• guldplutt

När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?

vi har separerat sedan i höstas, med en liten kille som nu är 1,5 år, och en tjej på 5,5. Inledningsvis hade jag barnen boende hos mig lite mer, eftersom jag varit den som varit hemma mest med lillkillen. Nu har vi fasat upp till 50/50 ganska nyligen. Dock kör vi inte hela veckor, och har inte för avsikt att göra det på ett bra tag. Det rekommenderas som sagt inte för så små barn att vara från någon av föräldrarna så långa perioder som en hel vecka. Det betyder inte att det är en bra lösning med det klassiska varannan helg för pappan heller, utan helst ska de träffa båda föräldrarna ofta. Vi kör 2+3+2, vilket över en tvåveckorsperiod blir 50% var. Så 50/50 behöver ju inte innebära veckovis växelvist boende, utan bara växelvist boende.

Dock kan det ju vara ett gränsfall med er pojke eftersom han är så pass nära treårsgränsen ändå. Men - seriöst - hur länge ska ni hålla på sådär med boendet? Jag förstår tanken, men det fungerar väl ändå inte i längden? Ni måste ju båda få komma isär och starta om för att kunna gå vidare, och just nu skjuter ni bara upp det för både er själva och barnet. Då blir det inte heller samma issue kring skiftena, utan ni kan ha kortare perioder i resp. eget boende.

Svar på tråden När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?