• frida20

När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?

när min dotter va två år så började vi med varannan vecka och det har funkat jättebra

• frida20
    Tjohooo skrev 2011-06-10 21:10:36 följande:
    Kimpossible - precis så har jag föreslagit, men det verkar inte gå hem =(. Grejen är den att han är väldigt arg och bitter över att jag vill separera och eftersom sonen bor kvar medan jag och pappan flyttar in och ut vill min fd. sambo ha så lite med min ekonomi (han syftar på mat och liknande) att göra samt inte behöva "städa efter mig" (vilket han absolut inte gör). Känns som han ilska går ut över vår son, vilket ju inte alls är bra. Men också svårt att tackla då jag redan har sårat honom så mkt genom att vilja göra slut.

Frida - ok. Skönt att höra att det också verkar funka. Har så dåligt samvete gentemot vår son vad "jag" utsatt honom för genom att separera.
    testa och se om det funkar och funkar det inte så är det bara dra ner lite på dagarna..
  • frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:18:42 följande:
    Varför måste man utsätta barnet för det direkt när det finns andra alternativ tills barnet är större?
    barnet vill säkert vara hos sin pappa lika mycket som sin mamma och som sagt skulle det inte funka och det märker man snabbt så ändrar man det innan barnet mår dåligt av det..
  • frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:23:40 följande:
    Ja och det kan barnet vara utan att vara ifrån dena ena föräldern en hel vecka i taget, vilket som tidigare nämnts, INTE rekomenderas för så små barn.

man vet inte hur det blir med barnet och det är inget barnet tar skada av..

du märker bara efter2-3 dagar om det inte funkar och då ändrar man det..

som sagt barnet tar inte skada av det om du läser barnens singnaler..

• frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:30:15 följande:
    Uppenbarligen är det det eftersom de inte rekomenderar det under tre år. Visst, i de fall där fokus ligger just på föräldrarnas milimeterrättvisa så kanske "tar skada" innebär nära döden, men i de fall där barnet är viktigast så ÄR det bäst med ett par dagar hos varje, precis som kim beskrev.
    Det verkar ju även vara så ts känner, att hennes barn inte skulle må bra av vv och jag är ganska säker på att inte pappan kan tvinga sig till det.

såklart alla känner att det är lång tid det gör jag varje gång min dotter och till sin pappa,,emn veckorna går snabbt..

jo pappan kan tvinga att få ha sonen och får han inte det så kan man riskera att det går till rätten eller familjerätten..

• frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:38:09 följande:
    Fast åter igen, det handlar inte om föräldrarna, det är inte föräldrarnas bästa som ska gälla utan barnets bästa. Många verkar missa det i sånna här fall. Och nej, pappan kan inte tvina till sig just VV när barnet är så litet.

barnet är 2,5 och jo han kan får rätt på sin sida..

tro mig så gick det till för mig,,jag ville heller inte ha varannan vecka och då blev det rätten i stället,,men det visas sig funka..

• frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:46:01 följande:
    Nej, generellt tvingas man inte lämna bort barnet en hel vecka i sträck när det är så litet.
    Tycker inte vv är att rekomenderas alls under skolåldern egentligen.

om det tas ett beslut att han får ha barnet varannan vecka så kan man inte göra nått åt det..

men om man inte kan ha varannan vecka under skolåldern så kan man glömma det helt och det är ju dummare

Svar på tråden När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?