• Ankan77

Svimningsattacker?

Någon mer än jag som får "svimningsattacker"?
    Det börjar flimra för ögonen, jag blir varm och det känns som jag håller på att säcka ihop. Har försökt äta eller dricka typ äppeljuice eftersom jag trodde att jag fick ett blodsockerfall. Men det enda som hjälper är om jag sätter mig ner, tar det lugnt ett tag och dricker lite vatten. Vad kan detta vara tror ni? Har hänt rätt så ofta sista tiden...

Kram

• Svar på tråden Svimningsattacker?
  • Fyra

Ja ditt övre tryck, det på 113 är lite lågt. Det kunde varit lite högre typ 119 eller så. Är man känslig så kan man känna som du gör. Jag hade samma med mina barn

• Ankan77

Ok, ska ta trycket när jag kommer hem oxå för att se hur det ligger till då.

Tack för era svar!

Kram

• himla

Sitter här hemma och känner igen mig....har varit snurrig sedan i torsdags.... sjukskrev mig från jobbet..... skönt att slippa känslan av att svimma på jobbet.... Hade samma känsla i början av min grav..ca v. 8... tog då prover & blodtryck....allt va normalt, så jag skulle vila & så trodde de att de kunde gå över på en vecka å de gjorde det... nu hoppas jag att den här veckan är över snart
    Är nu i v.30, ska träffa min BM imorgon å ta lite nya prover så får vi se hur det ligger till denna gången....
    *kram* Himla med nomalt lite högre blodtryck !!

• Hattifnatt

Jag har haft precis detta -svimmade ett par gånger på jobbet ohc har fåt tprblem med att stå änge. Jag ringde min bm, som gav mig en tid för besök dagen därpå. De kollade mitt blodtryck ( som vanligt i mitt fall, 110/60 så det är ganska men inte jättelågt) och blodvärde och sockervärde, allt ok.
    Min bm trodde jag kanske drack för lite p jobbet, så jag har nu alltid en karaff med vatten/jouce på skivbordet och har papper peppar inte svimmat mer. Men det är tydligen vanligt bland gravida, med ökad blodvolym och en växande livmoder som atar allt mer plats i buken, och de bruakr bara i undantagsfall behandla med mediciner ( men min kusin fick faktiskt lite blodtryckshöjande just för att hon svimmade så mycket) .

Så ring din bm, och be att få blodtryck och blodvärde kollat, för säkerhets skull!

• Rannie

Jag svimmade av på tåget på vägen till jobbet igår och när jag kom till BM på eftermiddagen sa hon att jag fått något som kallas för Vena Cava-syndromet (tror det stavas så). Det betyder att bebisen ligger och trycker på kroppspulsådern och man får inte tillräckligt med blod på i huvudet. Det man kan göra för att det inte ska hända igen är att inte ligga på rygg, inte sitta och luta sig rakt bakåt (sitt hellre lite snett åt något håll) eller stå för länge utan att röra på benen. Det är alltså inget farligt men ruskigt otäckt när det väl händer.

• nilam

Jag håller också på att svimma och mår illa! Det är jätteläskigt särskillt när man är ensam hemma med lilla 2-åringen! Är i vecka 27+1 i dag och var hos BM i går och allt var normalt!

Kram

• ebben

Jag har alltid mått så ,så länge jag kan minnas,vare sig jag varit gravid eller ej alltså!Har haft högt tryck,så i mitt fall var det väl plötsliga blodtrycksfall som gav mig sån känsla. MYCKET obehagligt! Men inte mycket att göra nåt åt.Vara försiktig. MEN du bör ju prata med BM eller läkare för att höra vad de säjer om precis DITT fall.

• Milda

Men du har inte svimmat någon gång eller?

Så har jag haft många gånger. Det känns precis som om man ska svimma när som helst, får nästan lite panik. Men det har aldrig hänt.
    Det kan vara blodsockerfall.....om man inte ätit på ett tag eller ätit oregelbundet under dagen. Det kan oxå vara alla hormoner som tröttar
    ut kroppen. Det händer så mycket i kroppen hela tiden.....

Några tips! Ha alltid med dig en vattenflaska i väskan. Ta oxå med typ russin eller nåt annat som ger snabb energi. Om inte annat så känns det tryggare.....

• virr

Är 113 lågt? Nästan varje gång jag varit hos BM har mitt tryck varit 110/70 och hon säger att det är jättebra.

Jag brukar få lite svimningskänslor ibland, men kopplar snarare samman det med vena cava (eftersom det ofta händer när jag "kommit åt" ryggen på nåt vis, dvs legat på rygg eller bara suttit i en hård stol etc).

• Fyra

Det är inte jättelågt, men det är i underkant.

• Fyra

Det gäller även att jämföra med vad man brukar ha, det som är normalt för en kan va onormalt för en annan.

• Viol

hej Ankan77!
    Det låter som du har lågt tryck. Jag har samma problem och svimmade i mataffären härom dagen när jag stod i kö. Jag har 106/70 och det är för lågt. Det övre trycket skall ligga på 100 + din ålder. Enligt mitt blodtryck är jag alltså 6 år. Men detta är absolut inget farligt. Det är bättre att ha för lågt tryck än för högt.
    Se till att du alltid har något att dricka med dig och lägg eller sätt dig ner när du känner att det kommer. Är du i början av graviditeten kommer ditt tryck att sänkas ytterligare. Blodtrycket är som lägst runt v. 23.
    Hoppas du blev lite klokare! Lågt blodtryck behandlas inte utan man får lära sig att leva med det.

• Ankan77

Nix, har inte svimmat än utan jag har lyckats sätta mig ner och ta det lugnt innan Har för mig att jag hade typ 126/80 ngnting när jag var hos BM sist vid inskrivningen, så det var ju lite lägre nu då, förmodligen det jag känner av. Ska hålla lite koll, och blir det såhär oftare så ringer jag bm.

• Fyra

126/80 är jättebra tryck. Hoppas det rättar till sig igen då! Kram

• Arwen2

vilken vecka är du i ? jag är i 13 +5 och har också dessa konstigheter ibland. Det har blivit lite bättre men jag har förstått på andra att detta är ganska vanligt och när jag berättade det för min BM anmärkte hon inte på det. Jag har tolkat det som att det har med BT/hormon/cirkulations omställning att göra och har inte bekymrat mig så mycket, tänker att det nog kommer att gå över snart. Men visst är det obehagligt, fy sjutton.

• Ankan77

Är i v 16 (15+1). Är väl inte speciellt orolig för det, men det är obehagligt om det skulle komma ex när man kör till jobbet eller så.

• caribj

Håller med dig att det är obehagligt att ha lågt blodtryck & jag är idag i v 28+1. Har oxå haft problem med att det svartnar för ögonen & att jag varit tvungen att sätta eller lägga mig. Får det fortfarande men inte så ofta som tur är. Har själv haft 90/60 (v 10), 105/60, 100/60, 90/60 och idag 100/60 och man kan väl inte säga att det är direkt högt... För mig var det likadant när jag väntade vårt 1:a barn, så jag blev inte så förvånad att det ser ut så här nu... Det är bra så länge det är jämt, skulle det höjas (för mig alltså) så kommer jag bli sjukskriven eftersom jag fick havandeskapsförgiftning förra gången.

• ElliotsMamma

Jag har själv känt så och det var lågt blodtryck, tänk på att sätta huvudet mellan benen eller lägg dig ner. Det är inte farligt, bara obehagligt.

Svar på tråden Svimningsattacker?