CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 20:39:31 följande:
Godtagen och all heder för att du tar ansvar för att du läste fel. Nu kan vi fortsätta diskussionen som ju faktiskt är ganska intressant.
hallonsweet skrev 2011-06-14 20:30:55 följande:
Det är klart att jag inte kan förändra synen på abort och det är inte mitt mål heller, jag är bara chockad över att dett faktiskt är människor som tycker så.
Jag förstår det faktiskt, man sätter sina moraliska värderingar högre än det egna välbefinnandet. Det är som med pacifister, som trots att de vet att de kommer att dö vägrar använda våld.
Vid våldtäkt -> barn så finns det en annan aspekt, man vill att det ska komma något gott ur det hemska som hände.Men det finns ju inget som säger att barnet kommer att ta skada av det.
Jag misstänker också att du håller med om att det bör vara upp till kvinnan att avgöra i det fallet, korrekt?
Självklart är det upp till alla att göra precis som de vill. Men jag kan bara inte förstå hur man kan göra det. Givetvis kanske man hoppas att det ska komma något gott ur den hemska situationen, frågan är om det är rätt att gambla med ett liv för att se om det kommer något gott ur det, det är ju ingen garanti.
Jag tycker det blir att man inte ser till egenvärdet genom att anse att det är fel att göra abort vid våldtäkt. Man ser det som att kvinnan är "skyldig" att sätta livet till världen, men man ser inte till kvinnans värde för den hon är. Utan att hon kan ge liv åt en människa. Sen om hon väljer det själv eller ej är oviktigt, det är ändå fel om hon gör abort. Det är en kränkning mot egenvärdet i mina ögon. Man ser till den utsatta kvinnans intstrumentella värde.