• Äldre 9 Jun 21:37
    5884 visningar
    21 svar
    21
    5884

    "Hur" läser du godnattsaga för dina tvillingar? (långt)

    Jag hadde tänkt börja läsa godnattsaga för mina tjejer snart(dom är 9mnd nu,jag tänkte väl börja där runt året ungefär) Men jag har redan lite ångest över hur det ska gå till... 

    Med storebror så satt vi i en fåtölj och läste när han var ca 1år. Rummet var mörkt med en läslampa tänd(och en nattlampa i andra hörnet). Han satt i våran famn och först fick han vällingflaskan och sen läste vi boken. Sen la vi ner honom i spjälsängen, släckte lampan o pussade o gick ut. Fungerade superbra & det är nått sånt jag skulle vilja få till med tjejerna.

    Problemet med två är ju att jag inte klarar att sitta med båda i famnen och samtidigt bläddra i boken. Vill ju helst läsa i deras sovrum, inte tex läsa i våran dubbelsäng och sen gå in i deras rum. Ngn som liksom gjort som en läshörna eller nått..???. funderade lite löst på en madrass på golvet(myshörna med kuddar osv) i deras rum.

    Sen när storebror blev större och fick en vanlig säng så låg vi ju i sängen och läste för honom(gör fortfarande). Det känns ju också jobbigt. Ska man då ta över båda i enas säng och läsa? men då måste ju den ena gå tillbaka till sin säng efter sagan är läst. Ngn som haft dubbelsäng till sina små tvillingar(2-3åringar)???  Kan tänka mig att det blir ett h-vete när vi går över till stor säng. Dom vill helst säkert inte ligga kvar i sängen och man måste passa så att dom inte kliver upp i några veckor/månader(???). Var ju skitjobbigt med storebror men han hade ju ingen annan att stirra upp. Känns som att om en börjar tramsa så kommer den andra också göra det.

    Oj,blev långt och svamligt. Många tankar som snurrar. Jag är i princip alltid själv med nattningen av alla tre barnen. Min man är bara hemma ca 2 kvällar / vecka.

    Just nu går allt så himla bra. Jag lägger tjejerna i sina spjälsängar med sin vällingflaska. Släcker lampan. Går ut och sitter vid datorn en stund. Hör när dom druckit färdigt, går in och sätter in nappen. Sen somnar dom själv i sängen. Tar 2 - 20min, men dom är nöjda och jag bara lyssnar så ingen börjar skrika. Sen läser jag i sängen för storebror.  Känns otroligt stressande om läggningen ska bli besvärlig med tjejerna i o med att vi tex byter till stor säng. Känns som att det kommer gå ut över storebrors sömn om jag inte får tjejerna att sova. Suck inte lätt att vara själv med nattningen.

    Jag välkomnar alla tips/råd om godnattsagoläsningen och bra/dåliga erfarenheter av er som varit igenom detta redan.

  • Svar på tråden "Hur" läser du godnattsaga för dina tvillingar? (långt)
  • Äldre 10 Jun 18:04
    #4
    Boulder skrev 2011-06-10 11:58:38 följande:
    Jag läser godnattsaga för mina tvillingar (3 år) i soffan i vardagsrummet. De var 2 år när vi började med det. Släcker ner och tänder en myslampa först. De får välja varsin bok. Tidigare satt vi i en av deras sängar men det blev alltid bråk om i vilken säng vi skulle sitta Lillasyster är 14 månader och hon har fått börja vara med nu vid läsningen och hon väljer också en bok. Lillasyster sitter i knät och de stora barnen på varsin sida om mig när jag läser.

    Jag skulle hellre vilja läsa efter de har gått och lagt sig i sängarna men det går ju liksom inte med flera barn i samma ålder om de inte ska lägga sig vid olika tillfällen och nattningen ta evighetstid. Däremot brukar jag, efter att de har lagt sig, gå till var och en och sjunga en vaggvisa. Det är en av alla kompromisser jag har fått göra.

    Vänta med stor säng så länge som möjligt är mitt tips. Börja heller inte samtidigt med stor säng för båda för då blir det extra kul att springa upp och busa tillsammans. Vänta alltså tills en av dem vant sig vid stor säng innan du låter den andra få stor säng. (Efter det kan det vara bra att ha en spjälsäng i beredskap om en av dem skulle börja trigga den andra att hoppa ur sängen.)
    Kanske måste överväga att läsa i våran dubbelsäng ändå. Vårat sovrum ligger vägg i vägg med deras så det blir ju ingen lång promenad till deras sängar i sånt fall. Om jag släcker ned och gör mysigt på hela övervåningen så kanske det inte blir att dom "vaknar till" av att flyttas in till sitt eget rum.

    Låter ju också väldigt smart att börja med stor säng på ena tjejen först och sen ta den andra, hade jag inte en tanke på. Super tips!

