• lotta88p

Köpa hus ute i skogen

Hej, jag är ny här på familjeliv och skulle behöva lite hjälp...

Jag och min sambo ska köpa hus och nu har vi hittat ett vi är lite intresserade av.
    Visningen är på torsdag och vi har fått ett lånelöfte.

Idag tog vi en tripp för att kolla lite mer exakt vart huset ligger. Vi visste att det låg en bit utanför "civilisatonen", men inte hur långt utanför..

Det visar sig att man får köra 10 min på grusväg från "city" innan man kommer fram till huset.
    Massa skog överallt och ingen mottagning på telefonen. Vi kom inte enda fram till huset p.g.a. en bom, så har vi tur finns det mottagning där huset ligger.

Frågan är då... Är det värt att bo sååå långt ut i skogen när det är grusväg hela vägen?
    Det kommer ju faktiskt en vinter oxå...

Hade varit tacksam på hur ni tycker och tänker om detta, allra bäst hade ju varit om ni som skriver bor ungefär såhär oxå.. Tack på förhand!    Hjärta

/Lotta

• Svar på tråden Köpa hus ute i skogen
  • kluckis

Men vadå om det är grusväg? Vad gör det liksom?
    Däremot kanske ni måste ta reda på om ni måste ansvara för plogning eller om kommunen sköter det. eftersom du säger att det är en bom där verkar det vara mer privat? Och sen om det är en grusväg eller asfaltsväg spelar ju ingen roll?

• stor grön drake

är det privat väg?
    Jag är uppväxt vid en grusväg, med flera hushåll, där det var väglag som skötte underhållet av grusvägen och man delade på kostnaderna vilket innebar väghyvling på sommrarna och plogning vintertid.

Förutsatt att man inte skulle på jobb innan plogarn hunnit ut (vi hade dock tur och var längst bort, han jobbade "hemmåt", så vi betjänades först så att säga) så var det sällan problem.

Är ni enda huset i närheten? är det fler som ansluter till er väg?

• iaseia

Jag hade gärna bott 10min grusväg från stan.

Visst de är jobbigt på vintern spec om man måste ploga själv och de sliter ju på bilen mer, men jag har aldrig haft en splitterny bil så bryr mig inte så mycket om det.

En annan sak är ju att tänka på om de finns typ sjöar eller vattendrag i närheten, mina föräldrar bor i ett hus som ligger lite från vägen, dock när snön smälter opch när de kommer mycket regn så svämmar vägen över så man måste åka en jävla vända.

Jag har bott 3 mil (30 minuter) från stan och de var inge vidare, 10 minuter är ju ingenting. om man vill bo i skogen.  

• iaseia

Och Ja teckning vill man ha i alla fall på tomten, i mitt hus fick ja gå ut fr att kunna ringa ine världens roliogaste på vintern eller världens bästa när ja fick en allergichock och knappt kunde andas (fast kunde ju knappt prata då heller) eller när ja fick så ont i magen en natt och var tvungen att krypa ut på trappen för att kunna ringa ambulans...

• Tonx

Personligen så säger jag nej, fy fan. det är inte värt. Så mycket skitgöra och vintervägar, nej nej.

• lotta88p

Tack för svar på så kort tid! Uppskattas verkligen!

Det ligger 3 hus till i närheten av det vi tittat på. Bommen satt bara några 100 m innan huset. Så som du säger fåt säkert dom hushållen där inne sköta den lilla vägbiten.

På vägen dit ser man att där ligger typ 2 hus till (som man ser från vägen). Och vägen såg ganska ny "hyvlad" ut och hyffsat fin. Det jag blir mest orolig för är alla dessa backar och kurvor just när vintern kommer. Det är ett fjäll kan man säga. Så mycket upp å ner blir det.

Det finns lite småsjöar runtomkring, men vet inte exakt var. Mest skog helt enkelt.

Som sagt, visningen är på torsdag. Ska bli spännande att se hur många som är där och tittar.
    Kan ju tillägga att vi bor hemma hos Antes (min sambo) pappa. Och har alltså aldrig haft något eget. Det känns som att det kan va på tiden nu faktiskt...

