• elwen

Vilken ålder tycker du är den bästa att skaffa barn?

Som frågan lyder , vilken ålder tycker DU är den bästa att skaffa barn , motivera gärna.

Jag tycker mellan 25-30 år är den bästa för mej , då har man haft sina tonår och provat på en massa saker , haft en massa fyllor(om men är en som gillar att festa) , eller gjort sådant som man kanske ville hinna med innan man blev mamma (vad det är , är ju olika från person till person).

jag fick min första dotter när jag var 20 år , tycker det var lite väl tidigt om jag vetat hur mitt liv skulle bli , men hon är så klart världens goaste unge och vi har aldrig haft problem med varken ekonomi eller annat.
    min andra dotter fick jag när jag var 27 år och det är skillnad tycker jag , det känns på ett helt annat sätt nu , innte vad jag känner för barnen , men hur jag själv är och mår och vet.

Alla skaffar ju självklart barn när dom vill , men min åsikt är (första barnet ) 25-30 år på båda föräldrana.
     och jag tycker efter 45 år är för sent för barn ( har inget med förmågan att vara en bra förälder att göra , och absolut inte att barnet skulle fara illa) det är bara min åsikt.

Vad är din?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 12:23
    jag menar inte att ni ska svara på när ni tycker andar ska skaffa barn , utan när ni själva skulle vilja skaffa barn , jag vet att mycket kan ändas , men någonstans tänker man väl allafall att , jag ska va gift , ha jobb , mm eller jag ska vara si eller så gammal ?
    de gjorde jag allafall

• Svar på tråden Vilken ålder tycker du är den bästa att skaffa barn?
  • Nyfiken gul

ålder är bara en siffra för mig, ålder säger ingenting om hurvida man är redo att bli förälder eller inte.

Så 19 eller 39 är helt ointressant.

Jag själv tycker man missar en massa i livet om man stirrar sig blind på en siffra. Så onödigt. Man skaffar barn när man själv vill det oavsett ålder, bara man är införstådd med vad det innebär.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • SilverEmma

Min åsikt är att alla är olika och det är omöjligt att säga vilken ålder som är bäst för att bli förälder.

• SilverLadyG

Jag tycker att man är mest mogen efter 25 års ålder. Är 28 år och väntar på mitt första, känner mig 100% beredd på att bli mamma. Om jag tänker tillbaka då jag var under 25, var jag absolut inte mogen, eftersom jag kunde inte sätta ett liv före mitt eget och göra det som skulle gynna barnet, allt handlade om bara JAG JAG JAG men det kan beror på personligheten. Jag kunde inte tänka mig ett ansvar resten av livet och ge upp allt som var "kul" som att röka, festa osv.
    Min mamma fick mig då hon var 18 år, minns som liten att hon så gärna ville leva livet och festa lite då och då (det var lite jobbigt) även om hon var en bra mamma annars.
    Genetiskt är det jo bäst att få ett barn 20-24, mist risk för komplikationer och sjukdomar enligt genetikens statistik.

• Trasseltroll

Fick mitt första när jag var 29 och det var en bra ålder för mig... Hade mitt liv sett annorlunda ut innan dess hade jag väl kunnat tänka mig att skaffa barn nått år tidigare, men det har inte så stor betydelse för mig om jag hade varit 26 när jag fick mitt första. Men innan dess var jag inte beredd. För övrigt bryr jag mig inte ett dugg när folk skaffar barn, bara det känns rätt för personen...

• Mommy89

Jag är också en sån som tycker att ålder ofta bara är en siffra - känns det rätt så är det nog det.
    Jag blev själv gravid första gången när jag var 19 år - oplanerat, men det kändes ändå helt rätt.
    Känns än idag helt rätt, och nu väntar jag och sambon vårat andra barn Glad

• faceprimer

För mig personligen är jag mer än nånsin redo att bli mamma just precis nu, jag är 20 år. För ett år sen, nej. Men nu, ja. Jag längtar så ofattbart mycket efter familjelivet och jag har inte inställningen som många andra 20 åringar har, att man måste "leva livet" resa jorden runt, utbilda sig, ha en karriär........ jag trivs med att jobba på ett hyffsat jobb, bo ihop med min sambo som också har jobb, och skaffa barn. Vi har inte behovet av att leva livet innan eller ut och resa överallt. Känner 30åringar som är omognare än vissa 16 åringar. Känner 19 åringar som är mer mognare än vissa 30 åringar. Så som några ovan skrev så handlar det så mycket mer om mognad än om själva siffran. Och om man själv är beredd att ta det ansvaret som krävs.

• Mrs Moneybags

Den bästa åldern är den som är bäst för en själv, inte för omgivningen.

Barnen blir precis lika fina oavsett ålder på föräldrarna  

• Snabeldrake

Om man utgår BARA FRÅN MIG så tycker jag 24 är en bra ålder, och den åldern då jag skaffade barn. Jag hade gått igenom det jag behövde för att kunna stadga mig och leva familjeliv. 

Om man utgår från andra tycker jag ålder inte spelar någon roll då alla är olika. Och alla mognar olika, har olika mål i livet o.s.v. 

• Emmalinnéa

Jag fick min första när jag var nitton och ska nu vid 21 år få mitt andra barn och detta känner jag var helt perfekt mig.  När jag är 40 så har barnen flyttat ut och då kan jag och min sambo börja leva loppan igen :)

så 20-25 års åldern tycker väl jag är den bästa då har man tillräckligt med ork för att springa efter de små också :) 

Svar på tråden Vilken ålder tycker du är den bästa att skaffa barn?