• Nyfiken gul

Enkel sommarmat efterlyses!

Jag efterlyser enkla recept på god sommarmat!

varm som kall mat!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 17:01
    Alltså - jag pratar inte om picknickmat utan enkel sommarmat man kan äta hemmavid eller som man kan äta vid en grillkväll.

Jag vill slippa stå vid spisen iflera timmar såna här heta sommardagar.

Jag är dock trött på färdigköpt potatissallad och varmkorv och vill ha lite mer tips
  • Svar på tråden Enkel sommarmat efterlyses!
  • Anette91

Vet dock inte vad dina barn äter o inte äter men för mig som är ensam o äter de mesta
    De mesta är lätt att ta med som picknickmat oxå.

Kycklingsallad
    Makaroner o köttfärs
    Nypotais och sill
    Grillat med potatissallad
    Varma mackor
    Skaldjur
    Kotletter o potatis
    Något gott ihop med vitlöksbröd

Ja hoppas du fått lite hjälp iaf...

• trassan

köpt rostbiff eller grillad kyckling med hemma gjorde potatissallad
    kan också stecka eller grilla kycklingen själv
    eller så tar man med sig grillen ut och käkar potatisallad och grillat
    Typ Wraps, stek kyckling i tacokrydda, skär i ordning sallad och annats innehåll du vill ha och på med tex permesan och vitlöks creamfreach och rulla in i tacobröd är kanon gott.
    skink,tonfisk,räk  sallad
    pizza
    aioli och bakad potatis
    egen gjord skagenröra
    finns ju massor

• Nyfiken gul

tack - mera tips!!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MammaBella

Köttfärs som stekes smuligt och kryddas efter smak att ha med lite grönt i ett pitabröd med en kryddad cremefraiche.

• Bluemint

Kokt potatis, kall skinka med senap och krossad ananas. Nostalgimat som vi åt om somrarna när jag fortfarande bodde hemma.

• trassan

enchiladas (tror det stavas så) går fort att göra och blir hyffsat gott... Tacos, går också fort och gör man med kyckling istället för köttfärs så kan man äta det kallt :)

• trassan

räkmackor, lax och potatis med dillsås el romsås

• FrökenÅ

Min absoluta sommarfavorit är en "sallad" på söta körsbärstomater (gärna på kvist), sockerärtor, lättkokt sparris och gul paprika. Detta toppas med grillad/stekt halloumi. Enkelt och löjligt gott!

En annan favorit när det är hett ute är tärnad vattenmelon, fetaost och ruccolasallad toppad med rostade pinjenötter. Mmm...

Svar på tråden Enkel sommarmat efterlyses!