Inlägg från: hallonsweet |Visa alla inlägg
  • hallonsweet

Ni som är helt emot abort, varför?

Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:14:00 följande:
    Jag har inte gjort abort.
    Du skrev att du inte tror man kan vara emot abort om man blivit utsatt för sexuella övergrepp, jag säger att jag vet att du tror fel eftersom jag är ett exempel på motsatsen.
    Okey, som sagt det är tråkigt att det hänt dig. Men jag kan inte förstå hur man kan vara emot det om man själv blivit utsatt för övergrepp. Det är för mig ett mysterium.
  • hallonsweet
    sharatec skrev 2011-06-14 20:14:26 följande:

Vilka konsekvenser det får är en annan sak... Du hävdade att det inte fanns kvinnor som blivit våldtagna och är emot abort, men nu har du ju uppenbarligen svängt. Det var det jag undrade.

Att sedan antyda att folk som inte håller med dig är galna...

Jag tycker att det är galet att göra så mot både kvinnan och barnet. Främst för att man kan tycka som utomstående att en männska bör behålla ett barn som hon bär på efter en våldtäktsman. Om jag själv blivit till av en våldtäktsman hade jag önskat att jag aldrig blev till. Jag tycker det är fel mot barnet också, visst livet är mycket värt men om man ska leva varje dag och veta att man blev till av en våldtäktsman är inte ett värdigt liv tycker jag. Då är man ett offer varje dag, för resten av sitt liv. Likaså mamman....
  • hallonsweet
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-14 20:14:50 följande:
    Då okej då har man haft skydd men jag menar om man inte haft något alls om man vet att man kan bli gravid då får man spela korten till slutet.
    Okey, det vara bara det jga undrade. :)
  • hallonsweet
    sharatec skrev 2011-06-14 20:17:20 följande:
    Inte för att hänga efter eller hacka på dig, men jag är nyfiken på en sak till: Kan inte människor helt enkelt göra saker som de tycker är fel?
    Fast det är ju ingen liten sak att sätta ett våldtäktsbarn till livet för att man anser att livet är heligt och att avbryta det är fel. Då belönar man ju våldtäktsmannen med ett barn istället för ett straff....

Ja, jag har svängt det finns människor som är emot abort men som blivit utsatta för övergrepp. Men jag kan inte förstå de, lika väl som de inte förstår mig.

Men jag tror fortfarande (tills jag blir motbevisad) att dessa människor skulle ändrat sig om de blev gravida av övergreppet..
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:18:08 följande:
    Ja sånt är livet ibland, att man inte förstår allt.
    Ja det är väl så. Men jag tycker ändå det är fel, även om jag inte förstår varför du tänker som du gör.
  • hallonsweet
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-14 20:23:14 följande:

hoppas jag inte gjorde någon arg ??

sa bara det jag tyckte o tänkte

Jag håller helt med dig i dina åsikter.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:27:22 följande:
    Men hur menar du egentligen? Att det finns kvinnor som frivilligt behåller barnet finns det gott exempel på, även här på FL (eller fanns för ett tag sedan). Att en sådan graviditet skulle förändra synen på abort hos alla är väl inte särskilt troligt.

Tänker du förresten bara ignorera att du påstod att jag hade sagt saker jag inte har sagt eller tänker du förklara det?
    Nu har jag läst det inlägget igen där du skrev men jag ber om ursäkt för jag läste fel. Jag är helt uppriktig med min ursäkt för jag läste fel.

Det är klart att jag inte kan förändra synen på abort och det är inte mitt mål heller, jag är bara chockad över att dett faktiskt är människor som tycker så.

Jag har inte läst några andra inlägg om sånt och planerar inte att göra det heller för jag tycker det är så fel att göra det. Fel mot barnet, hur heligt livet än är så enligt mig är det fel att sätta någon till livet efter ett övergrepp.
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:30:55 följande:
    Och jag vet att du tror fel där också, att det finns de som inte alls ändrar sig under de omständigheterna, men jag kan såklart inte bevisa det så du kan fortsätta tro det du tror...
    Helt ofattbart hur det kan vara så. Så egoistiskt och fel. Vad tror man om man behåller barnet, att det ska läka ens sår från övergreppet? Att man ska finna glädje med barnet? Att allt händer av en anledning?...
  • hallonsweet
    sharatec skrev 2011-06-14 20:33:23 följande:
    ...abort som moralisk plikt??
    Jag tycker bara inte att man är en hjälte för att man sätter någon till livet, jag tycker man är en hjälte om man som förälder ser till att ens barn får en bra uppväxt och om man som barn är välkommen in i världen.
  • hallonsweet
    lövet2 skrev 2011-06-14 20:33:56 följande:
    Jag tycker det är väldigt oförskämt av dig att i stort sett kräva av mig, Jennie och andra som är emot abort, att vi ska berätta för dig om vi blivit våldtagna, blivit gravida och/eller gjort abort. Vi har de åsikter vi har, och det är djupt integritetskränkande att du då börjar spekulera i vad vi har eller inte har blivit utsatta för i det förflutna!
    Jag har inte krävt av någon av er att berätta någonting om er bakgrund. Det där är helt befängt att du säger så. Det väljer ni själva om ni vill berätta eller ej.