    Håller med - skulle också helst vilja ligga o läsa i var och ens säng, men det funkar ju inte. Det kommer väl bli så att storebror blir av med sin "privata nattning" sen också. Kan ju inte ligga och mysa jättelänge med brorsan om jag inte gör det med tjejerna. Ibland skulle man önska att man kunde klona sigGråter.
  • Äldre 10 Jun 18:07
    #5
    SanTan skrev 2011-06-10 12:32:28 följande:
    Nu har jag visserligen inte tvillingar men dock två döttrar som delar rum. Dom är nu 6 och 4 år. Ända sedan minsta tjejen började bli så stor att hon skulle vara med och läsa (var väl runt året) så har vi suttit tillsammans i stora tjejens säng och läst en saga. En på vardera sida. När boken sen är slut bär jag över minstingen till hennes säng och bäddar om och säger God Natt, sen bäddar jag om och säger God Natt till den stora och sen lämnar jag rummet och dom somnar själva.

    Så här har vi gjort nu i drygt 3 år, funkar jättebra!
     Kanske får ta med storebror + tjejerna in i våran dubbelsäng och läsa och sen göra din prosedyr.
  • Äldre 10 Jun 18:08
    #6

    puffar

    andra som vill berätta hur dom nattar sina tvillingar? stora eller små...

  • Äldre 13 Jun 22:25
    #8
    Sissa Blom skrev 2011-06-13 14:20:30 följande:
    Hej

    Mina twins är drygt 2.5 år och vi har läst saga för dom sedan dom var ca 9 månader. Först samma saga varje kväll i ca 1 år (jättegullig godnattsaga om en nalle som komit bort, men som flickan hittade och då kunde hon sova). Nu väljer vi olika sagor varje kväll, ofta blir det 3-4 böcker.

    Vår rutin ser i princip lika dan ut nu som när dom var 9 månader. Vi badar, tar på pyjamas, borstar tänder  och sedan får dom välling (ja, jag vet ..... helst skulle tandborstning var efter välling men här är det krig varje gång vi ska borsta så den lugna kvällsrutinen hade brutits om vi vänt på det... ). Jag sitter på golvet i deras rum med ett barn på varsin sida. Vi använde babysitter LÄNGE som stolar,  vi hade babybjörns sitter och dom älskade att sitta tillbaka lutade med flaskan och höra saga. Givetvis kunde dom klättar ur efter ett tag oc h vi knäppte av mitten grjeen så dom kunde gå som dom ville men dom funkade jättebra som stolar för oss. Nu sitter vi som sagt på golvet, ,med lite kuddar. Jag funderar på att skaffa typ en Fatboy bean bag el likannde så det blir lite mysigare. När sagor och flaska är slut så lägger dom sig i sina sängar, det är puss och Godnatt Sovgott och jag går ut.

    Vi tog av sidorna i spjäsängarna för ca 2 månader sedan (sent), och det funkade faktiskt förvånasvärt bra. Vi gjorde det på båda samtidigt, och det har faktiskt inte varit mycket spring. Jag var helt inställd på månader av strul, därför väntade vi så länge vi kunde, men som sagt, det går mycket bra.

    Lycka til med att hitta en rutin som funkar och jag hoppas vår kan vara till inspiration.

    SB
    Låter ju helt suveränt, tror jag måste börja läsa snart . Jag tror också att jag ska spåna vidare på ide'n om en mys/läshörna i deras rum. Plats finns och det verkar så mysigt att sitta o läsa där.
  • Äldre 14 Jun 21:21
    #11
    Helena D skrev 2011-06-14 10:47:26 följande:
    Jag läser för jämnan för mina tvååriga tvillingtjejer, både godnattsagor och under dagen. Det brukar bli en godnattsaga direkt efter pyjamas, välling och tandborstning och då sitter vi oftast i vardagsrumssoffan. Jag brukar ha en i knäet medan den andra sitter tätt intill med min arm omkring henne. Funkar jättebra! När de var mindre fick de sitta på var sitt ben, men nu börjar det bli för trångt. De brukar signalera väldigt tydligt vem som är i störst behov av närhet, så vem som sitter i knäet varierar. Ibland läser vi även i vår dubbelsäng, då ligger jag i mitten med var sin unge på vardera armen. Som tvillingförälder kan man ju ibland få lite dåligt samvete över att aldrig kunna ge 100% närhet till ett barn, men det finns som tur är massor av fiffiga knep man kan ta till så att båda blir nöjda och känner sig sedda och gosade med.

