Inlägg från: Flytning |Visa alla inlägg
  • Flytning

Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

Jag tycker att att alla de som tycker att man bara för att man köper en bikini till sitt barn sexualiserar det är de som själva sexualiserar barnen i bikini. Jag tänker inte på sex när jag ser ett barn i bikini. Jag reflekterar inte ens över det. Jag tycker att barn kan ha vad som helst på sig utan att för den sakens skull förknippas med sex. Vad man förknippar med sex är helt individuellt för övrigt så varför ska normen för vad man förknippar med sex vara den som ska gälla även för föräldrar och barn som inte förknippar bikinisar med sex? Om det nu överhuvudtaget är en norm att förknippa bikini med sex.
    Hur som helst så gör garanterat inte barnet som vill ha den där bikinin det och vad ska man föra för argument till barnet då om man nekar det en bikini? Att vuxna inte kan skilja på sex och ett barn i bikini och att barnet måste anpassa sig efter det och därmed ta ansvar över vuxna människors sexualitet?  

• Flytning

Det finns inget plagg som står för sex över huvud taget. Det är vad betraktaren själv förknippar med sex som är avgörande. Knähöga läderstövlar med klack har många förknippat med prostituerade t.ex. Som förälder borde man själv få avgöra vilka kläder man vill köpa åt sitt barn och endast ta hänsyn till vad man då själv tycker symboliserar sex. Jag tycker inte att man ska behöva ta ansvar över vad andra, omgivningen kan komma att förknippa sina barns plagg med.
    Jag förstår att de som tycker att bikini är något som starkt symboliserar sex inte känner sig bekväma med att klä deras barn i det men de föräldrarna måste även ha förståelse för de föräldrar som verkligen inte förknippar t.ex. en bikini med sex och att alla föräldrar och barn inte ska behöva ta konsekvensen av att just de föräldrarna inte klarar att se små barn i bikini.
    Jag själv har väldigt svårt för barn och stringtrosor t.ex. Men samtidigt kan jag även se att vad just jag har svårt för inte nödvändigtvis måste vara en allmän lag som alla föräldrar måste följa. Finns det föräldrar som inte bryr sig eller tycker att det är så farligt med stringtrosor eller stringkalsonger för den delen på sina barn så finns det ingen anledning för mig att se ner på dom. Alla är olika och att kunna ha förståelse och respektera dessa olikheter även när det handlar om sådana här frågor tycker jag är betydligt viktigare egenskap att förmedla till sina barn är att tvinga på dem en baddräkt för att de inte ska uppfattas som sexuella.

• Flytning
    viseversa skrev 2011-07-05 13:49:16 följande:
    jag skiter i vad som fanns på 60 talet. Vi lever år 2011 nu och jag trodde väl vi kommit lite längre i utvecklingen faktiskt.
    Men du Viseversa... Kan du försöka tänka dig in i en annan förälders syn på saken. Ta mig t.ex. Jag är uppvuxen i områden där barn i bikini har varit så vanligt och lever fortfarande i områden där det kryllar av småflickor i bikini på stranden. I mina kretsar är det helt enkelt hur naturligt som helst med bikinisar på småbarn. Detta har ju i sin tur lett till att jag absolut inte har dragit någon som helst koppling mellan att klä en liten flicka i bikini och att sexualisera henne. Så om jag inte själv har den kopplingen och min dotter inte har den kopplingen, vad ska jag då ange för skäl till henne om jag nekar henne en bikini? Hur ska jag förklara mig för min dotter och vad ska jag komma med för argument för att hon inte ska få ha bikini? Argumentet om att hon inte har några bröst att skyla håller inte eftersom det inte heller är hennes egna syfte med bikini. Hon vill helt enkelt ha det för att hon tycker det är fint.
Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)