• Tjohooo

När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?

Hej,

Jag och min fd.sambo har nyligen separerat och ska nu dela 50/50 på vårnaden om vår gullunge som blir 2,5 år i augusti. Hans pappa vill ha hela veckor åt gången, men jag tycker det känns som så ofantligt lång tid, både för mig och min son att var ifrån varandra. Hur gjorde ni? Är detta en "normal" ålder att  vara en vecka med mamma och en med pappa? Jag och min fd.sambo turas om att bo på stället som är "hemma" för vår son. Blir glad om ni vill dela med er kring er tankarkring detta, grubblar så...

• Svar på tråden När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?
  • larry214

Vad är skilnaden??? Varför är det så lång tid för dej och inte pappan?? Tror inte att det är några problem med varannan vecka..

• Tjohooo

Menar inte att det skulle vara värre för mig än för pappan, men vet ju bara hur jag själv känner och att pappan vill ha hela veckor. Det man funderar på är väl om saknaden efter och frånvaron av en förälder under en hel vecka är för mkt för ett så litet barn, men jag vet som sagt inte alls vad som anses "ok", så intressant att höra.

• Sveasson

Det rekommenderas absolut inte att barn under tre bor varannan vecka, de har generellt inte så lång tidsuppfattning. Det bästa är att barnet bor hos den ena men sover över och hälsar på den andra ofta.
    Sen när barnet blir äldre så beror det ju på personligheten.
    Min sexåring hade blivit knäpp av att bo varannan vecka medans min lille kille är tuffare till sättet. 

• Sveasson
    larry214 skrev 2011-06-10 20:48:50 följande:
    Vad är skilnaden??? Varför är det så lång tid för dej och inte pappan?? Tror inte att det är några problem med varannan vecka..
    Kanske är inte det viktigaste att föräldrarna ska ha milimeterrättvisa, utan att barnet ska må bra. För hör och häpna, det är ett BARN, inte en pryl det handlar om.
  • vittra
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:54:11 följande:
    Kanske är inte det viktigaste att föräldrarna ska ha milimeterrättvisa, utan att barnet ska må bra. För hör och häpna, det är ett BARN, inte en pryl det handlar om.
    Har inte mer att tillägga, det är precis som Sveasson säger. Minst 3 år rekommenderas att barnen är innan man börjar man varannan vecka.
  • vittra
    larry214 skrev 2011-06-10 20:48:50 följande:
    Därför att det är mamman som barnet i huvudsak varit hemma med, antar jag?
  • Tjohooo

Aha, ok. Vad bra att veta om "treårsgränsen" (men förstår såklart att det är individuellt)! Tycker också det känns helt fel med en hel vecka i taget ju. Larry, lugna ned dig. Givetvis vill vi båda träffa vårt barn, men som du ser i mina inlägg är det ju min sons välmående som jag oroar mig för.

• Tjohooo

Och, ja, det är mest jag som varit hemma, så han har alltid varit mer mammig än pappig.

• JuliaåRonjasmammis

Vi körde på ett slags 5-2 schema i början istället för hela veckor. Sonen var t ex hos mig må-ti, sen hos sin pappa on-to, hos mig fre-sön, och sen tvärtom veckan efter. Det funkade jättebra, och var en mjukstart. Kanske kan du föreslå det för ditt ex?

Efter något år valde han själv att han ville vara längre perioder i sträck hos båda, och då började vi med vv.

Nu är han 15 och kommer och går lite som han vill i båda sina hem. Glad 

Don't mess with my integrity!
  • frida20

när min dotter va två år så började vi med varannan vecka och det har funkat jättebra

Svar på tråden När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?