Jag har bara sagt vad jag tror, jag har ALDRIG krävt att någon ska berätta någon så personligt om sig själv.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:39:31 följande:
    Godtagen och all heder för att du tar ansvar för att du läste fel. Nu kan vi fortsätta diskussionen som ju faktiskt är ganska intressant.
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:30:55 följande:
    Det är klart att jag inte kan förändra synen på abort och det är inte mitt mål heller, jag är bara chockad över att dett faktiskt är människor som tycker så. 
    Jag förstår det faktiskt, man sätter sina moraliska värderingar högre än det egna välbefinnandet. Det är som med pacifister, som trots att de vet att de kommer att dö vägrar använda våld.

Vid våldtäkt -> barn så finns det en annan aspekt, man vill att det ska komma något gott ur det hemska som hände.Men det finns ju inget som säger att barnet kommer att ta skada av det.

Jag misstänker också att du håller med om att det bör vara upp till kvinnan att avgöra i det fallet, korrekt?
    Självklart är det upp till alla att göra precis som de vill. Men jag kan bara inte förstå hur man kan göra det. Givetvis kanske man hoppas att det ska komma något gott ur den hemska situationen, frågan är om det är rätt att gambla med ett liv för att se om det kommer något gott ur det, det är ju ingen garanti.

Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.
  • hallonsweet
    sharatec skrev 2011-06-14 20:40:36 följande:
    Vilket inte är något svar på frågan, alls. Har man en moralisk plikt att göra abort om man blir gravid efter en våldtäkt?
    Man gör som man vill.
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:39:15 följande:
    Summa summarum är det alltså inget konstigt och att tycka att det är fel att INTE göra abort men ofattbart, fruktansvärt och dömande att tycka att det är fel ATT göra abort.
    Ja, för ni kränker kvinnans egenvärde genom att anse att en sexuellt utnyttjad människa bör behålla barnet de bär på för att det är ett liv.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:42:29 följande:
    Det finns en mycket hängiven pro life-kvinna som blev till i en våldtäkt, hon blev advokat och har egna barn. Jag kan bara inte komma på vad hon heter men det kan jag nog ta fram.

Hursomhelst kan man väl knappast hävda att det vore bättre att hon hade aborterats?
    Det hade inte gjort någon skillnad för mig men det viktigaste är ju självklart att mamman orkade och ville behålla barnet. Då är det ju bra, men hade hon inte velat och hade blivit tvungen att föda det mot sin vilja hade det givetvis vart fel. Pro life-kvinna, advokat eller annat. Spelar ingen roll vad barnet blir, huvudsaken är ju att barnet och mamman mår bra i så fall.
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:48:11 följande:
    Lägg gärna inte ord i dessa "man"s munnar.
    Jag anser inte att hon är skyldig till nånting, hon är inte skyldig att göra på ett sätt för att jag tycker att det vore det rätta, hon är inte skyldig att varken dela min åsikt eller agera utifrån den. Och jag är fullt kapavel att se både kvinnans och embryots/fostrets värde.
    Jag tycker ju att det blir en kränkning mot hennes egenvärde eftersom du sitter och tycker att hon bör sätta barnets liv till världen istället.
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 20:50:12 följande:
    Medans du inte kränker henne genom att anse att hon gör fel om hon INTE väljer att göra abort... Det haltar det där.

Som jag skrivit innan: Kvinnan bör göra vad HON vill och vad HON anser rätt. Jag säger däremot vad jag anser vore det rätta att göra.
    Jag menar inte att man måste göra abort, vill man behålla barnet är det självklart att man ska göra det. Jag vill också att människor ska göra det som är bäst för de!! Det jag inte håller med om är att ni sitter och tycker att människor som inte vill ha barnet som blivit till efter en våldtäkt, även om hon inte vill ha barnet så anser ni att hon gör fel. Det är det jag stör mig på, människor gör precis vad de vill.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:50:37 följande:
    Samma invändning kan göras för alla barn, särskilt de som föds/kommer födas under så kallade "utsatta förhållanden".
    hallonsweet skrev 2011-06-14 20:44:37 följande:
    Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.
    Vilket bara är en invändning mot de som tycker att det är fel att göra abort och egentligen inte har så mycket med det jag skrev att göra. Jag har lättare att förstå den positionen än "abort är fel utom vid våldtäkt, för livet är heligt". Det är en inkonsekvent position.
    Alltså jag tycker precis som ni här inne att alla människor gör precis som de vill. Jag kan bara inte förstå de som är emot när det gäller en våldtäkt och kvinnan INTE vill behålla barnet. Att fortfarande sitta och säga att det är fel anser jag är fel. Det är det som upprör mig och det är där jag tycker det är brist på empati från den sidan.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:52:45 följande:
    Nej givetvis spelar det ingen roll vad barnet blir, jag tog bara upp det som en success story, det finns flera men det var den jag kom på.

Rebecca Kiessling heter hon förresten.
    Givetvis finns det falldär kvinnan och barnet lever ett bra liv och mår bra. Men jag tror det är väldigt ovanligt.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?