Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ni som är helt emot abort, varför?

Dojdan skrev 2011-06-13 00:34:40 följande:
    Om det var mord att göra abort så skulle det inte vara lagligt med abort.
    Vilket enbart är relevant ur en juridisk synvinkel och inte en moralisk.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ruby84 skrev 2011-06-13 14:34:47 följande:
    Det är ett liv från första stund!
    Det påståendet betyder ingenting när det står själv.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 12:21:40 följande:
    Det går aldrig att veta hur man ska reagera innan man är i den situationen. Man kan tror att man ska känna på ett visst sätt men sen när du väl är det så reagerar man kanske helt annorlunda mot vad man trodde innan.

Att sitta och säga att det är mord med abort när en person gått igenom ex en väldtäkt eller att barnet är sjukt osv det är inget annat än kränkade. Du kan inte veta hur du regagerar när sådan beslut måste tas. Det är omöjligt.
    Att säga att det är mord blir fel eftersom det är en juridisk betydelse. Men om vi nu sträcker ut det till den moralfilosofiska definitionen som är "dödande som inte är berättigat" (unjustifiable killing på engelska) så kan man mycket väl vara av åsikten att det handlar om mord, även om man går igenom/gått igenom en sådan sak själv.

Det är att ge uttryck för en moralisk position, det är knappast menat att kränka någon. Att oombedd säga det till någon som står inför valet är givetvis socialt inkompetent och rentav kränkande men det är ju den moraliska aspekten som diskuteras här och då måste man givetvis få ge uttryck för att "abort är (moraliskt) mord" utan att personer som du börjar prata om att det är kränkande eller kommer med invändningar som "du vet inte hur du reagerar".

Man kan mycket väl tycka att det är mord att göra en abort även om man själv gör det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 14:46:18 följande:
    Åter igen har jag aldrig sagt att man inte få har sin åsikt, men jag har oxå min... och den är att man inte kan veta innan man varit med om det hur man regarerar. Att sitta innan och tycka och tänka massa saker får man gör som man vill med även om jag är mer öppen än så och väljer inte att uttala mig innan jag vet. Och det är min åsikt, du får ha din , och då måste även jag få ha min. Inget mer med det.
    Om du hade läst (och förstått) det jag skrev så hade du insett att det inte handlar om att åsikter utan om hur du diskuterar. Du säger att det är kränkande men jag menar att det inte alls är kränkande så som det diskuteras här, det är i varje fall inte det som är syftet med diskussionen. Du säger också att "du vet inte hur det är förrän du har varit där", det kan mycket väl stämma men det är ingen invändning mot den moraliska positionen som förs fram i tråden.

Jag är för fri abort så det har ingen som helst betydelse för frågan. Det viktiga för mig är här hur man diskuterar frågan och jag tycker att din diskussionsteknik är undermålig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:27:18 följande:
    Så om man blir gravid av en våldtäkt och väljer att göra abort så anser du att man lider av sinnesförvirring? Tänk om det är det enda klara man vet då? Att man inte vill ha det svinets avkomma....
    Nej, det är inte det lövet2 menar, läs igen.
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 19:33:00 följande:
    Tack för att du skriver det jag tänker Hallonsweet. Orkar knappt längre kommentera då jag tydligen har undermålig teknik för diskussioner ...
    Det går att förändra genom att angripa motståndarens position med sakargument istället för att prata om kränkningar och "du har inte upplevt det så du kan inte veta".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:41:07 följande:
    Fast det är ju det som lövet2 säger och även de andra. Visst är det chockartat att bli våldtagen men att kalla det för sinnesförvirring för att man väljer att göra abort är fel tycker jag. Det måste inte alls vara sinnesförvirring. Det är som att lövet2 inte kan förstå hur man kan välja att göra abort och därför använder ordet sinnesförvirring, för lövet2 finns det antagligen ingen annan förklaring.
    Nej, det är det inte. Hon skriver att hon förmodligen skulle bli sinnesförvirrad och då ändra sig från den positionen hon har nu. Du läser in för mycket i det hon skrev. Men jag låter lövet förklara det här, hon behöver inte mig som försvarare.
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:41:07 följande:
    Av ren nyfikenhet undrar jag vem av oss som är emot er som har kränkt er i denna debatt?
    Denna mening gör det mycket uppenbart att du läser in alldeles för mycket i det som skrivs.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 19:46:18 följande:
    cdSrjg...........

Jag vill inte förändra något eller någon. Jag säger bara att det går inte att veta innan man gått igenom något hur man kommer agera.
    Vilket är helt ok och även sant. Problemet är att du angriper argument med det. Det är undermålig diskussionsteknik eftersom det är ett argumentationsfel.
    Du tolkar in saker i mina inlägg som inte finns där och agerar försvarsadvokat och jag förstår inte varför.
    Du säger ju att de skulle ändra sin position om de var i den situationen. Vad menar du att jag har tolkat in?
    Men det är upp till dig och var snäll och låt mig tycka som jag vill då alla andra också får göra det.
    Har jag påstått något annat? Att jag kritiserar det du skriver är inte, och kommer aldrig vara, samma sak som att du inte får tycka det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:53:29 följande:
    Jag läser väl för sjutton inte in för mycket i det som skrivs om du anklagar någon av oss som är mot er att vi kränkt er, om jag då undrar vem av oss som gjort det så har jag ju inte läst in mer än det du skrivit.
    Var anklagar jag "er" för att ha kränkt "oss"? Kan du citera ett sådant inlägg?
      För att inte tala om att du inte ens kan stå för en egen åsikt här utan bara leker advokat.
    Vilken åsikt är det jag inte kan stå för menar du?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 19:59:38 följande:
    Du får väl lära oss diskussionsteknik då du som är så lysande på det.
    Jag har redan förklarat för dig vad argumentationsfelet var, kritisera deras påståenden och positioner istället (det finns en del uppenbara brister där).
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 19:59:38 följande:
    För övrigt vill jag upplysa dig om att detta är FL inte en debatt i riksdagen ...
    Tur det, annars hade jag behövt införskaffa en Guy Fawkes-mask.

