• sahara sahara

Koka ägg

Ja, jag vet inte om det kan klassas som "matlagning" precis, men det var det närmsta jag kom.

Hur länge ska man koka ägg egentligen? Jag tänker mig ungefär att vitan ska vara helt fast. Gulan ska inte vara rinnig, men heller inte sådär fnöskigt hårdkokt. Mjuk och kanske lite...geggig.

Jag vet vad ett hårdkokt ägg är, men ett löskokt? Är det rinnigt? Finns det inga andra steg?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden Koka ägg
  • sahara sahara

En äggkokare? Nja, det känns ju lite väl saftigt för ett tillfälle.

• La Lola
    sahara sahara skrev 2011-06-13 09:04:42 följande:
    En äggkokare? Nja, det känns ju lite väl saftigt för ett tillfälle.
    Ett tillfälle?
    Ska du bara koka ägg en gång alltså o aldrig mer?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Konvaljen

Jag kokar upp vattnet, lägger i äggen och låter de koka i åtta minuter. blir perfekt, krämiga och goda!

• lillamor2011

Om man saltar vattnet gör det inget om äggen spricker, för det sipprar sällan ut något. Äggen tar heller ingen smak av saltet så man förstör dem inte om man inte tycker om salt. 
    Här hemma kokar jag äggen 5 minuter och då får jag dem precis som du beskriver dem TS, men det beror helt på hur pass snabb spisen är. 

• trollkarl

Jag pocherar oftast mina ägg, oftast i plastfolie då jag kan styra smaksättningen.
    Sen ser man hur ägget är tillagat o kan det i vilket steg man vill.

• skorpionen80

www.bagarenochkocken.se/shop/ Denna är perfekt! När du lärt dig var på skalan dina ägg är perfekta så misslyckas du inte. Den tar ju hänsyn till mängden ägg, hur snabbt vattnet blir varmt etc. Och så ser du hur långt ägget kommit i kokningen.

Jag köpte även det ägget som lillaa tipsar om, men jag hade stora problem med att skilja låtarna åt. Och om man inte var i köket så kunde man inte kontrollera på något sätt om en låt spelats eller ej, alltså man visste inte om ägget var färdigt eller inte. Men ägget som ändrar färg ser man det.

• Flutterby
    La Lola skrev 2011-06-13 09:23:32 följande:
    Ett tillfälle?
    Ska du bara koka ägg en gång alltså o aldrig mer?
  • La Lola
    Flutterby skrev 2011-06-13 11:18:11 följande:
    Alltså...jag försökte inte vara rolig.
    Jag undrar verkligen seriöst.
  • sahara sahara

Alltså. Jag äter kokt ägg kanske en gång om året. Max. När jag skrev att jag "brukar" lägga äggen i kallt vatten så kanske det lät som om det är något jag gör ofta. Jag kokade ägg till mina föräldrar på söndagarna ibland när jag bodde hemma, men till mig själv? Nej.

Så alla prylar låter bra, men lite...onödigt.

• La Lola
    sahara sahara skrev 2011-06-13 14:33:27 följande:
    Alltså. Jag äter kokt ägg kanske en gång om året. Max. När jag skrev att jag "brukar" lägga äggen i kallt vatten så kanske det lät som om det är något jag gör ofta. Jag kokade ägg till mina föräldrar på söndagarna ibland när jag bodde hemma, men till mig själv? Nej.

Så alla prylar låter bra, men lite...onödigt.
    Då förstår jag att du inte vill ha nån äggkokare.
Svar på tråden Koka ägg