• flaxan

Ni med munsår/herpes vad använder ni för salva?

Har fått munsår brukar ha det någon gång per år. Brukar då alltid använda vectavir, men läste nu på den medföljande lappen att man var tvungen att rådfråga läkare innan. Jag ringde då min MB och hon ringde vidare till läkaren då hon itne hade ngt svar att ge. Läkaren kunde inte rekomendera salvan eftersom inga tester hade gjorts på salvan på gravida kvinnor även om hon trodde att det gick bra så kunde hon inte rekomnedera den. Läkaren kunde inte heller rekomnedera någon annan salva för munsår/herpes. Hjälp mig vad gör jag?? Det gör ju ont och har man inte förbyggande på så sitter ju såret där jättelänge.

• Svar på tråden Ni med munsår/herpes vad använder ni för salva?
  • pcotjej

Bivaxcerat med tee tree är bra och finns på hälsokost....testa och se om det hjälper..

• Nelia

Använder herstat, köpes på apoteket och funkar super på mig, faktiskt bättre än vectavir.

• flaxan

Ok, och dessa får man använda när man är gravid?? Jag kan tycka tt det är konstigt att det kan vara skadligt när man ska ha en liten klick på såret, det är ju inte så att man ska äta det. Självklart vill man ju inte ta några risker.

• listo

Det enda läkemedel/naturläkemedel som är okej att använa mot munsår
    under graviditet, är Healip som finns på Apoteket.

Anti, Vectavir, Herstat och övriga rekommenderas INTE till gravida.
    Troligen är de inte så väldans farliga, men det har inte forskats tillräckligt
    på dem för att man ska kunna säga att det är säkert att använda.

• 1982

Healip är helt okej att använda vid graviditet. Det är ju ett läkemedel, inte naturläkemedel som de andra. Lycka till!

• evigaväntan

jag brukar använda Xylocain salva mot herpesen...den e kanon! Torkar ut blåsorna och bedövar oxå....

• Amanda och Cevins mamma

Jag har kört den där vectavir... Jag hade herstat innan tills min läkare berättade att den bara innehåller i stortsett bara vatten... Dyr e den oxå!
    När jag inte är gravid så får jag tabletter....

• Äventyr

Hej,
    Anti och Vectavir är läkemedel med ett antivirusmedel i. Herstat är ett naturläkemedel med propolis, något bivaxliknande. Healip är nåt nytt, godkänt som läkemedel så det bör ju ha effekt, men det är en annan typ än Anti och Vectavir. Xylocain är en bedövningssalva, å zinkpasta torkar ut och skyddar mot t.ex. sol.

• flaxan

Äventyr: vilken/vilka salvor är rekomenderade att användas av gravida?

• listo

Den enda salva som rekommenderas till gravida är Healip, som finns på Apoteket.

• LiljanC

Jag använder aloe vera, är som en första hjälpen till otroligt mkt.

• Lektanten

Hej.

Min läkare sa till mig att Vectavir är helt okej att använda eftersom det verksamma ämnet penciklovir (tror jag att det heter) tillförs utvärtes. Han sa också att det är skillnad på läkemedel som tas invärtes, för det finns tydligen också mot herpes, och de som används utanpå på blåsan/såret. Det är så liten mängd som kroppen tar upp utifrån, om ni förstår.

Jag har använt vectavir både den förra grav. och den här och inte reflekterat särskilt mycket över det faktiskt.

• Klina10

Hoppas du har rätt Lektanten, drabbades av ett Herpes anfall förra veckan och som vanligt använde jag Vectavir eftersom det hjälper bra för mig. Hade inte en tanke på att man inte skulle kunna använda utvärtes salvor....
    är i v 32.

• flaxan

Förstår dig helt klina 10, det var av en ren slump som jag läste på vectavir. Trodde inte heller att salvor för utvärtes bruk skulle vara någon fara.

• Älskade vovvsing

vectavir är det enda som funkar på mig så jag hoppas man kan ha den eftersom det är utvärtes.. har sluppit än så länge under grav men det dröjer väl inte länge...

• Lektanten

Ja, jag fortsätter då att använda den för det är det enda som hjälper även för mig. Dessutom tycker jag att den är så pass effektiv att det ändå inte blir så många dagar man stryker på den..

Svar på tråden Ni med munsår/herpes vad använder ni för salva?