• elwen

Visste ni detta om järnvärdet hos gravida? Blev förvånad själv att bm inte talar om det.

Har ett järnvärde på 118 , mitt normala ligger mellan 140-144 , är gravid i vecka 32.
    Min bm vill jag ska äta järntabletter , niferx 1 ta varannan dag , för att jag inte ska bli trött och orkeslös , nu när barnet tar det den behöver så får ju jag mindre.
    Men jag är inte trött och orkeslös , åt nifrex förra graviditeten , skulle äta samma som nu 1 tab varannan dag from v 31 , och jag åt kanske 1 - 2 tab i veckan i en månad , alltså mellan bm kontrollerna och mitt järnvärde hade då stigit från 118 (det låg på samma som nu) till 134 på den månaden , trots att jag tog mindre än bm sa/rekommenderade.
    denna grav tål jag inte nifrex , får jävulska magsmärtor , värre än värkar (ja det är de ju inte , men det känns som det) låg dubbelvikt i sängen och på soffan och kunde knappt gå , detta höll i sej från morgon till nästa morgon , och satt kvar även dagen efter , men inte lika starkt.
    testade hälsokost piller , en om dagen , men det hjälpte inte på mitt järnvärde , fast jag är pigg som vanligt och har mer ork än innan.
    läste då på om just järnvärde vid graviditet och vad som kan hända om man har för låg och vad man bör hålla koll på.

kan inte med att länka  ( inte så data kunning ) men jag läste på niomånader.se

det stod att om man har ett högt järnvärde vid graviditetens början ( mellan 140-150) skulle man ta upp det med bm och att man då inte skulle/behövde äta järntabletter om man inte fick mycket låg järnvärde som dom skrev var under 104 , det normal var 120-130.
    man skulle gå på hur man själv mådde och orkade.
    ett lågt järnvärde var inte farligt för mamman , mer än att man orkar mindre och att det kan vara bra att ha normalt alldelles innan förlossningen eftersom man kan förlora mycket blod då.
    däremot var för högt järnvärde inte bra för mamman och inte heller för barnet , detta hade jag ingen aning om , det sist nämnda alltså , att man kan ha för högt.
    om man hade ett högt järnvärde från början och det gick ner , men man själv hade ork ,skulle man frösöka äta järnrik kost istället för tabletter eller annat med järn i.

har man för lågt ska man ju naturligtvis äta tabletter.
    detta har allafall jag inte fått nån information om , har ni andra?

så nu skiter jag i det och äter lite mer saker med järn i , blir ju perfekt till sommaren med jordgbbar ...
    självklart kommer jag ta järn om det sjunker mer eller jag blir påverkad av det , men inte annars.

jag kanske är helt knäpp som inte visste detta , men jag blev allafall förvånad , att för mycket järn kan påverka barnet negativit , men för lite inte påverkar barnet nåt.

sen tycker jag att någon borde sagt att man kan få kramper av nifrex , jag vet att man kan må illa , skita och inte kunna skita alls , men dessa kramper visste jag inte om , rekommenderar bm nifrex till alla?
    för jag tålde det inte denna gång allafall , och jag har läst om många som får jävulskt ont i magen av dom.

• Svar på tråden Visste ni detta om järnvärdet hos gravida? Blev förvånad själv att bm inte talar om det.
  • Kazeer

Jag får en känsla av att BM slentrianmässigt rekommenderar Niferex, när man passerat vecka 20 i graviditeten, oavsett om man behöver järntillskott eller inte. För mig har det varit så båda gångerna jag varit gravid. Min Hb har aldrig gått under 120 under en graviditet och när jag väntade andra barnet hade jag dessutom ett så högt ferritinvärde att järntillskott under graviditeten inte behövdes. Men ändå propsade BM på att jag skulle börja med Niferex.

