• Fantasia78

Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??

Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??
    Har googlat mig fram till att coca-colafläckar tas bort så här: 

Coca-Cola: Färska fläckar tas bort med kallt vatten. Torkade fläckar med ljumt vatten.

Men hur gör man med champagnefläckar?

Tacksam för tips!

bättre champagne på mössan är full som sjutton (eller kanske bättre full i 17 än full som 17...)
  • Svar på tråden Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??
  • Fantasia78
    Scaniamamma skrev 2011-06-11 22:22:57 följande:
    har en bok som heter fläckboken och i den står det skölj med kallt vatten el mineralvatten från baksidan och genom fläcken tills du fått bort den så mycket som möjligt. om fläcken kvarstår: gnid in med flytande diskmedel/tvättmedel och låt verka. använd inte tvål. skölj väl med kallvatten.
    Tack. Menar du vanligt mineralvatten (=kolsyrat vatten?)
    Studentmössan har dock lyckönskningar och namnteckningar skrivna med tuschpenna i fodret, så jag får nog spreja på vatten så att det bara kommer på det vita yttertyget (där fläckarna är).
    Fodret (med namnteckningar etc.) kan man dra bakåt lite så att det inte ligger dikt an mot yttertyget. Då behöver fodret inte blir vått (förhoppningsvis).
  • Fantasia78
    Candino skrev 2011-06-11 22:23:56 följande:
    Sodavatten! :)
    Men du sådant sodavatten som finns i affären på flaska (bland mineralvattenflaskor etc.)? När jag googlar på sodavatten så hittar jag:
    dubbelt sodavatten = 1 del natriumbikarbonat i 100 delar kolsyremättat vatten, så jag börjar fundera över om jag kan göra sådant själv genom att bubbla fram kolsyrat vatten i kolsyremaskinen och sedan blanda ner lite bakpulver... Det borde ju fungera.
    Någon som har en innehållsdeklaration på köpt sodavatten tillgänglig?
  • Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2011-06-11 22:38:07 följande:
    Tack. Menar du vanligt mineralvatten (=kolsyrat vatten?)
    Studentmössan har dock lyckönskningar och namnteckningar skrivna med tuschpenna i fodret, så jag får nog spreja på vatten så att det bara kommer på det vita yttertyget (där fläckarna är).
    Fodret (med namnteckningar etc.) kan man dra bakåt lite så att det inte ligger dikt an mot yttertyget. Då behöver fodret inte blir vått (förhoppningsvis).
    PS. Här syftade jag på att det kan vara lurigt att spray på kolsyrat vatten från baksidan av fläcken. Då blir fodret också vått, och där finns lyckönskningar skrivna för hand med tuschpennor av olika slag. (Insåg att mitt förra inlägg kanske var lite otydligt...Foten i munnen)
    Solig
  • Fantasia78
    Bibbidi skrev 2011-06-11 22:57:59 följande:
    kan du inte bara låta fläckarna vara kvar? de är ju en del av "historien" också :D
    Det är min dotters mössa och hon vill ta bort fläckarna. Hon får bestämma.
    (Sedan är det ju inte så kul att ha fläckar av söt dryck kvar heller; kan på sikt faktiskt även ge ohyra. Men det största skälet till att hon vill ta bort fläckarna är att hon vill ha mössan vit och fin.)
  • Fantasia78
    Kimona skrev 2011-06-11 22:24:20 följande:
    På det vita kan du ju använda klorin, annars tycker ju många att vanish är bra
    Jag funderar på att prova vanish (gelen). Men klorin ger ett sprödare tyg (har gjort det misstaget på t-shirtar när jag var yngre; de fick jättesprött tyg där jag tagit på klorin och gick sönder där i nästa tvätt. Man kan späda klorin i och för sig, men jag tror det är smartare att ta bort fläcken på ett skonsammare sätt.
    Någon som vet vad vanish innehåller? Det står att det är oxiderande.
  • Fantasia78
    jagvetallt skrev 2011-06-11 23:06:20 följande:
    släng in i tvättmaskinen. funkar det så funkar det.
    Solig Nej, det är handtvätt som gäller på den här typen av "tvätt". Men tack ändå...! Solig
  • Fantasia78
    Candino skrev 2011-06-12 00:02:05 följande:
    Ah, vanligt kolsyrat vatten menade jag. Eller gnugga med potatismjöl..
    ok, då är jag med! :)
  • Fantasia78

Tack för alla tips!
    Cocacola fläckarna gick faktiskt bort med vatten. Jag sprayde på vatten med en blomspruta först, för att blöta tyget (lyfte fodret innan för att namnteckningar och lyckönskningar inte skulle vätas ner ifall någon skrivit med icke-vattenfast penna). Sedan höll jag mössan upp och ner över handfatet (den vita sidan neråt) och hällde försiktigt lite hårt kolsyrat vatten på det vita, så att överflödet fick droppa ner i handfatet. Sedan fick den torka lite liggandes på en tjock handduk med vita möss-sidan ner. Det mesta av cocacola-fläckorna gick bort på det här sättet. (Är ju aldrig kul att ha fläckar av något sockrigt på kläder eller på en studentmössa; fläckar som minne i all ära men är det något sockrigt kvar kan det ju bli ohyra... huga...)

