Inlägg från: Tonx |Visa alla inlägg
  • Tonx

Ni som är helt emot abort, varför?

Ja, själv har man begått mord flera gånger då.

Har svårt att förstå inställningen att abort är mord, oavsett. Hur man kan tycka att en våldtagen tonåring ska tvingas föda barn är helt sjukt i min värld.

Liv är inte heligt.

• Tonx
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 00:58:27 följande:
    På förekommen anledning kan ju påminnas om att även personer som är emot abort är individer, med egna bakgrunder till sitt ställningstagande och med egna åsikter. Jag personligen har t ex inte kallat abort för mord, utan tvärtom, och kan därför inte heller stå till svars för det bara för att _någon annan_ som är emot abort har gjort det. Jag är jag, Mikesh är Mikesh.
    Varför tycker du som du gör?
    Jag vill veta.
  • Tonx
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 01:05:42 följande:
    Jag vet inte. Varför tycker jag att svamp är äckligt? Jag vet inte. Ingen jämförelse i övrigt, det är ju aningens skillnad på ämne, men varför man tycker och känner på ett visst sätt vet man ju inte alltid. Jag anser att livet startar vid befruktningen, någon annan logisk tidpunkt kan jag inte finna, och att det är fel att medvetet avsluta detta. _Varför_ jag anser det fel att avsluta liv kan jag faktiskt inte förklara. Och det är ju en åsikt jag delar med många, med skillnaden att de flesta inte anser att livet startar vid den tidpinkt jag anser att det gör det.
    Nej, det är sant, man vet inte alltid varför man känner som man gör, jag kan ge många personliga exempel på det.

Jag håller med om att liv börjar vid befruktningen, liv för mig är levande organismer.
    Däremot tycker jag inte det är fel att avsluta liv. Och DET kan inte jag förklara.
  • Tonx
    Red Velvet skrev 2011-06-13 01:03:08 följande:
    Jag anser inte att allting är svart eller vitt. Jag tycker det är hemskt att vissa tar lätt på abort eller att man struntar i att skydda sig med om man inte kan tänka sig att ta hand om ett barn (för det finns ju, i nödfall abort..).
    Jag har absolut en förståelse för att man vill göra abort om man blir våldtagen. Det handlar fortfarande om ett liv, men förståelse har jag. Jag tycker ändå att motivet bakom, moralen, spelar en stor del i människans val.
    Moral är rätt diffust ändå.
    Jag har gjort 3 aborter, och jag har varit relativt känslokallt inställd alla gångerna. Omoraliskt? Nja, jag tycker inte jag är det.
    Förutom våldtäkt etc, finns det något legitimt skäl för att göra abort?
  • Tonx
    ruby84 skrev 2011-06-13 14:34:47 följande:
    Det är ett liv från första stund!
    Och?
    Är allt liv lika mycket värt?
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?