• Malia75

Julgodis utan mjölk?

Någon som har recept på julgodis utan mjölk? Har ett marmeladrecept själv, men kola, choklad och sånt är väl svårt att göra helt mjölkfritt?

• Svar på tråden Julgodis utan mjölk?
  • Änglatuss

om de måste va mjölk i, gör de på laktosfri mjölk! om de går

• Linda1976

Jordnötsgodis:

1½ dl sirap
    1½ dl socker

8 dl cornflakes
    200 gram jordnötssmör, crunchy
    200 gram choklad (mjölkfritt i ditt fall )

Smät ihop socker och sirap. Krossa cornflakesen ganska fint och blanda med jordnötssmöret. Häll över sockerröran och blanda väl. Platta ut på en skärbräda ca 5 mm tjockt. Smält chokladen och bre över. Spara lite choklad och ringla över som dek. Låt stelna i frysen ca 30 min och skär sen i rutor, ca 3x3 cm. SÅÅÅ GOTT!

• Froggis

Men i dom flesta recepten är det väl grädde och inte mjölk i, och då funkar det väl knappast med lakto fri _mjölk_.
    Annars tänkte jag typ ischoklad fast jag har ingen aning om det är mjölkprodukter i kokosfett?
    Hur är det med mandelmassa/marsipan doppat i choklad/nötter...

• Froggis

Ja vad knäpp jag är tänkte inte på att det är mjölk i chokladen.

• Zenobia

Mjölkfri knäck-kola
    Ingredienser
    Portioner: ca 85 stycken

2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 dl Solhavre
    2 msk kakao
    25 g mjölkfritt margarin
    1 dl mandel

Gör så här
    Blanda socker,sirap, solhavre och kakao i en kastrull. Koka ca 40 min tills massan känns seg. Klicka i margarinet mot slutet av kokningen. Gör knäckprovet.

Rör i den hackade mandeln och fördela smeten i knäckformar. Låt knäcken kallna.

--------------------------

Hektors mjölkfria knäck
    Buffé nr 11 2003, sid 19

Ingredienser
    Knäck
    1 dl iMat havregrädde (Oatley)
    1 dl ljus sirap
    1 dl strösocker
    1 msk mjölkfritt margarin
    ev 1/2-1 dl hackad sötmandel

Gör så här
    Blanda iMAT havregrädde (Oatly), ljus sirap och strösocker i en kastrull. Koka kraftigt i ca 20 minuter. Gör knäckprovet. Rör i mjölkfritt margarin och eventuellt hackad sötmandel när knäcksmeten är färdig.

• Smajla

kokosfett funkar Froggis!

Sedan finns det ju både grädde och mjölk som är laktosfri - jag ska göra lite gott till helgen på det

• Änglatuss

de finns laktosfri grädde och matlagningsgrädde, vispgrädde!!

• Linda1976

Man kan ju vara allergisk mot själva mjölkproteinet å då hjälper ju inte laktosfritt!

• Malia75

Åh, tack för alla svar! Ska göra ett par sorter nästa vecka och ta med till allergiker på jul.

• Malia75

Det är mjölkproteinet han inte tål....

• Änglatuss

testa med soyamjölk och med soyagrädde då, de är ju både laktos och protienlöst? eller?

• pelagonia

Jo..Testa med Sojamjöl som Änglatuss sade. Vi använder själv det i alla typer av bak och matlagning...Makade igår lussekatter med sojamjölk + Dinkelmjöl blev SUPERGODA.

Sambon klämde 5 stora..Han som inte är så förtjust i dem :).

Lycka till !

• Chaia

Gör allt som vanligt men byt ut grädde mot havregrädde/sojagrädde, mjölk mot havremjölk/sojamjölk/rismjölk, smör mot mjölkfritt margarin!

Puffat ris som blandas med smält mjölkfri choklad och får stelna till bollar.

Pepparmintskyssar

Bra sida är även www.vegan.nu

• Chaia

Mjölkfri choklad finns, men kan ibland vara svårt att hitta. Bland den mörka chokladen brukar man kunna hitta ett par som är mjölkfria, även kung Markatta har mjölkfri choklad. Det gäller att läsa noga på innehållsförteckningen!

Svar på tråden Julgodis utan mjölk?