• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att ditt barn leker med leksaksvapen?
  • nollställd

Nej.

Ok, nej, var för lite tex.

Motivering: Jag ser inte att det finns behov.

• Cloud

Ja, båda döttrarna leker med leksaksvapen såsom svärd, vattenpistoler och gevär. Tycker att sådant hör till barndomen och nej de kommer inte börja mörda någon för det.

• Shirin85
    Innan vi fick barn tänkte vi "Nej vi ska inte låta våra barn ha vapen att leka med"
    Men sonen har ett leksaksvapen som han leker tjuv och polis med tillsammans med sina kompisar och barnen har även vattenpistoler så den tanken brast ju, men ser inget fel med det.
    ♥Saif -04, Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • nollställd

Jag tror inte heller de blir mördare.

Jag har två flickor och en pojke och de visar inget intresse för vapen lek. Vi har inte uppmuntrat det och när sonen dras med grannkillarns pinnkrig säger jag att jag inte vill att de leker så och så gör de det inte . De flesta lyder mig , ! Jag gör dock inte världen moralfråga av det. Jag säger som det är, att man kan få pinnar i ögonen när man spring om kring med dem.

Jag tycker inte det är svårt att låta bli att köpa. Att X får betyder inte att du får. Men jag tror heller inte det är fördärvligt. Jag ser det dock inte som särskilt utvecklande och har ingen personlig referens till vapen- och kringslekar från egen barndom.

• ashera

Ja, de har ett svärd i plast. De har även lekt med vattenpistoler och ibland blir käpphästarna gevär.

• beccagranen

Ja absolut, det får dom till att utöva rollekar bättre. Han leker riddare med sitt plastsvärd, dom har turneringar i trädgården. Tjuv och polis med sin utrustning, Cowboy med sin pistol (från toy story), och vattenpistol är en klassiker till vattenbus under sommaren. Ser inget fel med det,.

• DevilsDaughter

Gillar det inte direkt och jag har aldrig köpt något "vapen" till dem.. Men nu har sonen börjat plocka upp pinnar i skogen som han leker är "pangare" och där säger jag inte stopp, men det är inte heller något jag uppmuntrar till..

• Caranlachiel

Jag ser inga större problem med det, men han är bara 2 år och har inte visat något intresse för det än. Dock spelar hans pappa soft airgun så det skulle vara svårt att motivera ett nej för barnet.

BF 16 november
  • tahira

Ja. Min son ar 5,5 ar och alskar att leka med svard. Det ar allt fran svard-liknande pinnar, till skumgummisvard och delar av pirat-kostymer.

Vi har tydliga regler for vad som galler med svarden, var och vad man far sla och varfor.

Jag gick sjalv pa fakting nastan hela min uppvaxt och tycker att det ar roligt att sonen ocksa har ett intresse. 

• Busbellan

Ja, det får de om de vill. Är helt säker på att de kan skilja på fantasi och verklighet.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Veladis

Ja. Jag ser mer till vad de leker än vad de leker med. Jag har sett en pojke leka skola med ett gäng fula militärgubbar liksom.

Däremot skulle jag aldrig köpa verklighetstrogna skjutvapen till dem. Men vattenpistoler, svärd och pilbågar finnes i hemmet. De två sistnämnda är främst träningsredskap hos oss då vi är medeltidsintresserade och sambon tränar historisk fäktning och medeltida långbågskytte.

• villmer

Tror att det är svårt att förhindra att de leker vapenlekar oavsett om man köper plastvapen eller inte. Mina barn använder det mesta till svärd, gevär och pistoler. Så varför köpa.. ? slösar ju bara på pengarna..Glad Men jo.. de har fått leksaksvapen. Ser inget fel i det..

• Boothwalker

Nej jag vägrar acceptera att det är ok att leka med vapen. Jag kommer inte köpa några och om hen verkligen vill så får hen inte skjuta på folk. Däremot kan hen få skjuta prick med luftgevär tex. Men inte att leka att man dödar varandra. Det är inte konstruktivt på nåt sätt =)

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • busbajsen

unde inte rösta. Vill helst dra på vapenlekarna så länge som möjligt men vet att de kommer komma så småningom. Kunde inte svara något då jag tycker att vis lek är ok. Att leka krig - inte ok. Att leka cowboy - axeptabelt. Sedan är det även ok  att leka jakt, ex älgjakt. Men än så länge försöker jag dra ut på¨krigslekarna så gott det går. Sonen är bara tre.

• giraffen85

Ja, det är okej för oss.

Tror verkligen inte att barn blir mördare bara för att de leker krig när de är barn! :D

Det har ungar gjort i alla tider och jag tror snarare att det kanske kan vara tvärtom...? ;-/

Livet är egentligen inte så komplicerat, men vi människor gör det ofta svårt för oss själva.
  • 201201232

Svarade nej, min son slåss en del ändå och det är inte något jag vill uppmuntra och förstärka. Blev ganska besviken när han fick leksakssvärd i julklapp, tyckte att det var en sådan present man hör med föräldrarna om först. Låter ej heller sonen se sin pappa träna karate. Det finns andra leksaker så jag tycker att det är en dum risk att ta när man ändå får säga till honom många gånger per dag om att man inte får slåss. 

• Sixxty

Nej, vill inte ha leksaksvapen i huset. Vapen är jakt och tävlingsredskap hemma hos oss.

Svar på tråden Är det okej att ditt barn leker med leksaksvapen?