• Mollz

    Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

    Kan ni bara förklara för mig varför?
    Jag letar efter en enkel baddräkt till min snart tvååring, vilket verkar vara smått omöjligt om det inte ska vara en massa krusiduller på också, men däremot hittar jag en jäkla massa bikinis. Den minsta jag sett var i stl 68, men de flesta verkar vara från 86 och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill klä sina små i sånt!

    Snälla någon, kan ni få mig att fatta grejen?

  • Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)
  • Mollz

    Visst kan småflickor bara gå i underdelen om man vill det, men känner att jag vill skydda lite mer än så från solen. De där hela dressarna som börjar bli vanliga känns lite overkill däremot.

    Jag tittar mest i affärerna, inte så mycket på nätet, och här verkar det vara hopplöst.. Men hittar jag inget så får jag väl ta och beställa istället.

  • Mollz
    Trolovade skrev 2011-06-10 11:08:21 följande:
    Jag kan inte hjälpa dig med bikini delen, då min 3-åring endast har baddräkter, men kan tipsa om att simhallar och sportaffärer brukar ha badkläder utan krusiduller och ryshpysh Trevlig helg!
    Det har jag inte ens tänkt på, ska kolla där istället då! Tack!
  • Mollz
    hymafr skrev 2011-06-10 11:17:49 följande:
    Nu hänger jag nog inte med.
    Varför kan era barn inte ha bikinis?
    Har det något med sexifiering att göra, eller?
    Blir nyfiken, men lägger inga värderingar i era svar.
    Varför SKA de ha bikini? De har ingenting och dölja, och vill man ha "överdel" på badkläderna som jag vill ha på dottern, så är det för solens skull.
    Tycker bara det ser löjligt ut. Som att ha kort kjol och högklackat på en 1-åring..
  • Mollz
    Indianica skrev 2011-06-10 11:28:16 följande:
    För att de vill se ut som mamma och andra stora flickor på stranden. Så var det då i vårt fall. Jag insisterade på att en bikinitopp inte behövs då dottern inte har utvecklade bröst, men hon bestämmer ju själv.
    Hur gammalt var barnet då?
    Men en liten behöver inte nödvändigtvis välja själv. Min dotter får välja mycket kläder, men när det kommer till bad så får hon snällt finna sig i det jag väljer ut.. Skulle inte förvåna mig om hon skulle plocka ut en bikini om jag lät henne välja, hon har en förmåga att ta det sista jag vill att hon ska ha..
  • Mollz
    Indianica skrev 2011-06-10 11:35:29 följande:
    Hon har valt sedan hon var tre år. Jag tycker helt enkelt inte att bikini är i samma klass med kort kjol och högklackat,därför får hon ha på sig det om hon vill. Det är inget stort problem för mig. Jag kan inte se att dett barn i denna utstyrsel ser "sexigt ut":

    www.ellos.se/dv/1-Underklader-bad-Bad-strandp...
    Ett barn i kjol och högklackat ser inte sexigt ut heller, bara löjligt.
  • Mollz
    Indianica skrev 2011-06-10 11:43:53 följande:
    Men för mig är huvudsaken att min dotter tycker att hon är fin och bekvämt klädd på stranden. Sedan om en vuxen person på stranden tycker hon ser löjlig ut, ja, då får de väl tycka det då.

    Sedan kan man tycka det är löjligt om en åttaåring vill skyla sina bröst, men faktum är attd e börjar bli medvetna och vilja ha lite integritet i den åldern. Dels är det grupptryck, intekul att ha nakna bröst som åttaåring om alla andra har bikinitopp. Sedan börjar man som sakt bli lite prepubertal, man är närmare tonåringar mentalt än en fyraåring (min dotter iaf) och då idenmtifierar man sig mer med dem och vill efterlikna dem.