Tack ännu en gång!

• Lavish

Jag vill bara göra inlägget att jag har en väninna som flyttat ut i skogen. Vi har fått barn ungefär samtidigt. Jag har inte bil. Hon kommer nog inte få några besök av mig helt enkelt. Det är alldeles för krångligt att ta sig dit med kollektivvtrafiken med en skrikig bebis. Det kanske låter som mitt problem. Men jag är inte den enda i bekantskapskretsen som tackar nej när de bjuder in. Och då blir det deras problem i slutändan.

• lotta88p

Tur att alla våra bekanta har bil då.. Flört

• stor grön drake

att det är upp och nermycket är ingen större fara, se till att ha bra dubbdäck bara. En liten grusväg med få trafikanter blir inte isig och hal på samma vis som en mer trafikerad väg (om den inte saltas då förståss, då blir det ju bara slask.) kolla upp vad det brukar vara för vinterunderhåll på vägen, och vems ansvar det är att det sköts.

Sjöar är bra, då finns det någonstanns för all snö att ta vägen när den smälter.

• lotta88p

Det är ju väldigt sant det du säger.. Skrattande

När vi ändå håller på då..
    Finns det nått mer man borde tänka på eller kolla upp just när man ska köpa hus mitt ute i "vildmarken"? Flört

• Houdini

En sak att tänka på när man flyttar ut på landet, om man flyttar från en stad eller i alla fall en by med en hel del folk omkring sig. Det kan bli ganska isolerat.

Jag tyckte det var jättemysigt att flytta ut på landet mitt ut i ingenstans. Fem mil in tll närmaste affär. Jag har inget körkort. Jag trivdes men vad som blev värre vad min sociala fobi och min panikångest. det var inet jag direkt tänkte på, utan jag lade mer märke till att jag började må bättre och bättre när vi flyttade närmare och nämare bebyggda trakter igen. Och nu bor vi i en liten by och jag har gångavstånd till en affär så jag kan gå och handla själv igen de gör en himmelssvid skillnad.

Och jag har en i bekantskapkretsen som har råkat ut för ungefär samma sak, som äntligen fick sin dröm uppfylld flyttade ut på landet till en gård med djur. Nu är de på gång in till stan igen efter sju år det går inte hon blev mycket sjukare än mig, för jag har alltid haft min trygghet i mitt hem hennes trygghet är hennes man så hon måste följa med sin man överallt hon klarar inte av att vara ensam hemma.

Så tänk på det klarar jag av att sitta helt ensam i ett hus ute i skogen om min av någon anledning måste vara borta en eller att par dagar? Som någon nämde vill våra vänner ligga och köra för att hälsa på? Det finns alltid vänner som försvinner när man flyttar en bit bort. Sen är det jobbigt att bo i ett eget hus det är ju mycket sköta om, vill man det?

• lotta88p

Det är ju inget jätte avstånd till närmsta affär direkt. Det är 6-8 km, men det är grusvägen som gör att det ändå tar 10 min dit. Vi har 10 min till närmsta affär nu med, längre avstånd men asfalterad 70 väg, så därför tog det lika lång tid som det kommer göra nu ifall vi flyttar.

Det skulle ta max 20 min för vänner och bekanta att komma dit. Så inget jätteavstånd. Det var mest grusvägen jag var orolig för. Men imorgon ska jag ringa kommunen och fråga om väghållningen.

Vildmark är det kanske inte, men det känns så när man inte ser ett hus på hela vägen, bara skog, skog å skog.

Man behöver inte vara orolig för att ens katt blir överkörd heller.. Flört

Vi vill inte bo i något annat än ett hus, det finns inget annat. Visst, mycket att greja med. Men jag älskar det!

• lotta88p

Igår fick jag veta att huset inte ens har telejack! Känns ju sådär kul när det inte finns nån mottagning på mobilerna heller (vi har ändå Telia)...

Ska kolla med telia vad det skulle kosta å dra in... Men det börjar bli för mycket att göra nu innan man faktiskt kan bo där... Trist, men sant...

Iofs är utgångspriset bara 495 tusen... Hmmm Hmmm...

