• asla01

Hur ger ni kvällsvällingen, amningsställning?

Hur ger ni kvällsvällingen till era små? Jag menar har ni dom i famnen och ger i amningsställning eller ligger de ner själva och ni håller i flaskan åt dem? Vad är bäst?

Vi har precis börjat med med välling (Emil är snart 6 månader) och ger nu i famnen. Emil blir jättetrött och håller alltid på att somna. Men när man tar upp honom, rapar han och går till sängen så hinner han ju piggna till ordentligt. Då orkar han med ett par timmar till nyäten som han är. Tanken slog mig att man ger när han ligger ner i sin säng så kanske han somnar direkt och kan ligga kvar..?

• Svar på tråden Hur ger ni kvällsvällingen, amningsställning?
  • Felicitas

Fick rådet av bvc när jag var där idag, gör så iofs så redan... låter min elias få äta sista måltiden i sängen, för de sover tydligen bäst så och blir mindre oroliga...

ibland får han äta ur flaskan i min famn och mysa sen lägger vi honom så får han fortsätta äta i sängen tills han somnar...

• Zuz

Hej! När vi ger välling på kvällen så har vi henne antingen i famnen eller brevid nån av oss i våran säng(det är omöjligt att lägga henne i hennes säng....)
    Ibland somnar hon och ibland vaknar hon ifrån sin "vällingdvala" och blir superpigg(tyvärr),men är vi i sängen med lampan släckt så brukar hon somna för natten.
    Nu när hon är så pass gammal(jämfört med förut)
    så känner jag inte att rapen är så viktig,men när hon var t ex 6 mån så gick jag runt med henne tills hon rapade,sen la jag henne,det fick bära eller brista kände jag,men oftast så somnade hon!
    Lycka till! Mvh/Zuz

• Zuz

Ps. Hon håller flaskan själv(hon är i och för sig ett,men det har hon gjort sen hon var ca 6 mån)

• asla01

Tack för svaren. Nu kommer en jättedum följdfråga här; när de ligger och äter i sängen, som i Emils fall nu när han bara är snart 6 månader, har ni en extra kudde under huvudet som ni sedan tar bort?
    Jag är HELT ny på flaskfronten som kanske märks...

• April Mamma

asla01: Ingen dum fråga alls!! Jag puffar lite....(min son gillar inte välling så jag har tyvärr inget svar

• Mirris

Jag har alltid gett sonen välling/ersättning i sängen/vagnen.
    När han var riktigt liten så pallade jag upp flaskan med en liten giraff som han alltid hade med sig. Flaskan passade så bra mellan benen på den

Sen när han blev större fick jag sitta vid sängen och hålla flaskan tills han var klar. Men när han var runt 10 månader så lärde han sig hålla själv.. så så kör vi nu!

Sen när han är klar så slänger han flaskan på golvet.. då vet man att det int eär många minuter kvar innan John Blund dyker upp

Och jag har inte använt nån extra kudde nångång.. utan det har gått ändå!

• Andromache

Vi har aldrig gett välling, utan gick direkt på gröt. Hur som helst, man bör tänka på att få en bra tandborstningsrutin och inte låta barnen somna för natten med flaskan! Kanske har era barn inte fått tänder ännu, men snart kommer tänderna och om barnet vant sig vid att somna med flaskan vill h*n fortsätta med det. Vår pojke är nu 15 månader och han har sedan ca 7-8 månader ätit sitt kvällsmål (först gröt, nu middag) vid matbordet och sedan lagts i sängen för att somna där. Tandborstning började vi med när första tanden kom kring 7 månader.

Jag ammade 12 månader så det blev aldrig aktuellt med välling, men jag har aldrig ens ammat min pojke till söms. Jag ser inte varför mat och sömn skulle höra ihop! Det klart man blir trött av att äta (blodet går ner i magen mm), men då kan man väl somna ändå, efter tandborstning? Ibland undrar jag om inte denna "mysfaktor" kring mat bidrar till att många är överviktiga. Så fort man ska ha mysigt måste man äta, både barn och vuxna. Självklart kan barn somna utan nappflaska, men kanske måste föräldrarna lära barnet detta.

Något luddigt, men mitt råd är kott och gott "mat vid matbordet och sova i sängen efter tandborstning".

• Mirris

Vi borstar tänderna innan vällingen.. dom gör likadant på nattiset där han går.. där dricker ungarna oxå välling när dom lagt sig.

• anne82

min son brukar ligga i sängen o äta,antingen håller jag i flaskan eller annars sätter jag täcket som stöd precis så blir det här också,har jag han i famnen,ja då vaknar han ju när jag ska lyfta över han i sängen o ska tjorva med täcke o grejer.
    jag brukar inte rapa han.har en vanlig babykudde under huvudet.

• Andromache

Men... om man borstar tänderna först och sedan dricker välling har man ju nya beläggningar som fräter på tänderna under natten! Det funkar väl inte!

Jag tycker bra tandborstningsvanor är som att ge barnet ett fett sparkonto -- tänk på vad tandvård kostar och det är i tidig barndom alla tänder (även vuxentänderna) bildas och mat/tandborstningsvanor grundläggs! För mig är det obegripligt att man låter barnen somna med välling (som innehåller massor av kolhydrater) i munnen. Där ligger det och fräter på mjölktänderna hela natten! Om mitt barn gick på nattis och de gjorde så där skulle jag bli jätteupprörd!

Svar på tråden Hur ger ni kvällsvällingen, amningsställning?