• är du min

    Leker inte...

    På utvecklingssamtalet på förskolan kom det fram att min 2 1/2 åring inte leker med dom andra barnen. Han vill tydligen bara vara med en vuxen hela tiden, han kan sitta med dom andra barnen men pratar till pedagogen istället för barnen. Han har gått på förskolan i ca ett år, han har alltid gillat att vara där. Hade en lite svacka nu i våras, först var han sjuk i olika omgångar han var hemma sammanlagt fem veckor. Efter det så var han jätte ledsen när jag har lämnat, och det var då som pedagogerna "upptäckte" problemet. Pedagogen på samtalet undrade om han lekte med kompisar hemma, och det har varit lite dåligt med det. Men nu har han iaf träffat barn varje helg sen samtalet. Ibland leker han men ofta pratar han mer med oss vuxna. Kan ju berätta att han är väldigt verbal, pratar mycket och bra. Han har bra fantasi och leker bra med oss. Nu undrar jag hur vi hjälper honom här hemma att komma igång att leka med andra barn? Tack på förhand

  • Svar på tråden Leker inte...
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Alla barn är olika som personligheter och reagerar också olika utifrån vilken situation de befinner sig i. Pedagoger på förskolan har ofta en norm för barns utveckling som stämmer på flertalet men inte på alla barn. Detta behöver inte innebära att det är något fel när någon avviker från denna norm.
    På din beskrivning låter det som om er son är helt normalt utvecklad när det gäller verbal förmåga och kreativ förmåga.
    För det första är det så att barns lek går igenom många olika stadier som startar med imitationslek, bredvidlek  och går vidare i rollek som är den mest utvecklade formen. Det framgår inte var personalen tycker att han befinner sig i dessa avseenden och hur hans lek egentligen ser ut.
    När man är 2 1/2 år har man sällan kommit till stadiet för rollekar. Man är mer beroende av vuxna och imiterar i första hand dem och vill göra det som de gör.
    Eftersom er son dessutom är verbalt utvecklad är det inte konstigt om han i första hand vänder sig till vuxna. De pratar ju bättre och är bättre imitationsobjekt än jämnåriga. Kanske också ni föräldrar passar in i bilden av att lägga vikt vid den språkliga kommunikationen. Det ena ger det andra.
    Det faktum att han varit sjuk och borta från dagismiljön innebär också att han under en längre tid tränat mer på vuxna, nämligen er, än på andra barn och därför stärkts i den delen.
    Sjukdomsperioder hos barn medför dessutom ofta en regression, tillbakagång, i utvecklingen. De behöver just då sin kraft till att bli friska och focuserar på det. Detta är inte farligt utan snarare det som vi psykologer kallar en adaptiv mekanism. DVS barnet anpassar sig efter omständigheterna, sjukdomen till att börja med, och sedan efter återkomsten till dagis har det litet att ta igen, vilket de gör innan vi hinner blinka.
    Allt detta innebär att om ni hjälper er son med att ha någon kompis hemma ibland under stöd från er vuxna, så kommer han med tilltagande ålder att successivt klara att leka längre stunder med andra barn. Detta tror jag att även pedagogerna på förskolan förstår även om de har många barn att ta hand om och önskar att barnen ska klara sig själva så tidigt som möjligt.
    God kommunikation och samvaro med vuxna kan en 2 1/2 åring inte få för mycket av. Och er son verkar ju vara duktig på att ta för sig av det. Det är där han lägger grunden för all annan samlek.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • är du min

    Tack för ditt svar! Jag har själv jobbat på förskola och vet att alla barn är olika, men när det är ens eget barn så oroar man sig ju på ett annat sätt... Så ditt svar var en bra påminnelse.

Svar på tråden Leker inte...