Jag har inte tagit järntillskott under mina graviditeter. BM har slutat tjata, när hon efter ett tag faktiskt kollat mitt Hb och sett att det varit bra och att Niferex inte behövts.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Alvi

Jag hade 146 i Hb på inskrivningen, men bm freakade ur eftersom mitt FERRITIN var lågt... Jag har aldrig varit med om att ferritinet är något man går efter, jag har fortfarande ett bra Hb (120-nånting) men ändå ska jag äta järntabletter.

Jag äter kanske 2 per vecka och mår bra.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Lumo

Torkade aprikoser innehåller massor med järn o går ju lätt att frossa i. Lycka till med värdena. Blutsaft e ju annars en klasdiker, om annat med betydligt lägre järnvärde än niferex, men ändå hög halt. :)

• lillaknas

Min bm ville att jag skulle äta järntabletter även fast min hb låg på över 130, men mitt järnvärde var lågt.

Pratade med min reumatolog som sa att jag inte ska äta järntabletter då hb är bra, och att det inte gör så mycket om det går ner så länge jag inte mår dåligt av det.

• mariatheresia

Jag dricker godmorgon juice med extra järn och folsyra, ett glas om dagen har hållt mitt järnvärde bra, har ett hb på 128 och min bm är nöjd, klarar inte heller av niferex, har dem och tar kanske 1 i veckan på sin höjd.

• Ellih

Om du har ett lågt Hb och normalt ferritin spelar det vanligtvis ingen roll hur mycket järn du petar i dig så stiger inte Hb. Du lagrar bara in mer i depåerna. Om du däremot har normalt Hb  och lågt ferritin är det sannolikt att du kommer att tömma depåerna och då sjunker Hb fort och det tar låååång tid innan man ätit så mycket järn att man fyllt depåerna igen.

• Helle333
    elwen skrev 2011-06-11 14:46:22 följande:
    Har ett järnvärde på 118 , mitt normala ligger mellan 140-144 , är gravid i vecka 32.
    Min bm vill jag ska äta järntabletter , niferx 1 ta varannan dag , för att jag inte ska bli trött och orkeslös , nu när barnet tar det den behöver så får ju jag mindre.
    Men jag är inte trött och orkeslös , åt nifrex förra graviditeten , skulle äta samma som nu 1 tab varannan dag from v 31 , och jag åt kanske 1 - 2 tab i veckan i en månad , alltså mellan bm kontrollerna och mitt järnvärde hade då stigit från 118 (det låg på samma som nu) till 134 på den månaden , trots att jag tog mindre än bm sa/rekommenderade.
    denna grav tål jag inte nifrex , får jävulska magsmärtor , värre än värkar (ja det är de ju inte , men det känns som det) låg dubbelvikt i sängen och på soffan och kunde knappt gå , detta höll i sej från morgon till nästa morgon , och satt kvar även dagen efter , men inte lika starkt.
    testade hälsokost piller , en om dagen , men det hjälpte inte på mitt järnvärde , fast jag är pigg som vanligt och har mer ork än innan.
    läste då på om just järnvärde vid graviditet och vad som kan hända om man har för låg och vad man bör hålla koll på.

kan inte med att länka  ( inte så data kunning ) men jag läste på niomånader.se

det stod att om man har ett högt järnvärde vid graviditetens början ( mellan 140-150) skulle man ta upp det med bm och att man då inte skulle/behövde äta järntabletter om man inte fick mycket låg järnvärde som dom skrev var under 104 , det normal var 120-130.
    man skulle gå på hur man själv mådde och orkade.
    ett lågt järnvärde var inte farligt för mamman , mer än att man orkar mindre och att det kan vara bra att ha normalt alldelles innan förlossningen eftersom man kan förlora mycket blod då.
    däremot var för högt järnvärde inte bra för mamman och inte heller för barnet , detta hade jag ingen aning om , det sist nämnda alltså , att man kan ha för högt.
    om man hade ett högt järnvärde från början och det gick ner , men man själv hade ork ,skulle man frösöka äta järnrik kost istället för tabletter eller annat med järn i.

