• stor grön drake

    lär mig busvissla!

    Jag växte upp med en pappa som busvisslade efter mig när jag skulle komma in (för att äta, lägga mig, tvätta mig, vad det än var) eftersom vi bodde på landet och jag kunde vara utom hörhåll för enbart rop. Detta var innan mobilens tid

    Redan då försökte jag desperat lära mig busvissla (dvs med tummen och pekfingret i munnen, vet att de skickliga, som min far, kan göra det utan fingrar) men det gick bara inte. Då var min främsta motivation att kunna "svara" för han hann bli rejält irriterad innan jag var innom hörhåll om jag var långt hemifrån.

    Finns det något knep? Jag hade svårt att lära mig vissla vanligt och är fortfarande dålig på det, sätter jag fingrar i munnen får jag på sin höjd ut ett frust
    Nu när jag har egna barn och hus nära där jag växte upp planeras så känns det som att det skulle vara så praktiskt att kunna kalla på barnen på samma vis


  • Svar på tråden lär mig busvissla!
  • SilverEmma

    Jag har kämpat med detta i 25 år...det går inte! Men jag har lärt mig att vissa väldigt högt på vanligt sätt.

  • Mysgosmys

    Haha jag har försökt lära mig i 15 år, av samma anledning som du :P
    Min mamma kallade på oss på det viset, det hördes genom hela byn och alla visste att nu ska barnen ***** hem och äta xD 

  • IsDimma

    Uppväxt med en sån mamma som tillkallat hundar, barn och man på det sättet vill också lära mig.

  • stor grön drake

    Min syster är fräck nog att kunna BRA (pappa finns inte längre, så det tåget har gått, och mamma kan inte) men hon kan inte förklara, hon bara kan lixom.
    Och hon visslar på sina barn till tonåringarnas stora förtryt


  • Pyris

    När jag gick i 3:an hade vi en fröken som alltid busvisslade när vi skulle komma in från rasten. Vi blev så nyfikna och ville så gärna lära oss så hon lärde oss hur vi skulle göra.
    Som jag gör, så viker jag tungan, lägger tummen o pekfingret som sluter ihop som en cirkel och sen tar jag ett andetag o blåser ut luften mycket med hjälp av magen.

    Jag brukar ta till busvisslingen när mina barn blir för högljudda o jag inte når fram till dom. Då blir dom väldigt uppmärksamma med ens

  • Pyris
    Pyris skrev 2011-06-10 22:02:11 följande:
    När jag gick i 3:an hade vi en fröken som alltid busvisslade när vi skulle komma in från rasten. Vi blev så nyfikna och ville så gärna lära oss så hon lärde oss hur vi skulle göra.
    Som jag gör, så viker jag tungan, lägger tummen o pekfingret som sluter ihop som en cirkel och sen tar jag ett andetag o blåser ut luften mycket med hjälp av magen.

    Jag brukar ta till busvisslingen när mina barn blir för högljudda o jag inte når fram till dom. Då blir dom väldigt uppmärksamma med ens
    Jag viker tungspetsen med hjälp av tummen o pekfingret.
  • ALY538

    Kunde inte din mor busvissla?


    jag diskuterade det igår med en kompis, alltid så är det nån jävel som måste busvissla. Antingen så är det stora långa män med en unge på axlarna, eller så är det ett kvinnogäng med en stor mullig kvinna som försöker imponera på sina väninnor och busvisslar. Det var våra erfarenheter lol!

  • stor grön drake
    ALY538 skrev 2022-01-28 16:54:30 följande:

    Kunde inte din mor busvissla?


    jag diskuterade det igår med en kompis, alltid så är det nån jävel som måste busvissla. Antingen så är det stora långa män med en unge på axlarna, eller så är det ett kvinnogäng med en stor mullig kvinna som försöker imponera på sina väninnor och busvisslar. Det var våra erfarenheter lol!


    Jag tänkte skriva att jag har ingen aning för hon visdlade aldrig åt varken mig eller hundarna, men sen flöt ett minne upp av när vi var i skogen och plockade svamp och hörde pappa vissla. Då svarsvisslade hon högt och ljudligt, men jag minns inte om det var en busvissling.
  • ALY538
    stor grön drake skrev 2022-01-28 20:19:27 följande:
    Jag tänkte skriva att jag har ingen aning för hon visdlade aldrig åt varken mig eller hundarna, men sen flöt ett minne upp av när vi var i skogen och plockade svamp och hörde pappa vissla. Då svarsvisslade hon högt och ljudligt, men jag minns inte om det var en busvissling.

    Tack för svaret så här i efterhand!



    ">



    rolig video, en tjej kan inte busvissla.

  • Blacknails86

    Jag använder båda pekfingrarna istället. Går inte om naglarna är för långa. Jag tror det är svårt för någon annan att säga hur man ska göra. Man har olika läppar och olika tänder t.ex, så man måste bara prova sig fram. Det går till slut! :)

Svar på tråden lär mig busvissla!