• NoNoo

Sommarlov 10 veckor, semester 5 veckor, hur ska man lösa det som ensamförälder?

Ja nu är jag ju inte där ännu men kan inte låta bli att tänka lite framåt.
    När barnen är för stora för fritids och har sommarlov och man som ensamförälder har max 5 veckors semester, hur kan man lösa det de veckor man måste arbeta? Ska barnen förväntas kunna ta hand om sig själva hela dagarna?
    Hur har ni andra ensamföräldrar löst det?
    Ska tillägga att jag är ensamförälder på heltid, så det finns ingen pappa närvarande som kan ha barnen då:

♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • Svar på tråden Sommarlov 10 veckor, semester 5 veckor, hur ska man lösa det som ensamförälder?
  • Nemiia

Hur är det med dina föräldrar då? Kan dom ha barnen något? Kanske kan ni isåf prata ihop er, så att dom kan vara hos er eller barnen hos dom iaf någon vecka? Kanske följer barnen med någon kompis ut på landet eller liknande när dom är så pass stora? Det gjorde jag bland annat.

Hur gammal är man när man inte får gå på fritids längre?

• mandelblomma

man kan det inte utan har barnen på fritids då de får gå
    När mina blev lite äldre och ville sluta på fritids då de var runt 11-12 år om jag minns rätt så klarade de sig bra hemma när jag jobbade, med lite back up och att de kunde nå mig på telefon.

• Nyfiken gul

vid 11-12-års åldern när inte fritids längre är aktuellt bör dom väl i regel kunna klara sig själv med lite uppbackning från telefonsamtal.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nemiia

Tror att jag klarade mig rätt bra själv hemma när jag var runt 12, sedan kunde jag alltid nå min mamma på telefon.

• NoNoo

Jag tror att fritids bara erbjuds upp till åk 3 dvs tills de är ca 10 år.
    Min mamma kan alldeles säkert ha barnen ngn vecka, men då är det fortfarande 4 veckor kvar.
    Bor i storstad och det känns redan lite läskigt bara tanken att lägga så stort eget ansvar att sysselsätta sig på en 10-åring.

• Nemiia
    NoNoo skrev 2011-06-12 22:42:16 följande:
    Min mamma kan alldeles säkert ha barnen ngn vecka, men då är det fortfarande 4 veckor kvar.
    Bor i storstad och det känns redan lite läskigt bara tanken att lägga så stort eget ansvar att sysselsätta sig på en 10-åring.
    Jag förstår din oro, jag kommer nog att känna likadant när vi väl är där. Dock har vi både bra mor och farföräldrar. Min mamma skulle inte ha nått emot att ha dottern ca 2 veckor om det behövdes och sedan skulle farmor kunna ta någon vecka.
  • Nemiia

Tycker dock att man kan se om barnen kan vara med kompisar också. Det är ju inte allt för ovanligt att barnen får ta med en kompis på sommren. Vi hade alltid kompisar på landet när jag var i den åldern.

• mandelblomma
    NoNoo skrev 2011-06-12 22:42:16 följande:
    Är du säker på 10 år, de brukar ha sommarklubb på många ställen.
  • NoNoo
    Nemiia skrev 2011-06-12 22:44:37 följande:
    Jag förstår din oro, jag kommer nog att känna likadant när vi väl är där. Dock har vi både bra mor och farföräldrar. Min mamma skulle inte ha nått emot att ha dottern ca 2 veckor om det behövdes och sedan skulle farmor kunna ta någon vecka.
    Du har såklart rätt. Börjar jag fundera lite så finns det ju fler vänner/släktingar jag antagligen kan skicka barnen till + min mamma men hon börjar bli till åren så frågan är hur mycket och länge hon orkar.
  • jådåsåatt

Bor du i en storstad kan du ju skicka dem på kollo i två veckor, där lär de ha kul. Annars är man väl som ensamstående beroende av släkt och vänner, som vanligt:(

Svar på tråden Sommarlov 10 veckor, semester 5 veckor, hur ska man lösa det som ensamförälder?