Inlägg från: Alcea |Visa alla inlägg
  • Alcea

Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

SunnyBunny skrev 2011-06-10 12:26:15 följande:
    Det med sexualiseringen var inte riktat mot dig. Men den här diskutionen har hållit på så länge och man hör den nästan dagligen. Jag fattar bara inte varför en del lägger ner så mycket energi på just bikinin? Ungarna går ju även i korta kjolar och små linnen på sommaren. Det jag föröker komma fram till att de är barn, vad de än har på sig. Barn härmar sina föräldrar och andra i sin omgivning. Min dotter vill ha samma väska som jag,kläder,skor och även bikini. Ska jag neka henne då bikini? Nej...vill hon hade det så varför inte? Nu finns dem ute på marknaden, och folk köper dem så om man på allvar vill stoppa bikinin till små barn får man gå emot alla stora klädkedjor.
    Och om hon vill ha stringtrosor så nekar du inte? Och om hon vill kölra bilen då, låter du henne göra det också? Eller om vill ha högre veckopeng? Ja, det är en förälders skyldighet att ibland neka sina barn det de vill ha, just för att barn inte förstår innebörden av alla deras önskemål. I fallet med bikinin handlar det om att ett litet barn vill se ut som en vuxen kvinna, varför ska man låta barn göra det? Kan man inte låta barn vara barn instället?
  • Alcea
    SunnyBunny skrev 2011-06-10 12:41:30 följande:
    Haha så typiskt att folk ska överdriva;) Så du stod inte framför spegeln när du var liten i din mammas eller pappas kläder och lekte "vuxen"? Såklart även jag nekar min dotter om det går för långt. Men just bikinin är inte min gräns. Inte ens stringtroser. Jag blev aldrig nekad olika kläder när jag var yngre, och trots det sprang jag inte ut halvnaken som många av mina kompisar. Jag behövde aldrig smyga och byta om på toa när jag skulle på fest. Därför var det väl inte lika spännande för mig. Och visst skulle hon få köra bil om det nu inte var olagligt enligt svensk lag, det är inte bikinin;) Och barn ska få vara barn, och leka vuxen är en del av den enligt mig.
    Jag var faktiskt helt ontresserad av kläder och utseende ganska länge. Jag tror jag började bry mig först när jag började mellanstadiet. Det hänger förmodligen ihop med att båda mina föräldrar var helt ointresserade av mode och därmed inte förmedlade känslan av att utseende är viktigt.
  • Alcea
    Busbellan skrev 2011-06-10 13:29:52 följande:
    Fast enligt kolmask här ovan så förmedlar man tydligen att utseende är viktigt om man är modeintresserad, jag menade bara att det inte alls behöver vara så, det beror ju på precis som du säger vilket förhållningssätt man själv här.
    Nej, jag pratade inte om "man". Jag pratade om hur det var i mitt fall.
  • Alcea
    SunnyBunny skrev 2011-06-10 20:38:12 följande:
    Men du..alla är vi olika. Alla förmdlar vi våra intressen och det vi brinner för i livet. Om det nu handlar om bilar,fotboll eller mode. Visst du har rätt..min mamma var grymt modeintresserad. Och ganska tidigt blev jag det med, och är idag. Men är det nåt fel med det? Att jag gillar kläder? Är noga med mitt utseende? Jag är varken bättre eller sämre än nån annan mamma, trots att vi är modeinriktade i våran familj.
    Att ha mode som intresse är inte bättre eller sämre än andra intressen, det har jag aldrig påstått. Däremot kan man ju välja vad man förmedlar till sina barn. Att barn härmar vuxna hör så klart till barnets normala utveckling. Jag tycker dock att man kan välja vad man uppmuntrar. Jag tycker t.ex. att det är ok om mitt barn låtsas att det lagar mat, leker förälder eller leker något yrke. Däremot gillar jag inte att barn leker med "vapen", att de slåss eller klär sig i vissa typer av kläder (som trekantsbikini), även om dessa saker också hör vuxenvärlden till. Vissa delar av vuxenvärlden tycker jag helt enkelt kan vänta tills man är vuxen.      
Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)