Men jag ser ändå ett värde i att hålla debatten på en viss nivå när det faktiskt handlar om en moralisk diskussion.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 20:04:39 följande:
    Jag ger upp mot dig. Orkar inte med och vi har hamnat helt OT. Känns som om du bara vill provocera. Ignorera mig är du gullig.
    Diskussionsteknik är verkligen inte OT, särskilt inte i en sådan här diskussion där den ena sidan framför sakliga argument medan den andra sidan inte gör det. Och nej, jag kommer inte att ignorera dig. Skriver du saker jag inte håller med om kommer jag att kritisera det, det är så det fungerar på ett forum som detta.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 19:55:02 följande:
    Var anklagar jag "er" för att ha kränkt "oss"? Kan du citera ett sådant inlägg?
      För att inte tala om att du inte ens kan stå för en egen åsikt här utan bara leker advokat.
    Vilken åsikt är det jag inte kan stå för menar du?
    Jag väntar fortfarande på svar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:23:21 följande:
    Men jag tror fortfarande (tills jag blir motbevisad) att dessa människor skulle ändrat sig om de blev gravida av övergreppet..
    Men hur menar du egentligen? Att det finns kvinnor som frivilligt behåller barnet finns det gott exempel på, även här på FL (eller fanns för ett tag sedan). Att en sådan graviditet skulle förändra synen på abort hos alla är väl inte särskilt troligt.

Tänker du förresten bara ignorera att du påstod att jag hade sagt saker jag inte har sagt eller tänker du förklara det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:30:55 följande:
    Nu har jag läst det inlägget igen där du skrev men jag ber om ursäkt för jag läste fel. Jag är helt uppriktig med min ursäkt för jag läste fel.
    Godtagen och all heder för att du tar ansvar för att du läste fel. Nu kan vi fortsätta diskussionen som ju faktiskt är ganska intressant.
    Det är klart att jag inte kan förändra synen på abort och det är inte mitt mål heller, jag är bara chockad över att dett faktiskt är människor som tycker så. 
    Jag förstår det faktiskt, man sätter sina moraliska värderingar högre än det egna välbefinnandet. Det är som med pacifister, som trots att de vet att de kommer att dö vägrar använda våld.

Vid våldtäkt -> barn så finns det en annan aspekt, man vill att det ska komma något gott ur det hemska som hände.
    Jag har inte läst några andra inlägg om sånt och planerar inte att göra det heller för jag tycker det är så fel att göra det. Fel mot barnet, hur heligt livet än är så enligt mig är det fel att sätta någon till livet efter ett övergrepp.
    Men det finns ju inget som säger att barnet kommer att ta skada av det.

Jag misstänker också att du håller med om att det bör vara upp till kvinnan att avgöra i det fallet, korrekt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns en mycket hängiven pro life-kvinna som blev till i en våldtäkt, hon blev advokat och har egna barn. Jag kan bara inte komma på vad hon heter men det kan jag nog ta fram.

Hursomhelst kan man väl knappast hävda att det vore bättre att hon hade aborterats?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
    Självklart är det upp till alla att göra precis som de vill. Men jag kan bara inte förstå hur man kan göra det. Givetvis kanske man hoppas att det ska komma något gott ur den hemska situationen, frågan är om det är rätt att gambla med ett liv för att se om det kommer något gott ur det, det är ju ingen garanti. 
    Samma invändning kan göras för alla barn, särskilt de som föds/kommer födas under så kallade "utsatta förhållanden".
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
    Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.
    Vilket bara är en invändning mot de som tycker att det är fel att göra abort och egentligen inte har så mycket med det jag skrev att göra. Jag har lättare att förstå den positionen än "abort är fel utom vid våldtäkt, för livet är heligt". Det är en inkonsekvent position.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:49:11 följande:
    Det hade inte gjort någon skillnad för mig men det viktigaste är ju självklart att mamman orkade och ville behålla barnet. Då är det ju bra, men hade hon inte velat och hade blivit tvungen att föda det mot sin vilja hade det givetvis vart fel. Pro life-kvinna, advokat eller annat. Spelar ingen roll vad barnet blir, huvudsaken är ju att barnet och mamman mår bra i så fall.
    Nej givetvis spelar det ingen roll vad barnet blir, jag tog bara upp det som en success story, det finns flera men det var den jag kom på.

Rebecca Kiessling heter hon förresten.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:55:39 följande:
    Givetvis finns det falldär kvinnan och barnet lever ett bra liv och mår bra. Men jag tror det är väldigt ovanligt.
    När det handlar om fall där kvinnan har ett val så är jag inte alls övertygad om att det är särskilt ovanligt.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?