• Camilla D

Rädd 1-åring!

Mitt fjärde barn är nu 1 år, vi har haft ett väldigt socialt och härligt år tillsammans.
    Varit på öppna förskolan 1 gång/v och träffat mammagruppen 1 gång/v, sen även oregelbunda lekbesök och träffar. Vi är alltså mycket ute och umgås med andra.
    Han har alltid varit främmande, från det han bara var några månader. Men hur mycket är egentligen \"ok\"?
    Jag måste sitta brevid honom på golvet/sandlådan hela tiden, reser jag mig upp börjar han gråta. När jag är hos folk (även de han träffat jättemycket) får jag ta med honom in på toaletten!
    Mina föräldrar, framför allt mormor, gillar han. De får hålla honom rätt fort när vi träffas, men det är nästan dom enda.
    Känner mig väldigt bunden nu!
    Känns som jag levt i en hydda i skogen ett år och nu bara hoppat fram med honom   Han borde väl inte vara så här extremt rädd?
    Hans pappa eller syskon går bra, de får bära, leka och vara med honom. Då behövs jag inte.

Nu tänkte vi åka med de 3 stora till Liseberg en dag, hade planer på att lämna honom till mormor och morfar den dagen, tror du det är ok? Han kommer säkert blir ledsen och gråta, men det kanske går över efter en stund? Är det dumt att lämna honom?

Som tur är skall han inte börja dagis förren augusti 2012, bara tanken på att skola in honom nu känns som en katastrof, så jag är glad jag har möjlighet att vara hemma ett år till med honom.

Ge mig gärna råd och tips!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Rädd 1-åring!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Som du säkert vid det här laget lagt märke till så är barn olika! Dina 3 tidigare barn kanske inte har varit så här tydliga i sin separationsfas. Men inte nog med det,  du kanske känner och tänker lite annorlunda nu med ditt fjärde barn än du gjorde med ditt första? Detta kanske är din sista lilla baby du ska separera från och det är inte alltid helt lätt.
    Precis i den ålder , 1 år, som ditt barn är nu , ingår det i utvecklingen att så sakta hitta andra vuxna än mamma och pappa att lita på. Han litar redan på flera andra i familjen, men kanske har du inte varit borta så länge, eller funnits i närheten.
    1-årsåldern är inte någon lämplig tid att vänja in sitt barn på dagis, vilket du känner väldigt tydligt och inte heller behöver göra.
    Att däremot lämna en 1-åring till en välbekant person under en dag eller ett dygn är något jag mycket väl kan rekommendera. Det som gäller är då att förbereda detta noga. Fundera på om mormor ska vara i barnets välbekanta miljö, eller hos mormor? Se till att det finns mat som barnet tycker om och är van vid. Gör gärna några provpassningar på några timmar för att se hur det går. Annars kan situationen bli väldigt jobbig för mormor inte minst.
    Så lycka till med träningen för er alla!
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Rädd 1-åring!