• poirot

Kan jag respektera dig i en diskussion?

Jag listar några ämnen för trådstarter, svara på det som ligger närmast för hur du skulle kunna reagera. 
    (observera att min grad av respekt sällan handlar om åsikten i sig)  

There used to be a real me, but I had it surgically removed
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 19:41
    NÄRMAST, sade jag.
    Det är inget åsiktsquiz.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Kan jag respektera dig i en diskussion?
  • Millicent
    poirot skrev 2011-06-11 19:31:20 följande:
    Fast poängen är ju att det inte är åsikten som är det viktiga utan vad man tror är giltiga argument.  
    Jo jag förstår det men det tog ändå emot.
  • goatess82
    Ditt bästa resultat är 4 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

fast det känns som det fattas några alternativ, te.x till första frågan skulle man velat haft typ, fy fan vad äkligt!! och inget utlägg därefter=)
  • Insatt

Jag fick 3 rätt, fast jag måste säga att angående dödsstraff fanns det inget bra alternativ för mig, för jag tycker inte det är ok även om man mördat eller förgripit sig på barn.

• poirot
    Insatt skrev 2011-06-11 19:36:29 följande:
    Jag fick 3 rätt, fast jag måste säga att angående dödsstraff fanns det inget bra alternativ för mig, för jag tycker inte det är ok även om man mördat eller förgripit sig på barn.
    Och du hade inte fått rätt för det heller 
  • poirot
    poirot skrev 2011-06-11 19:38:40 följande:
    Och du hade inte fått rätt för det heller 
    poirot skrev 2011-06-11 19:20:44 följande:
    Ett allternativ tror sig vara emot dödsstraff men lägger i stort sett till "förutom när jag tycker att det ska vara det
    Ett alternativ säger sin åsikt om dödsstraff 
    Ett alternativ tycker att det är viktigare att påstå saker om meningsmotståndaren än att säga något om dödsstraff
  • LillaTanten

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Tydligen är jag både värd respekt och otroligt mesigt PK Det var ju egentligen inte mycket till "test" egentligen - det fanns ju bara ett valbart alternativ till varje fråga. Kanske inte exakt det jag skulle ha använt mig av men de övriga var ju - i min personliga åsikt - så utmärkande fåniga att de inte ens kom på fråga...

Dessutom har jag lärt mig under mina år att man har rätt att ha åsikter, att argumentera för dem och samtidigt att inte fördöma dem som inte per automatik tycker som jag (även om jag anser att de borde lobotomeras och att Sverige kommer att gå under om det är de som är vår "framtid").

Man har ALLTID rätt att tycka som man vill, men man bör också kunna diskutera nyanserat. Ett av mina favoritcitat är "walk a mile in my shoes" - det är alltid lätt att "tycka" och "veta" en hel massa, men utan fullständig insikt blir det ändå enbart spekulationer.

Och nu ska jag avsluta innan jag svamlar iväg alltför mycket - trevlig lördag på er alla!

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Thursday
    poirot skrev 2011-06-11 19:31:20 följande:
    Fast poängen är ju att det inte är åsikten som är det viktiga utan vad man tror är giltiga argument.  
    Jag förstår din ambition, men jag tycker inte nödvändigtvis att du lyckades fånga den speciellt väl i formuleringen av dina svarsalternativ. Det hade varit bättre att formulera alla svarsalternativ utifrån samma ståndpunkt. Istället för tre alternatv där ett är ungefär jag håller med och ett ungefär jag håller inte med, så borde alla svaren vara antingen medhåll eller mothugg, men formulerade utifrån olika argumentationsstilar. Nu blir det ju åsiktsquiz.
  • poirot
    Thursday skrev 2011-06-11 19:48:39 följande:
    Jag förstår din ambition, men jag tycker inte nödvändigtvis att du lyckades fånga den speciellt väl i formuleringen av dina svarsalternativ. Det hade varit bättre att formulera alla svarsalternativ utifrån samma ståndpunkt. Istället för tre alternatv där ett är ungefär jag håller med och ett ungefär jag håller inte med, så borde alla svaren vara antingen medhåll eller mothugg, men formulerade utifrån olika argumentationsstilar. Nu blir det ju åsiktsquiz.
    I den första frågan tycker jag att jag lyckades med det faktiskt. 
  • Thursday
    poirot skrev 2011-06-11 19:51:03 följande:
    I den första frågan tycker jag att jag lyckades med det faktiskt. 
    Ja, den var helt okej. Den andra var också okej, de tre sista rätt kassa.
Svar på tråden Kan jag respektera dig i en diskussion?