit något problem, min tjej på 122 cm får plats bakåtvänd i Britax Twoway. Nu väger hon visserligen 21 kg, så där är ju skillnad. Reagerar lite på det du skriver att sonen inte har ett uns fett på kroppen, för visst måste han vara ganska rund? 30 kg på en grabb som är 116-120 cm är ju ganska mycket.
    Jag tänker på min grabb, som är 136 cm lång och väger 32 kg. Visserligen är han äldre än din kille, men han räknas som inom medel på BMI.
  • MorMargit
    Videli skrev 2011-06-09 20:02:46 följande:
    Han sitter framåtvänd redan nu, för han får inte plats bakåtvänt. Det gjorde vi redan i vintras. Idag har vi en Britax Multi-Tech.
    Han är 107 cm lång och väger 21 kg 
    Men hur kan han sitta framåtvänd i Multitechen om den är urvuxen?! Fattar inte riktigt hur det går till för du skriver ju att han har lång rygg och axlarna trycks ner av huvudstödet när han åker bakåt. Men det måste ju vara samma problem framåt? Bilstolen blir väl inte längre för att man vänder på den?
  • tinis77
    MorMargit skrev 2011-06-10 16:13:29 följande:
    Men hur kan han sitta framåtvänd i Multitechen om den är urvuxen?! Fattar inte riktigt hur det går till för du skriver ju att han har lång rygg och axlarna trycks ner av huvudstödet när han åker bakåt. Men det måste ju vara samma problem framåt? Bilstolen blir väl inte längre för att man vänder på den?
    Huvudstödet på m-t går att höja mer när den används framåt än när den används bakåt.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Makka Pakka

Måste kapa tråden och fråga en sak om TW..

Sonen är 3 år och var vid 2½ år 101 cm och vägde 16,6 kg. Så han är nog ännu större nu..
    Men när vi var inne på Babyproffsen och tittade på Twoway så sa han  som jobbade där att det var mer som en extrastol Obestämd och eftersom vi som brukar bila ner genom Europa på sommaren behöver en bekvämare stol för en så lång resa.. Stämmer detta? Vi måste snart byta stol då det börjar bli trång för han..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • MorMargit
    tinis77 skrev 2011-06-10 17:28:46 följande:
    Huvudstödet på m-t går att höja mer när den används framåt än när den används bakåt.
    Ahaa, då har jag lärt mig något nytt! Har aldrig haft stolen ifråga. Men den är väl fortfarande onödigt tung att ha framåt, eller hur? Bättre med en bältesstol om barnet nu måste sitta framåt.
Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?