• Pyris

Kan man vara allergisk mot kattungar..

...men klara av vuxna katter?

Någon som vet? 

• Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kattungar..
  • Veronica 223

Brukar snarare vara tvärt om, djurungar har i regel mindre allergener än vuxna djur.

• Mommy89

Det brukar variera från katt till katt helt enkelt - en del tål man, andra (oftast dom flesta) inte.

• vt1

Både ja och nej.

Det som katterna utsöndrar som man kan märka av avtar när de blivit stora, så i många fall tål man katterna när de vuxit till sig lite.

• Majsan70

Ja det kan man. Min man tål katter men alltid när vi har kattungar hemma s blir han jättedålig om han tar upp o gosar med dem.

• Pyris
    vt1 skrev 2011-06-12 22:07:53 följande:
    Både ja och nej.

Det som katterna utsöndrar som man kan märka av avtar när de blivit stora, så i många fall tål man katterna när de vuxit till sig lite.
    Hade för mig jag hade hört det där innan faktiskt, men var inte säker.

Förra året fick vår katt, ungar och nästan direkt i anslutning till det fick vår flicka (då lite över 1 år) massa utslag runt hals, nacke, bakom öronen och lite i ansiktet. Nästan bara där, där huden alltid är bar. Hon hade svårt att sova pga allt kliande o vi fick ge henne Tavegyl i flera veckor eftersom det inte gav med sig. Hon fick också i samband med detta problem med magen, alltså hon fick mycket sura uppstötningar, så vi fick ge henne Gaviscon. Läkaren försökte hjälpa oss jätte mycket, men vi kom aldrig riktigt på vad det var. Vet att vi hade katter uppe på tapeten och vi stängde ute katterna ur sovrummet o höll hennes säng kliniskt ren från katthår. Men det försvann iallafall efter ett tag. Och eftersom det försvann utgick vi från att det inte kunde vara katt då.

Men nu har katten fått ungar igen och nu kom det här tillbaka. Samma visa, massa röda utslag o hon har även fått problem med magen igen. Hon är lika irriterad o grinig hela tiden sen det började, som hon var förra året.

Kan det yttra sig så? Kan det vara kattungarna hon inte tål?
  • Mommy89
    Pyris skrev 2011-06-12 22:14:49 följande:
    Hade för mig jag hade hört det där innan faktiskt, men var inte säker.

Förra året fick vår katt, ungar och nästan direkt i anslutning till det fick vår flicka (då lite över 1 år) massa utslag runt hals, nacke, bakom öronen och lite i ansiktet. Nästan bara där, där huden alltid är bar. Hon hade svårt att sova pga allt kliande o vi fick ge henne Tavegyl i flera veckor eftersom det inte gav med sig. Hon fick också i samband med detta problem med magen, alltså hon fick mycket sura uppstötningar, så vi fick ge henne Gaviscon. Läkaren försökte hjälpa oss jätte mycket, men vi kom aldrig riktigt på vad det var. Vet att vi hade katter uppe på tapeten och vi stängde ute katterna ur sovrummet o höll hennes säng kliniskt ren från katthår. Men det försvann iallafall efter ett tag. Och eftersom det försvann utgick vi från att det inte kunde vara katt då.

Men nu har katten fått ungar igen och nu kom det här tillbaka. Samma visa, massa röda utslag o hon har även fått problem med magen igen. Hon är lika irriterad o grinig hela tiden sen det började, som hon var förra året.

Kan det yttra sig så? Kan det vara kattungarna hon inte tål?
    Eh, jag skulle faktiskt vilja säga case closed - det låter ju rätt uppenbart att det är kattungarna hon reagerar på... 
  • Pyris
    Mommy89 skrev 2011-06-13 10:09:05 följande:
    Eh, jag skulle faktiskt vilja säga case closed - det låter ju rätt uppenbart att det är kattungarna hon reagerar på... 
    Ja, det borde väl kanske var så. Tycker ändå symtomen är så konstiga för att vara en reaktion på ett djur. Eller? 

• silhuett

Jag hade aldrig varit allergisk mot katter förr, men när min kompis skaffade kattungar så fick jag plötsligt en allergisk reaktion och fick svårt att andas (låter värre än vad det var).
    Sen dess har jag varit allergisk även mot vuxna katter, men har aldrig fått en sån reaktion igen. Brukar mer bli snuvig och att det kliar i ögonen.

• Mommy89
    Pyris skrev 2011-06-13 10:15:34 följande:
    Ja, det borde väl kanske var så. Tycker ändå symtomen är så konstiga för att vara en reaktion på ett djur. Eller? 

Inte då, det finns HUR många "konstiga" allergiska reaktioner som helst på allt möjligt - alla är vi olika.
  • pluvdo

Jag har hört tidigare att kattungar kan vara extra illa för allergiker. Varför vet jag inte, men det skrev väl någon annan tidigare i tråden. En kompis till mig skaffade en kattunge när hennes son var ett halvår gammal och han fick värsta astmaattacksliknande och slutade andas trots att han inte hade visat några sådana tendenser tidigare. De skaffade sedan hund och han reagerade inte på den, utan det var just kattungarna han inte klarade av.

• Pyris
    silhuett skrev 2011-06-13 10:17:06 följande:
    Jag hade aldrig varit allergisk mot katter förr, men när min kompis skaffade kattungar så fick jag plötsligt en allergisk reaktion och fick svårt att andas (låter värre än vad det var).
    Sen dess har jag varit allergisk även mot vuxna katter, men har aldrig fått en sån reaktion igen. Brukar mer bli snuvig och att det kliar i ögonen.
    Oj! Ja, jag tyckte mig att jag hade hört att kattungar var benägna att ge allergiska reaktioner, men var inte riktigt säker heller... 
    Försökt o googla, men hittar inget direkt som säger något om just kattungar.

Tur för henne att hon klarar vuxna katter, för hon verkligen älskar katter. Hon sitter väldigt gärna o klappar o kelar med dom.
    Mommy89 skrev 2011-06-13 10:17:22 följande:
    Inte då, det finns HUR många "konstiga" allergiska reaktioner som helst på allt möjligt - alla är vi olika.
    Ja, jag får nog kanske ringa hennes läkare o se. Tur är vi redan går på astma o allergi med henne redan.
  • JenniferLupus

Läst hela tråden och misstänker att kattunge är betydligt värre än vuxna katter....

Min sambo tål hund mycket bra, pollen är han allergisk mot men reagerar knappt numera , slutligen katt som återstår som min mamma har 8 stycken av varav 2 kattungar, jag har haft dem 2 små på prov hos mig och tredje dagen fick han en rejäl reaktion trots tabletter och näs sprej ... När han befinner sig i min mammas hus med dem stora katterna brukar han aldrig reagera speciellt mycket alls . Misstänker att det är kattungar han inte klarar av

Vad tror ni? Tacksam för svar eller andras teori angående följande

Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kattungar..