• stor grön drake

ingen fast telefon? OK, kolla avlopp, vatten och el!

Att renovera avlopp (septiktank), dra in komunalt vatten om det är borrbrunn samt att byta stamledningarna på elen får kostnaderna att skena iväg enormt!

• Daimstruten

Jag skulle råda att tänka till ordentligt innan. Jag bor under liknande förhållanden fast ändå med fler andra boenden inom området. Vi har 5 km till närmaste affär och 10 km in till närmaste stad. Det finns en hel del idylliskt med att bo på landet såsom fin natur och lugn. Det finns dock även en hel del nackdelar framför allt om man har barn.... Barnen har inga lekkamrater dom kan gå till. Dom behöver skjuts till skola/dagis och alla fritidsaktiviteter. Dom behöver skjuts till sina kompisar. Dessutom så tycker kanske föräldrar som är vana att kunna öppna ytterdörren så deras barn får springa ut och leka med grannbarnen inte alltid det är så kul att köra 8 km tur och retur för att hämta/lämna sitt barn hos en. 

Om huset har egen trekammarbrunn och vatten så kan sånt börja strula så det är klar fördel om någon av er är händig.

För egen del så bor vi verkligen superidylliskt och har ett fantastiskt fint hus. Vi har ändå kommit fram till att vi kan tänka oss att flytta för att i mångt och mycket göra livet enklare för oss och framför allt barnen. Frågar jag min 7-åring var hon vill bo om hon fick välja var som helst så svarar hon utan att tveka "i närheten av mina kompisar...".

• Lovey

Ofta eldar man med ved i "sådana" hus. Tänk att hugga ved, vänta på att vattnet blir varmt osv osv :p :) 
    Iskalla toasitsar, golv brrrrrr.

• stor grön drake
    Daimstruten skrev 2011-06-14 20:34:23 följande:
    Jag skulle råda att tänka till ordentligt innan. Jag bor under liknande förhållanden fast ändå med fler andra boenden inom området. Vi har 5 km till närmaste affär och 10 km in till närmaste stad. Det finns en hel del idylliskt med att bo på landet såsom fin natur och lugn. Det finns dock även en hel del nackdelar framför allt om man har barn.... Barnen har inga lekkamrater dom kan gå till. Dom behöver skjuts till skola/dagis och alla fritidsaktiviteter. Dom behöver skjuts till sina kompisar. Dessutom så tycker kanske föräldrar som är vana att kunna öppna ytterdörren så deras barn får springa ut och leka med grannbarnen inte alltid det är så kul att köra 8 km tur och retur för att hämta/lämna sitt barn hos en. 

Om huset har egen trekammarbrunn och vatten så kan sånt börja strula så det är klar fördel om någon av er är händig.

För egen del så bor vi verkligen superidylliskt och har ett fantastiskt fint hus. Vi har ändå kommit fram till att vi kan tänka oss att flytta för att i mångt och mycket göra livet enklare för oss och framför allt barnen. Frågar jag min 7-åring var hon vill bo om hon fick välja var som helst så svarar hon utan att tveka "i närheten av mina kompisar...".

du beskriver min uppväxt, och jag älskade det! Jag ville absolut inte flytta någonstanns. Komunen ordnade skolskjuts, kanske inte alltid på tider som passade mina föräldrar, och dagis måste man alltid skjutsa till oavsett var man bor.
    Barn växer upp och när jag var 10 år cyklade jag utan problem de 7-8 kilometrarna enkel väg till bästa kompisen, året efter pendlade jag dagligen på cykel de 12 kilometrarna in till stan och hamnen där mina föräldrar hade glasskiosk.

Att bo i skogen är ett underbart liv om det är vad man vill.
    Däremot gör detta huset mig lite olustig till mods då det verkar väldigt gammalmodigt.
  • lotta88p

Vi köpte inte huset ute i skogen..
    Istället avvaktade vi, sparade mer pengar och imorgon flyttar vi in i vårt första hus!
    Lite avsides, 10 min in till centrum, men asfalterad väg och full mottagning på telefonen. =)

Svar på tråden Köpa hus ute i skogen