Visste ni detta om järnvärdet hos gravida? Blev förvånad själv att bm inte talar om det.
Har ett järnvärde på 118 , mitt normala ligger mellan 140-144 , är gravid i vecka 32.
Min bm vill jag ska äta järntabletter , niferx 1 ta varannan dag , för att jag inte ska bli trött och orkeslös , nu när barnet tar det den behöver så får ju jag mindre.
Men jag är inte trött och orkeslös , åt nifrex förra graviditeten , skulle äta samma som nu 1 tab varannan dag from v 31 , och jag åt kanske 1 - 2 tab i veckan i en månad , alltså mellan bm kontrollerna och mitt järnvärde hade då stigit från 118 (det låg på samma som nu) till 134 på den månaden , trots att jag tog mindre än bm sa/rekommenderade.
denna grav tål jag inte nifrex , får jävulska magsmärtor , värre än värkar (ja det är de ju inte , men det känns som det) låg dubbelvikt i sängen och på soffan och kunde knappt gå , detta höll i sej från morgon till nästa morgon , och satt kvar även dagen efter , men inte lika starkt.
testade hälsokost piller , en om dagen , men det hjälpte inte på mitt järnvärde , fast jag är pigg som vanligt och har mer ork än innan.
läste då på om just järnvärde vid graviditet och vad som kan hända om man har för låg och vad man bör hålla koll på.
kan inte med att länka ( inte så data kunning ) men jag läste på niomånader.se
det stod att om man har ett högt järnvärde vid graviditetens början ( mellan 140-150) skulle man ta upp det med bm och att man då inte skulle/behövde äta järntabletter om man inte fick mycket låg järnvärde som dom skrev var under 104 , det normal var 120-130.
man skulle gå på hur man själv mådde och orkade.
ett lågt järnvärde var inte farligt för mamman , mer än att man orkar mindre och att det kan vara bra att ha normalt alldelles innan förlossningen eftersom man kan förlora mycket blod då.
däremot var för högt järnvärde inte bra för mamman och inte heller för barnet , detta hade jag ingen aning om , det sist nämnda alltså , att man kan ha för högt.
om man hade ett högt järnvärde från början och det gick ner , men man själv hade ork ,skulle man frösöka äta järnrik kost istället för tabletter eller annat med järn i.
har man för lågt ska man ju naturligtvis äta tabletter.
detta har allafall jag inte fått nån information om , har ni andra?
så nu skiter jag i det och äter lite mer saker med järn i , blir ju perfekt till sommaren med jordgbbar ...
självklart kommer jag ta järn om det sjunker mer eller jag blir påverkad av det , men inte annars.
jag kanske är helt knäpp som inte visste detta , men jag blev allafall förvånad , att för mycket järn kan påverka barnet negativit , men för lite inte påverkar barnet nåt.
sen tycker jag att någon borde sagt att man kan få kramper av nifrex , jag vet att man kan må illa , skita och inte kunna skita alls , men dessa kramper visste jag inte om , rekommenderar bm nifrex till alla?
för jag tålde det inte denna gång allafall , och jag har läst om många som får jävulskt ont i magen av dom.