• mmirkas

Mystiska leverfläckar som dyker upp, kan dessutom rivas bort

Jag får nya leverfläckar på armarna med 2-3 månaders mellanrum, som dessutom kan rivas av huden efter att de har "vuxit klart". Jag vet att det inte är särskilt normalt men frågan är vad det kan tänkas bero på? Första gången problemet dök upp var väl för ca ett år sedan. Jag är 100% säker på att det är leverfläckar och inte bara någon finne eller så, sist jag var hos VC för en annan grej så passade jag på att fråga och läkaren sa att det jag pekade på var en helt vanlig leverfläck (och den hade dykt upp ca 2 veckor innan mitt besök där).

Vet inte om faktan hjälper så mycket men jag är 18 år, håller mig mest inomhus eller i skugga på sommaren och har solat solarium max 4-5 gånger under en 4-års period. Kan man få hudcancer av annat än sol?

• Svar på tråden Mystiska leverfläckar som dyker upp, kan dessutom rivas bort
  • MattiasFru

Hudcancer kan du få oavsett, och solen når dig även i skuggan. Men nu behöver det ju itne vara hudcancer, men ring till VC och be att dom kollar upp det ordentligt. Kommer de upp på samma ställe eller "hoppar" dom runt?

• mmirkas
    MattiasFru skrev 2011-06-13 08:39:56 följande:
    Hudcancer kan du få oavsett, och solen når dig även i skuggan. Men nu behöver det ju itne vara hudcancer, men ring till VC och be att dom kollar upp det ordentligt. Kommer de upp på samma ställe eller "hoppar" dom runt?
    Mjo det vet jag att den gör, men skuggan känns åtminstone säkrare än att stå och glassa på den varmaste platsen =) De hoppar väl runt lite hur som, men endast på armarna.. speciellt vänster arm =/
  • spuff

Det är inte säkert att en läkare på vårdcentralen har koll, gå till en hudläkare istället. Det finns något som kallas "senila vårtor", de ser typ ut som leverfläckar men är ofarliga hudförändringar. Vanligast när man är äldre men man kan även få dem av hormonförändringar.

• mmirkas
    spuff skrev 2011-06-13 12:39:55 följande:
    Det är inte säkert att en läkare på vårdcentralen har koll, gå till en hudläkare istället. Det finns något som kallas "senila vårtor", de ser typ ut som leverfläckar men är ofarliga hudförändringar. Vanligast när man är äldre men man kan även få dem av hormonförändringar.
    Får ringa efter en tid hos någon då. Haha, roligt namn! Tur att du nämnde det dock, nu blev jag genast lugnare. Jag googlade på det och fick upp "senilt angiom" som resultat, antar att det är det finare namnet. Hittade det här: "Den exakta uppkomstorsaken är okänd, men hudåldrande (och i det sammanhanget solstrålningen) är en viktig faktor." vilket inte stämmer in så värst bra för min del.. men det finns väl undantag för allt.
Svar på tråden Mystiska leverfläckar som dyker upp, kan dessutom rivas bort