• baobab

Beroende av ost?

Detta kanske är en konstig fråga men frågar man inte får man inte veta... Jag älskar verkligen ost och jag äter mycket, mycket ost. Alla sorter går bra men speciellt gott är chevre och mustiga grevéostar. Jag kan verkligen få ett enormt sug efter ost och måste äta det varje dag. En kompis påstår att hon sett på tv (du blir vad du äter eller liknande program) att man faktiskt kan bli beroende av ost (vilket jag tycker låter knäppt) och hon menar att jag är det...är jag i förnekelsefasen (lol) eller är det bara hittepå?

• Svar på tråden Beroende av ost?
  • Nemi76

Beroende hit och beroende dit. Så fort man gillar något och inte har karaktär/ork/vilja att sluta frossa så hojtar folk om beroende. Det är lite förnedrande för de som verkligen lider av beroende av olika slag, som mår fysiskt dåligt av att inte inta substansen de är beroende av osv. Nä, det är bara hittepå från din väninna. Man kan gilla ost väldigt mycket men beroende? Knappast.

• baobab
    Nemi76 skrev 2011-06-12 18:22:35 följande:

Beroende hit och beroende dit. Så fort man gillar något och inte har karaktär/ork/vilja att sluta frossa så hojtar folk om beroende. Det är lite förnedrande för de som verkligen lider av beroende av olika slag, som mår fysiskt dåligt av att inte inta substansen de är beroende av osv. Nä, det är bara hittepå från din väninna. Man kan gilla ost väldigt mycket men beroende? Knappast.

Ja att känna sug och vara beroende är inte samma sak. Min kompis menade att ost kan påverka hjärnans belöningssystem på samma sätt som tex. socker och att man på så sätt kan utveckla ett beroende. Detta är dock inget problem, jag kan behöva de extrakilon som detta "beroende" för med sig Flört
  • Nemi76
    baobab skrev 2011-06-12 18:38:10 följande:
    Ja att känna sug och vara beroende är inte samma sak. Min kompis menade att ost kan påverka hjärnans belöningssystem på samma sätt som tex. socker och att man på så sätt kan utveckla ett beroende. Detta är dock inget problem, jag kan behöva de extrakilon som detta "beroende" för med sig Flört

Jag är ingen expert på hjärnan men är väldigt skeptisk till att ens socker triggar hjärnan på samma sätt som tex narkotika, som vissa vill påstå att socker gör. Jag blir måhända överbevisad här men jag tycker ändå att det är att jämföra äpplen och päron när man jämför socker med exempelvis narkotika.

Njut du av dina ostar med gott samvete. Tycker du att det är ett problem är det ju upp till dig att sluta Och säg åt din väninna att inte tro på allt Anna Skipper säger

• Johan75
    baobab skrev 2011-06-12 18:38:10 följande:
    Ja att känna sug och vara beroende är inte samma sak. Min kompis menade att ost kan påverka hjärnans belöningssystem på samma sätt som tex. socker och att man på så sätt kan utveckla ett beroende. Detta är dock inget problem, jag kan behöva de extrakilon som detta "beroende" för med sig Flört
    Socker är ett tydligt ämne, eller nåväl två tydliga ämnen (fruktos och glukos). Ost är inte det. Din vän får allt berätta vad i ost som är beroendeframkallande.

För övrigt tror jag inte att ost är särskilt dåligt att äta. Det är betydligt bättre än socker i alla fall.
    Behold, i come as a thief.
  • Nemi76
    Irme skrev 2011-06-13 11:40:09 följande:
    www.care2.com/greenliving/cheese-contains-mor... www.articlesbase.com/home-and-family-articles... Ost är faktiskt beroendeframkallande!
    Haha, skummade bara igenom men då har vi förklaringen till att ost är beroendeframkallande. Det innehåller morfin!! Läste inte tillräckligt noga för att se vilka mängder morfin och hur stora mängder som krävs för att en människa ska ens känna av morfin alternativt bli beroende av morfin. Men kul information hur som helst! -D
  • Rosana
    Nemi76 skrev 2011-06-13 11:43:08 följande:
    Haha, skummade bara igenom men då har vi förklaringen till att ost är beroendeframkallande. Det innehåller morfin!! Läste inte tillräckligt noga för att se vilka mängder morfin och hur stora mängder som krävs för att en människa ska ens känna av morfin alternativt bli beroende av morfin. Men kul information hur som helst! -D
    Då är jag alltså morfinist! Skrattande
Svar på tråden Beroende av ost?