Inlägg från: Lindis1974 |Visa alla inlägg
  • Lindis1974

Ni som är helt emot abort, varför?

Jennie med ie: om barnet i magen är svårt sjukt , någon blivit våldtagen eller så. Tycket du att det är lika fel då?

• Lindis1974
    lövet2 skrev 2011-06-14 09:12:54 följande:
    Två fel gör inte ett rätt. En tjej blir våldtagen; hon är ett offer. Resultatet blir ett - helt oskyldigt - barn. Tjejen gör abort, dvs dödar det oskyldiga barnet. Barnet offras för att lindra verkningarna för det första offret. Nej, jag tycker det är moraliskt fel om än förståeligt.
    Om mamman inte tål att se barnet, så finns möjligheten till adoption.
    Har du varit med om det själv ? En våldtäkt och blivit gravid?
  • Lindis1974

Det går aldrig att veta hur man ska reagera innan man är i den situationen. Man kan tror att man ska känna på ett visst sätt men sen när du väl är det så reagerar man kanske helt annorlunda mot vad man trodde innan.

Att sitta och säga att det är mord med abort när en person gått igenom ex en väldtäkt eller att barnet är sjukt osv det är inget annat än kränkade. Du kan inte veta hur du regagerar när sådan beslut måste tas. Det är omöjligt.

• Lindis1974
    Dalton skrev 2011-06-14 12:22:04 följande:
    Att inte personligen ha erfarenheter kan inte diskvalificera till en åsikt. Se på det omvänt, då skulle t ex bara de som gjort abort ha rätt att ha åsikter om abort?
    Eller bara bilister ha åsikt om vägutbyggnad, bara brotslingar om lagar. Nej. Däremot har de med egen erfarenhet en historia att berätta som är väl värd att höra.
    Alla har rätt till åsiker har aldrig påstått något annat, men man kan inte veta hur man reagerar innan man är i en viss situation. Så fungerar människan.
  • Lindis1974
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 12:36:07 följande:
    Att säga att det är mord blir fel eftersom det är en juridisk betydelse. Men om vi nu sträcker ut det till den moralfilosofiska definitionen som är "dödande som inte är berättigat" (unjustifiable killing på engelska) så kan man mycket väl vara av åsikten att det handlar om mord, även om man går igenom/gått igenom en sådan sak själv.

Det är att ge uttryck för en moralisk position, det är knappast menat att kränka någon. Att oombedd säga det till någon som står inför valet är givetvis socialt inkompetent och rentav kränkande men det är ju den moraliska aspekten som diskuteras här och då måste man givetvis få ge uttryck för att "abort är (moraliskt) mord" utan att personer som du börjar prata om att det är kränkande eller kommer med invändningar som "du vet inte hur du reagerar".

Man kan mycket väl tycka att det är mord att göra en abort även om man själv gör det.
    Åter igen har jag aldrig sagt att man inte få har sin åsikt, men jag har oxå min... och den är att man inte kan veta innan man varit med om det hur man regarerar. Att sitta innan och tycka och tänka massa saker får man gör som man vill med även om jag är mer öppen än så och väljer inte att uttala mig innan jag vet. Och det är min åsikt, du får ha din , och då måste även jag få ha min. Inget mer med det.
  • Lindis1974
    lövet2 skrev 2011-06-14 12:28:00 följande:
    Om någon skjuter min man, så vet jag inte hur jag reagerar. Däremot tar jag mig rätten att säga - helt utan erfarenhet av den situationen - att det vore fel av mig att skjuta mördarens helt oskyldiga barn.
    Nej, jag vet inte hur jag skulle reagera om min man blev skjuten, eftersom man gör ganska mycket konstigt när man är i chock och kanske fylld av hämndbegär. Men att jag är ett offer ger mig inte rätten att döda andra, helt oskyldiga personer.

Jag säger inte att "Jag skulle minsann aaaaldrig göra så!", eftersom det inte är något jag kan garantera. Däremot kan jag säga att "Det är fel att göra så!".
    Och om det händer dig så kanske du inte alls tycker att det är fel att göra så. Det kan du inte veta nu. Det är omöjligt.
  • Lindis1974
    lövet2 skrev 2011-06-14 15:20:49 följande:
    Jag tycker det nu, och det är vad som räknas. Vad jag ev har för åsikter om 10 år eller vad jag har för åsikter just medan jag lider av tillfällig sinnesförvirring, det kan ingen sia om. Därför är det rätt meningslöst att spekulera om det.
    Sinnesförvirring?
  • Lindis1974
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 16:21:55 följande:
    Om du hade läst (och förstått) det jag skrev så hade du insett att det inte handlar om att åsikter utan om hur du diskuterar. Du säger att det är kränkande men jag menar att det inte alls är kränkande så som det diskuteras här, det är i varje fall inte det som är syftet med diskussionen. Du säger också att "du vet inte hur det är förrän du har varit där", det kan mycket väl stämma men det är ingen invändning mot den moraliska positionen som förs fram i tråden.

Jag är för fri abort så det har ingen som helst betydelse för frågan. Det viktiga för mig är här hur man diskuterar frågan och jag tycker att din diskussionsteknik är undermålig.
    Ok då vet jag. Tackar för svaret,
  • Lindis1974

Tack för att du skriver det jag tänker Hallonsweet. Orkar knappt längre kommentera då jag tydligen har undermålig teknik för diskussioner ...

• Lindis1974

cdSrjg...........

Jag vill inte förändra något eller någon. Jag säger bara att det går inte att veta innan man gått igenom något hur man kommer agera. Sen får du kalla det undermåligt och vad du vill men så är det. Du tolkar in saker i mina inlägg som inte finns där och agerar försvarsadvokat och jag förstår inte varför. Men det är upp till dig och var snäll och låt mig tycka som jag vill då alla andra också får göra det.

• Lindis1974

Jag gjorde abort då mitt barn i magenvar så sjukt att det förmodligen inte skulle överleva graviditet och om det gjorde det så skulle det inte överleva förlossningen. Det var fruktansvärt att genomgå att men helt rätt beslut.
    Är det oxå fel? Och varför ?

• Lindis1974

Du får väl lära oss diskussionsteknik då du som är så lysande på det. För övrigt vill jag upplysa dig om att detta är FL inte en debatt i riksdagen ...

• Lindis1974

Jag ger upp mot dig. Orkar inte med och vi har hamnat helt OT. Känns som om du bara vill provocera. Ignorera mig är du gullig.

• Lindis1974

Tant: har jag lagt ord i mun på någon annan eller vad menar du ? Kanske missförstår annars får du gärna tala om när och hit jag gjort det ? :)

• Lindis1974

Jag ställde en fråga innan ang sjukdom hos fostret och är nyfiken på hur abortmotståndare resonerar där och varför ?

• Lindis1974

Är det någon här som tycker man ska lagstifta mot abort ?

• Lindis1974
    Shule ya Furaha skrev 2011-06-21 16:06:45 följande:
    Alla människors liv börjar med befruktningen, och jag tror på allas lika värde utan undantag.
    Det våldtagna personens värde då?
  • Lindis1974
    Shule ya Furaha skrev 2011-06-21 16:55:25 följande:
    Jag sa ALLA människor utan undantag.
    Ser inte värdet för den drabbade kvinnan, om man måste tvingas till att föda ett barn man inte vill ha. Som tillkommit genom våldtäkt. Förklara för mig värdet i det?
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?