Astarte skrev 2011-06-12 20:14:00 följande:
Så roligt med så många svar!

Intressant. Tack för infon. Jo, jag vet att man får skriva så enligt regelboken, men knappst enligt svenska folket och det är det jag undrar över varför det blivit så.
Fast att "varda" är borta ur språket är ju bara som det är. Det finns inte som ord i det levande språket och då är det ju också dumt att skriva. Ordet "vart" däremot är högst levande i det talade språket, men det har ändå blivit fel att skriva, och det är det jag är intresserad av att få reda på varför. Enda gången ordet "varda" hörs i Sverige idag är väl om prästen i kyrkan väljer en gammal översättning när hon läser "och Gud sade: Varde ljus, och det vart ljus".
Det är intressat att "vart" blev blev i nya översättningen. Inte ens Svenska bibelkommisionen vågar änvända vårt fina, gamal vart längre.
Fast språket är ju ett slags majoritetens medvetande. Varför det blir som det blir går inte att svara på. Varför tog engelsmännen skandinaviskans vindöya och kallade det window, medan vi helt slopade ordet och lånade in tyskans fenestra? Visserligen är fönstren i England dragigare än här, men det kan ju inte vara hela förklaringen.