    Lycka till med godnattsagorna! Maxböckerna var storfavoriter hos mina tjejer när de var runt året. Numera är de helt hooked på Pija Lindenbaums Gittanböcker och Alfons.
    Smart med en i famnen och en brevid. Jag har ju två mycket vilda ungar som inte vill sitta still en sekund. Dom blev precis 10mnd och ena tjejen kan redan springa(och gör det gärna, tyvärr) andra tjejen går bara. Dom har lite för mycket myror i rumpan för att sitta still. Men om dom kan dricka välling samtidigt som jag läser så kanske det kan fungera. När jag prövar läsa i soffan på dagen så klättrar dom bara på mig eller på soffan. Kan bara inte sitta still
  • Äldre 14 Jun 21:27
    #12
    Sissa Blom skrev 2011-06-14 16:15:57 följande:
    Hej

    Här är sagan vi läste i  1 år (!!)
    www.bokus.com/bok/9780747586616/no-bed-withou.../

    Tyvärr finns den inte på svenska, men en jätte söt saga som är lätt att översätta. Kan verkligen rekommenderas.

    Måste också tipsa om Julia Donaldsons böcker, speciellt Gruffalo boken www.bokus.com/bok/9789150100174/gruffalon/ - en härlig saga !!!

    Jag håller med Helena D att ibland har man en /eller båda i knät, och oftast så vet man vem som behöver sitta i knät, och tvillingar är (tror jag ) också välidgt lyhörda för sitt syskons behov så ofta blir det inget bråk om en sitter i knät och den andra brevid.

    SB
    Tack för boktipsen
    Jag har iofs väldigt mycket böcker redan, men alltid kul med nya. Har ju läst mycket för storebror i 3-4år nu. Vi läste också samma böcker typ hela första året. Det var 2 olika barbapappa böcker, som jag är rätt så less på nu 
  • Äldre 14 Jun 22:07
    #14
    nea med 2 skrev 2011-06-14 21:29:20 följande:
    För våra killar har det dessvärre blivit just att vi ligger i vår säng och läser- och sedan somnar de där. Vi bär in dem när de somnat till deras sängar.
    De somnade själva tills vi bytte till vanliga sängar när de var typ dryga 2 år. Då gick det inte. Buspojkar!
    Men, vi har fortsatt. Har gått en kurs inför ev adoption (eftersom vi inte bör skaffa fler biologiska) och då fått lära oss att man ger barnen så ,väldigt mycket trygghet just vid nattningen om de får somna med föräldrarna att vi tyckte det var värt att fortsätta göra det. Ska vi ligga hos ett eventuellt adoptivbarn borde det inte vara sämre att göra det med våra biologiska- rättvisa:)
    MEN! Jag har HELT varit inne på samma tanke som du. Många gånger. och vi har försökt. Många gånger, men kommit tillbaka till vår säng....hmm, vi är kanske lite bekväma av oss;)

     
    Ja ,men, precis... Det vore drömmen att kunna ligga i sina barns säng när dom somnar. Så gör vi ju med storebror, han älskar det.

     Därför tänkte jag ju att man kanske skulle ge dom en typ av dubbelsäng när man går över till stor säng. Då kan man ju ligga mitt i mellan o läsa och sen släcka o ligga kvar till dom somnat(läs hålla fast dom så dom inte kliver upp ha ha). Vill helst inte att dom somnar i våran säng. Storebror har aldrig fått göra det och jag tror det är bra att dom vet att dom ska somna i sin egen säng.  Däremot kommer storebror över till våran säng i princip varenda natt och det är ok. Men vill helst att dom somnar i sin egen säng som sagt. Men jag förstår dig, man tenderar att hålla sig till det som fungerar, ha ha.
  • Äldre 16 Jun 09:20
    #16
    annajoanna skrev 2011-06-15 15:43:04 följande:
    Vi har tvillingpojkar på snart 2 år. Om vi är hemma båda två vid läggningen så ger vi dem välling i när de sitter hos oss i famnen, i soffan. Sen lägger vi dem i sina sängar och som står i vinkel, och jag sitter mittemellan och läser saga. (Om jag är ensam så får de flaskan i sängen och dricker vällingen medan jag läser sagan). Sen sjunger jag lite godnattsånger och pussar och kramar och stoppar om dem. Så har vi gjort sen de var ca 8 månader. Det som är bra med detta är att det funkar, det är mysigt med nattningen och det är en trygg rutin. Det mindre bra är att pojkarna ser bilderna i boken dåligt. Men det har de aldrig verkat bry sig om. Jag tror att det är rogivande att höra "sago-rösten" och tryggt att det alltid är på samma sätt. Det funkar bra för oss! Glad 

    Generellt tror jag att vi som tvillingföräldrar har större behov av att det ska vara exakt rättvist, än tvillinganra själva. De har ju aldrig varit enlingar och är bara vana att dela på föräldrarnas fokus/uppmärksamhet/kramar! Jag tror att det dåliga samvetet ställer till det värre, för att det ökar stressen - som ändå kan vara rätt hög med två vilda barn! Flört
    Ja, man känner ju hela tiden att man är otillräcklig... Att tjejerna inte får/kan få göra det storebror fick när han var liten. Men det där dåliga samvetet tror jag alla mammor har, vare sig man har en eller tvillingar. Bara lite trixigare o försöka få till det med två.
Svar på tråden "Hur" läser du godnattsaga för dina tvillingar? (långt)