• sahara sahara

Koka ägg

Ja, jag vet inte om det kan klassas som "matlagning" precis, men det var det närmsta jag kom.

Hur länge ska man koka ägg egentligen? Jag tänker mig ungefär att vitan ska vara helt fast. Gulan ska inte vara rinnig, men heller inte sådär fnöskigt hårdkokt. Mjuk och kanske lite...geggig.

Jag vet vad ett hårdkokt ägg är, men ett löskokt? Är det rinnigt? Finns det inga andra steg?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden Koka ägg
  • a mor

Testa att koka upp vattnet. Lägg sedan ner äggen, slå av plattan och låt stå kvar i 8 minuter, eventuellt nio. Jag tror du får äggen precis som du vill ha dom då.

• Aemhildur

Jag lägger i äggen från början, kallt vatten, som kokas upp och i ca 6-7 min, då brukar det bli bra. Kyl ned med kallvatten nån minut efter och sen är det mums!

• CoolJen
    Aemhildur skrev 2011-06-12 23:25:24 följande:
    Jag lägger i äggen från början, kallt vatten, som kokas upp och i ca 6-7 min, då brukar det bli bra. Kyl ned med kallvatten nån minut efter och sen är det mums!
    Det kan nog stämma bra med TS beskrivning. Jag gör på samma sätt men kokar i 10 min och då blir det hårdkokt.
  • caroline88

Om man lägger i äggen från början spelar det stor roll om du har en spis som värmer fort eller ej, men slösa några ägg så vet du :)

Vi lägger i äggen från början, kokar upp och kokar äggen 4min 30s och då blir det mellan kokta :) fast vita och geggig gula i mitten :)

• a mor

Måste bara tillägga att mina ägg blir sådär lagom geggiga varenda gång.

• sahara sahara

Tack, tack. Jag brukar alltid lägga äggen i kallt vatten och koka upp, eftersom jag är rädd att de spricker om jag lägger ner dem i kokande vatten. Vi har en induktionshäll, om det spelar roll, så det går rätt snabbt att koka upp. Jag får väl slösa några ägg, helt enkelt - ta upp de första efter 4,5 minut, ett efter 6 och ett efter 7.

Jag har knappt kokat ägg sen jag flyttade hemifrån, och då skulle de kokas typ en kvart, så...

Do something scary - the payoff is awesome!
  • La Lola

Ts, köp en äggkokare.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sanlun

6 minuter - då brukar de bli bra :) Läggs i direkt i kallt vatten.

• SaraSara
    La Lola skrev 2011-06-13 08:43:48 följande:
    Ts, köp en äggkokare.
Svar på tråden Koka ägg