Inlägg från: poirot |Visa alla inlägg
  • poirot

Kan jag respektera dig i en diskussion?

Jag listar några ämnen för trådstarter, svara på det som ligger närmast för hur du skulle kunna reagera. 
    (observera att min grad av respekt sällan handlar om åsikten i sig)  

There used to be a real me, but I had it surgically removed
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 19:41
    NÄRMAST, sade jag.
    Det är inget åsiktsquiz.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Kan jag respektera dig i en diskussion?
  • poirot
    lövet2 skrev 2011-06-11 14:30:53 följande:
    5/5, men på 2 frågor fanns det inget riktigt bra svar. Jag tog de svar som låg närmast.
    Jag vet att det inte fanns riktigt bra svar på alla men det var inte syftet heller  

• poirot
    fucktard skrev 2011-06-11 14:34:26 följande:
    Tre av fem, men precis som lövet fanns det två frågor jag verkligen inte visste vad jag skulle svara på. (Dammsugning och dödsstraff).
    Dödsstraff var klurig, jag kom inte på ett speciellt bra svar på den men det är ju ingen åsiktsquiz heller  
  • poirot
    Embla skrev 2011-06-11 14:58:48 följande:
    5/5 Är det bra eller dåligt?
    Det är något bra. 
  • poirot
    Millicent skrev 2011-06-11 19:12:40 följande:

5/5 men egentligen passade inget av alternativen när det gäller dödsstraff.

Ett allternativ tror sig vara emot dödsstraff men lägger i stort sett till "förutom när jag tycker att det ska vara det
    Ett alternativ säger sin åsikt om dödsstraff
    Ett alternativ tycker att det är viktigare att påstå saker om meningsmotståndaren än att säga något om dödsstraff
  • poirot
    Rabelais skrev 2011-06-11 19:26:11 följande:
    0/5, jag regerar i de hetare debatterna! För övrigt är ni löjligt PK och mesiga allihop, GAWD vilken töntig quiz, får man inte ha en annan åsikt än TS va???!!!
    Om du var läskunnig så skulle du se att det inte var åsikterna det handlade om utan sättet att bemöta åsikter. 

Nej, jag kan inte respektera människor som tror att "har du barn själv?"  är ett argument, som hittar på vilka åsikter motdebattören har, som vill förbjuda saker för att de inte passar dem, som sätter diagnoser på folk för att de inte gör som dem eller som säger emot sig själva. Otur för dig. 
  • poirot
    Millicent skrev 2011-06-11 19:29:18 följande:
    Ja, och då är mittenalernativet det bästa sett ur perspektivet hur man argumenterar men det var väldigt svårt att pricka i något jag egentligen inte håller med om alls.

De övriga kändes för mig mer som frågor där förhållningssättet kommer fram tydligare i svaren. Äh, det är för varmt för att jag ska kunna uttrycka mig men kan du se hur jag menar? Alltså varför jag tycker att det finns en skillnad. Jag ser det som att de fyra första frågorna är en sorts relationsfrågor, har att göra med tilltal till andra, att döma/fördöma osv medan den sista skiljer ut sig genom att uttrycka en åsikt. Eller, den förklaringen blev inte heller bra. Jag ger upp och går ut och sätter mig på balkongen ett tag.
    Fast poängen är ju att det inte är åsikten som är det viktiga utan vad man tror är giltiga argument.  
  • poirot
    Insatt skrev 2011-06-11 19:36:29 följande:
    Jag fick 3 rätt, fast jag måste säga att angående dödsstraff fanns det inget bra alternativ för mig, för jag tycker inte det är ok även om man mördat eller förgripit sig på barn.
    Och du hade inte fått rätt för det heller 
  • poirot
    poirot skrev 2011-06-11 19:38:40 följande:
    Och du hade inte fått rätt för det heller 
    poirot skrev 2011-06-11 19:20:44 följande:
    Ett allternativ tror sig vara emot dödsstraff men lägger i stort sett till "förutom när jag tycker att det ska vara det
    Ett alternativ säger sin åsikt om dödsstraff 
    Ett alternativ tycker att det är viktigare att påstå saker om meningsmotståndaren än att säga något om dödsstraff
  • poirot
    Thursday skrev 2011-06-11 19:48:39 följande:
    Jag förstår din ambition, men jag tycker inte nödvändigtvis att du lyckades fånga den speciellt väl i formuleringen av dina svarsalternativ. Det hade varit bättre att formulera alla svarsalternativ utifrån samma ståndpunkt. Istället för tre alternatv där ett är ungefär jag håller med och ett ungefär jag håller inte med, så borde alla svaren vara antingen medhåll eller mothugg, men formulerade utifrån olika argumentationsstilar. Nu blir det ju åsiktsquiz.
    I den första frågan tycker jag att jag lyckades med det faktiskt. 
  • poirot
    Thursday skrev 2011-06-11 19:53:35 följande:
    Ja, den var helt okej. Den andra var också okej, de tre sista rätt kassa.
    Mhm, jag skulle ha varit mer konsekvent   
  • poirot
    poirot skrev 2011-06-11 19:55:05 följande:
    Mhm, jag skulle ha varit mer konsekvent   
    Fast jag tror nog dödsstraffrågan faller in i de där jag har varit hyfsat konsekvent också. 
  • poirot
    mliten skrev 2011-06-12 22:19:20 följande:

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Helt omöjligt att svara på sista som jag ville :) men somsagt..närmast var det ja. ;)

Det är ju som sagt ingen åsiktsquiz, jag är emot dödsstraff men det innebär inte att jag inte kan respektera människor som är för dödsstraff.Min åsikt skiljer sig även från de rätta svarsalternativen (även om jag slant på en av dem men det var inte dödsstraffet)
Svar på tråden Kan jag respektera dig i en diskussion?