har man för lågt ska man ju naturligtvis äta tabletter.
    detta har allafall jag inte fått nån information om , har ni andra?

så nu skiter jag i det och äter lite mer saker med järn i , blir ju perfekt till sommaren med jordgbbar ...
    självklart kommer jag ta järn om det sjunker mer eller jag blir påverkad av det , men inte annars.

jag kanske är helt knäpp som inte visste detta , men jag blev allafall förvånad , att för mycket järn kan påverka barnet negativit , men för lite inte påverkar barnet nåt.

sen tycker jag att någon borde sagt att man kan få kramper av nifrex , jag vet att man kan må illa , skita och inte kunna skita alls , men dessa kramper visste jag inte om , rekommenderar bm nifrex till alla?
    för jag tålde det inte denna gång allafall , och jag har läst om många som får jävulskt ont i magen av dom.
    Jag håller med om att BM verkar säga till ALLA att börja äta järntabletter efter v.20. Jag skrev ner namnet på de tabletter som är mjölkfria (allergisk) och sedan sparade jag lappen, jag gick och höll koll på mitt kalkvärde då jag är mjölkallergiker och min kropp inte tar upp kalken som den ska och passade även på att kolla mitt järnvärde varje gång och mitt järnvärde är fortfarande toppenbra, jag går in i v.33 imorgon. Så varför skulle jag börja äta järnpiller med ett bra värde? Undrar hur många som äter skiten i onödan bara för att BM sagt det.
  • Surftjejen

Min BM rekommenderade mig redan vid inskrivningen v.11 att jag skulle börja ta järntabletter trots att mitt värde inte var för lågt. Hon sa att om järnvärdet sjunker mycket så är det svårt att få upp det igen till en bra nivå. Så hon rekommenderade det i förebyggande syfte. Jag har dock inte börjat ta dem än för jag vill inte bli dålig i magen. Äter massor av jordgubbar istället och dricker apelsinjuice till maten. C-vitaminet i apelsinjuicen ser till att kroppen lättare tar upp järn.

• bubblan91

Hejsan! Här kommer faktiskt en positiv upplevelse av niferex:) Jag är i v15 nu, och i maj kollade bm mitt hb. Då låg de på 98 och jag va extremt trött hela tiden och svimmade dessutom en gång på jobbet. Så de va ju bara att börja knapra niferex och järnrik mat. Så nu i veckan när vi kollade så hade jag höjt från 98 till 116, så nog funkade dom bra på mej, nu tar jag 1 om dan, för de hjälpte inte varannan dag. Magen har bara mått bättre efter jag började med dom, va stenhård innan jag började me dom men nu har de blivit en jämn balans:)

• Plutoniqa

Jag tycker också det är konstigt att BM säger att man ska börja med järntabletter i vecka 20 utan att ha någon koll på mitt hb.

Jag hade 135 i hb i vecka 11 och ett relativt lågt ferritinvärde så i vecka 20 så fick jag instruktionen om att börja med en järntablett varannan dag "för det brukar man behöva" trots att jag inte hade något symtom på järnbrist. Jag ville ta ett nytt hb och det låg nu på 129 så hon höll med mig om att jag kunde vänta till nästa besök i vecka 26 om jag inte får de klassiska symtomen.

Nu var jag hos en ny BM i vecka 26 och hon tog för givet att jag börjat med järntabletterna och frågade hur det gick. Jag berättade hur det låg till och sa att jag tror fortfarande att jag ligger över 120 för jag känner mig pigg. Jag ville nu ta ett nytt hb och nu låg jag på 141! Jag frågade henne om det inte hade varit olämpligt att jag hade ätit järntabletter när jag av mig själv har så högt hb och det höll hon med om.

Förstår inte varför de inte kan se mer till varje individ. Inga biverkningar man vill ha för skoj skull..

Svar på tråden Visste ni detta om järnvärdet hos gravida? Blev förvånad själv att bm inte talar om det.