• zauzz

Tips på skötbord

Hur ser ett bra skötbord / skötplats ut enligt dig?

Hur stor bör skötbädden vara?
    Vad behöver man ha lättillgängligt?
    Hur mycket hyllor över/under?

Vi väntar första barnet i höst, och har ett stort badrum med många möjliga placeringar av skötbord, och i princip inga begränsningar i storlek. 

Berätta gärna hur din dröm-skötplats skulle se ut - jag har nog plats att fixa den Glad

• Svar på tråden Tips på skötbord
  • Vinxen

hänger på dig i denna tråden :P 

• nirakanna2

Vi är nöjda med vårt rejäla, vägghängda skötbord, ca 75x75 cm i nedfällt läge. Vi har inte så stort badrum, så det hänger jättebra mellan en vägg och handfatet= det går inte att rulla över kanten åt vägghållet och vatten nära till hands. Det har 3 hyllor och plats för trådback under. Vi kunde välja höjd fritt när vi satte upp det. Tyvärr är det köpt begagnat, så jag kan inte tipsa om märket, men det bygger bara ut någon dm i uppfällt läge och har ändå rejäla kanter på sidorna.
     Nackdelen med vägghängt är ju om man har fina väggar som man inte vill sabba....

• sarsparis

Själva skötbordet där barnet ligger behöver inte vara så stor. Däremot tycker jag att det är viktigt med närhet till rinnande vatten, till min stora besvikelse går inte ett skötbord in i vårt badrum nu när vi flyttat och får ha det i bebisen rum.
    Annars tycker jag inte att man behöver så mycket runt ett skötbord, blöjor, tvättlappar, handdukar, nån korg med småsaker som rumpkräm, nagelsax, termometer. Vet en del som har en massa kläder i närheten av skötbordet men det ha vi aldrig haft och känner inte behov av det heller. det kan man lika gärna ta med när man går in och byter eller ta på det sen.

• zauzz

Tack för era svar!

Någon fler som har erfarenheter att dela med sig av? 

Hur badar ni babyn i början?
    Vi har ett litet runt handfat som är för litet (det satt där när vi köpte huset), så jag antar att vi behöver en balja.
    Har ni ett stöd för babyn i baljan, eller ni i den under badet?

• sarsparis

Vi hade en helt vanlig balja från ikea, det finns särksilda stöd att köpa men det tyckte vi aldrig behövdes, han badade aldrig så länge så det gick bra att ha honom på armen.

• Gurkan

Jag har min drömstation ;)
    Men då hade vi turen att ha en stor tvättstuga med bänk och rejäl ho så vi la en uppblåsbar skötbädd på bänken jämte hon. På skötbädden la vi ett badlakan. Ovanför hon har vi en hylla med billiga handdukar att lägga under rumpan när vi byter. Där hade vi dessutom en bunt vikblöjor som är ypperliga kräktrasor. På andra sidan skötbäddan på bänken hade vi en låda med blöjor och en låda med tillbehör som salva och puder, termometer etc och en låda med torra tvättlappar. På väggen har vi flera hyllplan med lådor med lillemans alla kläder.
    Vi hade oss ett riktigt kräkbarn när han var spädis och då var det underbart att ha vatten, trasor och rena kläder allt inom räckhåll från skötbädden.

• stor grön drake

vi har ikeas vägghängda antiloop och det är perfekt. Vi har sedan trådkorgar på väggarna runt om med sonens kläder i. Handfat precis brevid som varit guld värt. Vi har haft badhandduk på skötbordet (plastiga ytan är så äcklig mot huden tycker jag) och bytt dem efter behov.

• Blå damcykel

Köpte vårt på blocket 100 kr.
    Det man behöver är en yta att lägga bebisen på. I närheten vill jag ha:våtservetter, salva, hundbajspåsar och rena blöjor. Mer än så behövs inte.

• sweetiise

Hejsan!

Har haft två typer:

1. Ikeas skötbord Spoling 599kr. Helt underbart för en nybliven mamma (och pappa)! Jag älskade det. Det som var så bra var att skötbordet är som en liten ombonande nersjunken säng där bebisen inte kan komma någonstans eftersom sidorna är så höga och liksom lutar uppåt. Svårt att förklara, se bilden. Jag var aldrig rädd att min dotter skulle ramla ur. Hon älskade att vara där så ibland satt jag med laptopen och surfade i badrummet medan hon låg och tittade på mobilen som jag hade hängt över. Mycket förvaring under. Nackdelen men det här skötbordet är att det är max 12kg som gäller och att när barnet blir större så känns det vingligt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50144765

2. Därför köpte jag sedan ett fast och robust skötbord från Troll. Mycket förvaring under. Nackdelen är att du behöver köpa till en skötbädd till det och det blir ju sammanlagt mkt pengar. Men det är ett bra bord. Min dotter är nu 21 månader och vi använder det än. Barnen växer ju ur skötborden på längden rätt snabbt men det funkar bra ändå.

http://www.jollyroom.se/varumarken/n-z/troll/troll-skotbord-lux-vit.html

Min syster har ett vägghängt och det fungerar hyfsat men jag hade inte valt det om jag har mycket plats vilket du ju har. Du behöver förvaringen som ett skötbord ger.

Lycka till i djungeln!

• Kallemero79

Vi hade ett skötbord av typen BabyCare som finns på Babyproffsen, dock ett annat märke! Det är och har varit superbra!!!! Har kvar det fortfarande (sonen är 4,5) men har tagit bort skötytan och har resten som förvaring i tvättstugan.

• Lindreas

Om du har ett stort badrum så tycker jag absolut att du ska satsa på ett rejält skötbord! Ikea har ett fint som kostar runt tusenlappen, med två hyllor under. Personligen gillar jag att det en rejäl skötyta, om benen hänger utanför så är risken större att ungen vrider sig och vänder på sig på ett annat sätt. Dessutom blir man sparkad i magen.

När jag byter bajsblöjor (kissblöja kan jag byta varstans, det spelar ingen roll) så vill jag ha plats att lägga den gamla blöjan (jag lägger den direkt i en hundbajspåse, men jag vill ha plats att ställa påsen någonstans), utrymme för våta tvättlappar, nära till vatten, babyolja i pumpflaska nära, samt en torkhandduk. Bepanthensalva eller liknande är ju skönt att ha nära också, men inte nödvändigt på samma sätt, den kan man sträcka sig efter när ungen är ren och torr.

Svar på tråden Tips på skötbord