Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Får din 6-åring själv gå till affären och handla?

Nej. Det går visserligen att gå så man slipper korsa några gator med bilar, men det är ca 1 km och jag tycker det är för långt ännu. Hon får börja med att öva på att gå och handla lite själv, medan jag väntar utanför affären.

• Tant Green
    Mariohn skrev 2011-06-12 20:21:25 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man kan skriva "jag tycker att en sexåring är alldeles för liten för det". Det förutsätter ju att man känner till alla sexåringar och vet exakt hur folk bor och utgår från att allas situationer är likadana. 

Jag förstår absolut dem som bor på ett vis som gör att det är direkt olämpligt för en sexåring att springa och handla. MEn om man bor på ett lugnt ställe, med närhet till affär. Exakt VAD är det då som gör att en sexåring inte skulle kunna handla själv? 
    Precis. Jag gick och handlade själv när jag var 3 år, affären låg i huset bredvid och mamma stod på balkongen och såg mig hela tiden. Men min (snart) 6-åring får inte gå till affären som är 1 km bort (och i ett ganska "stökigt" område). Det har ju inte så mycket med åldern att göra, utan med omgivningen.
Svar på tråden Får din 6-åring själv gå till affären och handla?