• mamma till tre busungar

Ni med barn som skelar och har ögonlapp - var köper ni ögonlapparna och är ni nöjda med dem?

Min son som är fem år ska få lapp för ögat pga skelning, Jag har nu kikat efter vilka ögonlappar som kan vara bra.

Har sett att det finns med barnmotiv och så bl a på webfit.se.

Har någon erfarenhet av att beställa därifrån eller någon annanstans ifrån? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-10 21:47
    Jag efterlyser även erfarenhet om hur man gör för att få barnet att vilja använda lappen samt hur man ska förklara för andra barn om varför barnet använder lapp.

• Svar på tråden Ni med barn som skelar och har ögonlapp - var köper ni ögonlapparna och är ni nöjda med dem?
  • Mother of 5

Varför köpa plåster...köp en "piratlapp" med gummisnodd istället. 100 ggr mer ekonomiskt. Jaa du, hur man får dem att acceptera lappen har jag inget bra svar på. Lillkillen vill inte alls men han är bara 1,5år, så honom kan man ju inte förklara för.

Minns själv hur jobbigt det var när jag var liten och man försökte få bukt med min kraftiga skelning.

Mother of 5 skrev 2011-06-10 21:52:34 följande:
    Varför köpa plåster...köp en "piratlapp" med gummisnodd istället. 100 ggr mer ekonomiskt. Jaa du, hur man får dem att acceptera lappen har jag inget bra svar på. Lillkillen vill inte alls men han är bara 1,5år, så honom kan man ju inte förklara för.

Minns själv hur jobbigt det var när jag var liten och man försökte få bukt med min kraftiga skelning.
    Ja det kan man ju göra men tänker att det kan vara svårt med piratlapp och snodd ihop med glasögon?

Använder ni piratlapp eller plåster på er 1,5-åring?

• Lady without tattoo
    Mother of 5 skrev 2011-06-10 21:52:34 följande:

Hur gör du med piratlappen som har snodd att ha bakom huvudet? Samt glasögon utanpå?
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Mother of 5

Har haft både och men inget sitter kvar Flört

Ser verkligen inte problemet med både piratlapp och glasögon...man sätter dit lappen först och glasögonen därefter.

Mother of 5 skrev 2011-06-10 22:20:36 följande:
    Har haft både och men inget sitter kvar Flört

Ser verkligen inte problemet med både piratlapp och glasögon...man sätter dit lappen först och glasögonen därefter.
    OK...var köper du piratlapp då?
  • Mother of 5
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-10 22:22:12 följande:
    OK...var köper du piratlapp då?
    Köpte på en leksaksaffär har jag för mig. Ganska längesen nu.

Men är det verkjligen lika bra då? Tänker att den sluter ju inte lika tätt som ett plåster?

• Norrskenet

Jag köpte till dottern från apoteket o till de fanns det små motiv på djur mm, som man kunde klistra på. Visste inte ens att det fanns såna lappar nån annanstans, fast det är ju några år sen iof.

Det var inga problem för oss att få henne att använda lappen, vi sa helt enkelt att hennes ögon skulle bli bättre av det, att hon skulle se bättre.  Om något annat barn frågade, sa vi samma sak. Personalen på förskolan sa att det inte var några problem där heller, varken med om hon ville ha lappen eller inte eller hur de andra barnen reagerade över det hela.

Jag var mycket orolig då för hur det skulle gå, men helt i onödan. Och då höll vi ändå på i ett år med lappar o glasögon och skelningen försvann nästan helt (det var mycket kraftig skelning) och glasögonen har hon kvar, då hon har dålig syn.

• summerhunter

Piratlapp är ingen bra ide då det inte sluter tätt o barnet kan tjuvkika... Köp riktiga lappar, vad är väl den kostnaden mot att barnet inte blir blint?

Svar på tråden Ni med barn som skelar och har ögonlapp - var köper ni ögonlapparna och är ni nöjda med dem?