Dagen därpå testade jag med att ta lite Vanish i pulverform och blanda med vatten i en liten skål tills det löste upp sig helt. Sedan tog jag på lite av lösningen med en sked på fläckarna på den vita mössan. Efter 5 minuter sköljde jag försiktigt av det visa på mössan utan att fodret eller skärmen fick något vatten på sig. Till slut när jag var klar fick mössan ligga på tork på en handduk igen, med den vita delen av mössan neråt... .) Den ser riktigt fin ut nu! (*ler nöjd*) Hoppas nu inte att vanish ger en grå mössa på sikt, men gör den det får det väl vara som ett minne av att den är använd... :)

• Fantasia78
    Smultron ett skrev 2011-06-17 12:27:17 följande:
    Man slänger den.
    Haha. Solig Tja, fast det är ju ett kul minne, tycker jag. Om man inte orkar tvätta bort fläckarna, vilket vi nu valde att göra, så kan man ju skölja den lite med vatten (tar bort colafläckarna), och sedan låta champagnefläckarna vara kvar som minne. Men jag fick bort champagnefläckarna också med utspädd vanish (pulver som jag löste i vatten) och som jag sedan försiktigt skedade över mössan. 
  • Fantasia78
    Betty Boop skrev 2011-06-19 10:58:29 följande:
    Har kompisarna skrivit hälsningar i mössan? I så fall kan ju de också försvinna om du börjar mixtra med olika rengöringsmedel.

Testade med vanish, men BARA på det vita yttertyget. Gick bra att få bort de värsta fläckarna med försiktig handtvätt av yttertyget.

(Kompisarna har skrivit i fodret och det blötte jag inte.)
  • Fantasia78
    Missimo84 skrev 2011-06-19 10:53:51 följande:
    Rör inte mössan, gnugga inte, pensla inte på vatten eller nåt. Bara lämna sen som den är till kemtvätten, så fixar de till den. De får bort allt, så länge du inte trixat själv innan.

Skulle inte våga lämna in till kemtvätt. Vår är inte så nogräknad. Jag sprayade på vatten på fläckar på yttertyget och sedan vanish. Lät verka i 45 minuter och sedan försiktig handtvätt. Men bara av yttertyget (eftersom kompisarna skrivit i fodret inne i mössan).
    Det gick bra.

Det är inte hela världen om det är lite fläckar kvar. De kan vara kvar som ett minne. Men ville få bort det klistriga från söt cola och champagne, så att man kan ha kvar mössan utan att få kryp i den.

Solig
  • Fantasia78
    sirisdotter skrev 2012-10-28 09:32:02 följande:
    Såklart -  konstig fråga...
    Jag tycker inte det är en konstig fråga ;)
    Självklart är man försiktig när man tar bort fläcken, för man vill ju bevara alla roliga namnteckningar.

(Om det är sockerklistrig cola eller champagne så vill åtminstone jag ta bort det. Man vill ju spara mössan, och den är nog inte så kul 30 år senare om sockret i colafläcken dragit till sig skalbaggar och annat otrevligt.)

• Fantasia78
    brainpick skrev 2013-06-26 17:13:38 följande:
    Har du inte förstått poängen med studentmössan? Den ska vara sliten och ha många fläckar. Ju fler desto roligare minnen kommer du att ha om du sparar den.
    Tror du missade mitt tidigare svar. :) Här kommer det igen. Ohyra är faktiskt inte kul, därför tvättar man bort vissa typer av fläckar:

Jag tycker inte det är en konstig fråga ;)
    Självklart är man försiktig när man tar bort fläcken, för man vill ju bevara alla roliga namnteckningar.

(Om det är sockerklistrig cola eller champagne så vill åtminstone jag ta bort det. Man vill ju spara mössan, och den är nog inte så kul 30 år senare om sockret i colafläcken dragit till sig skalbaggar och annat otrevligt.)
  • Fantasia78
    Sebastian72 skrev 2013-08-21 00:57:16 följande:
    Om ni ett år efter studenten bryr er om en studentmössa har ni blicken åt fel håll:)
    Haha. håller faktiskt med! :)
Svar på tråden Hur får man bort fläckar av champagne och coca-cola på en studentmössa...??