Inlägg från: sharatec |Visa alla inlägg
  • sharatec

Ni som är helt emot abort, varför?

hallonsweet skrev 2011-06-14 19:44:27 följande:
    Därför att en våldtäkt är något helt vidrigt och att bli utsatt för det och sen tänka att om jag hade blivit gravid så hade jag fött barnet. Jag tror inte det är möjligt, men det är som sagt vad jag tror. Jag vet det inte men jag tror att det är så.

Eftersom jag är en mogen och vuxen människa så tänker jag inte ens bemöta din kommentar om att jag skulle vara dum som tror som jag gör.
    Du förstår väl att det GIVETVIS finns någon, någonstans, som har blivit våldtagen som ändå är emot abort?

Och för att klargöra: jag stödjer den abortlagstiftning vi för närvarande har i Sverige.
  • sharatec
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 19:48:02 följande:
    Det kan "räcka" med lite vad som helst för att ha den åsikten, såklart. De flesta tycker ju att att det är rätt att göra abort, oavsett om de själva blivit våldtagna eller ej, vi som är emot abort är i stark minoritet åtminstone i den del av världen vi lever i. Men som sagt, om du tror att ingen som varit med om sexuella övergrepp kan ha den åsikten jag har så tror du fel. Det var liksom bara det, som sedan HannaS86 fick till nåt annat... därav förtydlingen.
    Din hederlighet som debattör hedrar dig. Var mycket stolt.
  • sharatec
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:51:11 följande:
    Det finns galningar överallt i världen.
    Har du den minsta respekt för andra människor?
  • sharatec
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:08:54 följande:
    Ja, men har jag fel? Det finns ju galningar överallt i världen.

Självklart finns det människor som valt att föda ett barn som blivit till av en våldtäkt. Men hur vida både barnet och mamman har ett fortsatt bra liv har jag aningen aning om. Bara för att man föder ett barn betyder det inte att man är en fantastisk förälder och älskar det barnet. Jag gör som sagt skillnad på att leva ett liv levande eller att överleva en våldtäkt.  Att sen det barnet skulle skänka glädje kanske det gör, men jag skulle antagligen bara se gärningsmannen...

Vilka konsekvenser det får är en annan sak... Du hävdade att det inte fanns kvinnor som blivit våldtagna och är emot abort, men nu har du ju uppenbarligen svängt. Det var det jag undrade.

Att sedan antyda att folk som inte håller med dig är galna...

• sharatec
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:10:38 följande:
    Du skrev ju att du vart med om det vi pratar om och jag fattade så eftersom du skrev att du är ett exempel på motsatsen, alltså det vi diskuterar. Det är givetvis tråkigt om du vart med om det hemska. Men jag menar bara att du säger ju emot dig själv om du är emot abort även vid våldtäkt men har gjort abort till följd av en våldtäkt.
    Inte för att hänga efter eller hacka på dig, men jag är nyfiken på en sak till: Kan inte människor helt enkelt göra saker som de tycker är fel?
  • sharatec
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:30:55 följande:
    [---]

Jag har inte läst några andra inlägg om sånt och planerar inte att göra det heller för jag tycker det är så fel att göra det. Fel mot barnet, hur heligt livet än är så enligt mig är det fel att sätta någon till livet efter ett övergrepp.
    ...abort som moralisk plikt??
  • sharatec
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:37:19 följande:
    Jag tycker bara inte att man är en hjälte för att man sätter någon till livet, jag tycker man är en hjälte om man som förälder ser till att ens barn får en bra uppväxt och om man som barn är välkommen in i världen.
    Vilket inte är något svar på frågan, alls. Har man en moralisk plikt att göra abort om man blir gravid efter en våldtäkt?
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?