    I nuläget vore det ett övergrepp att tvinga dottern att gå utan bikinitopp anser jag.
    Jag pratar inte om åttaåringar, jag pratar om småbarn. En åttaåring kan oavsett ha baddräkt.
  • Mollz
    litenlitenliten skrev 2011-06-10 12:01:31 följande:
    Men sen när brukar 8åringar bli medvetna om sin kropp? Jag har inte stött på en  8åring som börjar få bröst iaf...
    Jag började få bröst i den åldern, men jag var ändå ett barn i huvudet så det var ingenting jag tänkte på.
  • Mollz
    SunnyBunny skrev 2011-06-10 12:16:06 följande:
    Nej det är inte omöjligt och hitta en baddräkt till en 2 åring! Finns hur mycket som helst! Känns som en del bara ska gnälla hela tiden. Min dotter är 3 och har bikini. Svaret varför är att hon själv ville ha den och valde ut den i affären! Vem bryr sig? De kan lika gärna bada nakna! Men nu ville hon ha som mamma! Dem som tycker att det är nån slags sexualisering av barn för att de har bikini borde söka hjälp!
    Som jag sagt så verkar det vara omöjligt att hitta här. Är det gnäll för att jag inte förstår varför man vill sätta ett sånt plagg på så små barn? Okej, det får stå för dig.
    Jag har inte sagt något om sexualisering av barn, snarare det motsatta.
  • Mollz
    Alcea skrev 2011-06-10 12:49:59 följande:
    Jag var faktiskt helt ontresserad av kläder och utseende ganska länge. Jag tror jag började bry mig först när jag började mellanstadiet. Det hänger förmodligen ihop med att båda mina föräldrar var helt ointresserade av mode och därmed inte förmedlade känslan av att utseende är viktigt.
    Samma här, fast jag började inte bry mig på riktigt förens i slutet av högstadiet. Det trots att jag har en oerhört utseendefixerad storasyster, jag orkade inte bry mig helt enkelt, fanns annat som var viktigare (vilket det givetvis fortfarande finns).
  • Mollz
    Busbellan skrev 2011-06-10 13:18:58 följande:
    Fast det där med hur intresserade barnen är har inte.alltid med föräldrarna att göra. Jag har ett mycket stort intresse i barnens kläder. Vill att det ska bli snyggt och lägger en hel del pengar på barnkläder. Min dotter som är snart 12 år har dock fram till alldeles nyligen varit totalt ointresserade och inte brytt sig trots mitt stora intresse så jag har knappast påverkat henne.
    Fast det är nog annorlunda om man betonar utseendet eller om det är mer en hobby. Jag bryr mig också mycket om min dotters kläder och tycker att det är kul, men jag tror de flesta bryr sig om vad deras barn har på sig, men alla betonar det inte inför barnen.
  • Mollz
    fostermamma skrev 2011-06-10 14:05:02 följande:
    Att ni ens reagerar över andra barns plagg på stranden? DET är för mig väldigt konstigt Viktigaste är väl att barnen ser ut att må bra och att de leker o har kul? Att tänka i dessa banor om att det skulle vara sexistiskt ger mig en varningsklocka Hur står det till i era samveten? Hur tänker ni ?
    Som sagt så ser jag inget "sexistiskt" i det, utan jag bara undrade varför man vill klä dem så, och nu har jag fått många svar på det. Jag kollar i huvudsak på kläderna i affärerna och iom att jag ville hitta en baddräkt till dottern så såg jag hur många bikinis det finns för småbarn. Men visst, jag kollar på vad barn kläs i annars också, men det är för att jag genuint tycker det är kul med barnkläder och är intresserad av hur andra klär sina.
  • Mollz

    Och jag kan meddela att jag hittat en jättesöt gul baddräkt utan krusiduller till henne nu. Jag är nöjd, dottern är nöjd, alla är glada.

  • Mollz
    Indianica skrev 2011-06-10 16:29:05 följande:
    Ja, men du frågade om min dotter och hon är nu åtta år och väljer sina kläder själv. Hon började också få välja när hon var tre år, då blev det bikini och det beror på at jag bryr mig mer om att dottern trivs och känner sig fin och bekväm i sina strandplagg än vad någon förälder tycker. Tycker någon att en treåring i tankini ser löjligt ut, ja, då är det för mig ett mindre problem än vad det är fär barnet om jag ska pracka på mina egna bikinivärderingar, vilket är att trycka ned barnets egen vilja och smak. Om en treårig flicka inte vill ha nakna bröst för att likna mamma, för att särskilja sig ifrån pojkar på stranden eller skyla sig som många andra av kvinnokön på stranden för att det upplevs som behagligt att vara lik, det spelar ingen roll för mig. En strand är ingen sexuell plats för mig. Där badar man och för mig är det snarare bra med en bikinitopp, då det trots allt skyddar skinnet mer än ingenting alls.

    Jag förstår inte alls varför bebisar ska ha sina känsliga rumpor stekandes av solen eller bröstkorgen med känsliga bröstvårtor helt blottad. Visst, de är kanske gulliga nakna, men är det så himla bra hälsomässigt att de är smånudister på stranden?
    Jag är inte för att barn ska vara nakna på stranden, jag har bara pratat om baddräkt.
  • Mollz
    Enensammamma skrev 2011-06-10 17:39:22 följande:

    Det enda som gäller ute är SOLSKYDDSDRÄKT på små barn. Dom ska inte va i solen.


     


    Frågade om det i en affär idag, de sa att barn lätt får utslag av såna och att de bara får ha dem så länge de är i vattnet.
  • Mollz
    Enensammamma skrev 2011-06-10 17:41:25 följande:
    Larv har aldrig hört om någon som fått utslag av en sån.
    Men de hade hört om flera stycken.
  • Mollz
    Enensammamma skrev 2011-06-10 17:46:07 följande:

    Solskyddsdräkt och 50 + på delar som inte täcks gäller. Min dotter har varit hela dagar i sin och ALDRIG fått ett enda utslag. Inte mina vänners barn heller


     


    Varför i hela friden skulle dom få utslag då? Det är ju samma tyg som i baddräkten


    För att det blir kvavt så vitt jag förstod, men sen är ju inte alla barn lika varma av sig, vet inte om det påverkar. Det var inne på polarn och pyret jag frågade iaf.
  • Mollz
    Enensammamma skrev 2011-06-10 17:49:43 följande:
    Då kanske du borde satsa på 3 kants bikini då? minst tyg som kan ge utslag
    Allt eller inget, är det din åsikt? Det är inte tyget i sig, utan att det blir så kvavt under när det går över armarna och så.
  • Mollz

    Lilaa: jasså, är det vad jag menar? Du kan inte ha läst mycket av det jag sagt.

Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)