• Kiwibaby

Förbannade finnar!

Jag har sedan några år drabbats av finnar som jag tror är hormonella. Jag får stora "utbrott" vid mens, men även kring ÄL. Det är inga små plitor utan bara över en dag/natt får jag stora, djupa blaffor som värker. Jag vet att det är helt fel, men jag "måste" klämma dem för att minska värken och sen blir det ju fula sårskorpor istället (men då gör de inte ont). Jag tvättar ansiktet med speciella rengöringsmedell mot acne både morgon och kväll, har en "spot" lösning som ska appliceras och verka över natten, samt brukar badda med alsollösning eller t.o.m. lägga på en bomullstuss med alsollösning för att torka ut de värsta finnarna.

Min hy är så ful och precis när ansiktet börjar läka kommer mensen eller ÄL och ett nytt utbrott. Är det någon som har några bra tips eller idéer på hur man kan behandla hormonfinnar/acne? Det är inte så mycket att jag får eller vill ha medicin, men tillräckligt för att det ska påverka min självkänsla.... Jag använder inget smink till vardags utan försöker verkligen behandla huden väl.

• Svar på tråden Förbannade finnar!
  • Ma Baker

Menar du såna som ligger riktigt djupt och kan svälla upp ordentligt samt förlama ansiktet en smula?

• Kiwibaby

Nej, inte riktigt så allvarligt att det blir förlamat, men det blir en knöl och svullnad under huden som bultar och värker....

• Ma Baker

åh, ja, jag vet vad du menar ändå även om mina kanske är snäppet värre. Jag får nästan alltid på hakan och då sväller det upp riktigt ordentligt och man känner nästan pulsen där samtidigt som hela käken blir bortdomnad. Jag har fet hy men har annars aldrig haft särskilt stora problem med småfinnar utan får bara stora bulor som är hemska (nu får jag både pga graviditeten.........).
    MEN, jag gjorde iaf så att jag gick till vårdcentralen och där fick jag en remiss till hudläkare. Fick en receptbelagd salva att ha på i ungefär tre månader (blev dock gravid så hann bara ha i en månad så vet inte hur bra det skulle bli). Jag har också märkt att min hud blivit bättre efter att ha använt mig av OCM och tvättat mig med honung och det tror jag beror på att de är så milda och inte torkar ut huden.

Dessa tar ju ner självförtroendet helt och hållet men jag tycker du ska höra med din vårdcentral så kan du få hjälp. Det är ju inte så roligt att gå runt med skiten ändå.

• Lisch

Hej. Några av mina kompisar äter vitamin B5 från Bodystore och dom har blivit av med sin acne.
    dock är det monsterstora tabletter. men de ska gå att dela i några bitar.

Så det är mitt tips till dig. Plus att håret blir superfint och starka och kritvita naglar..Jag har precis fått hem mina B5 och ska börja äta dessa. Jag ska ta en tablett om dagen. Istället för 21 st som www.VitaminB5.se säger att man ska göra med deras.

• Passionsfrukt

Hudläkare hudläkare hudläkare Flört
    Hade också stora problem med acne långt över tjugo men gick till hudläkare och fick medicin. Fick äta den i två omgångar med ett års mellanrum men nu har jag bra hy!

• Adut 27

jag tycker nog inte som du säger ts- att du behandlar din hud väl. Du använder superstarka medel mot din hy, tänk tvärtom! Använd snälla hudprodukter och kläm absolut inte!! (jag veeet det är skitsvårt o låta bli). Men det blir bara värre... Så, låt huden få sköta sitt utan en massa starka saker.....

• Indianica

Akne är en sjuklig hudåkomma, så man ska gå till vårdcentralen och säga att man vill ha Differin, Duac eller dylikt utskrivet! Det tar död på bakterierna som inget i parfymerierna tar död på! Sedan har det också hjälpt min hud att tvätta med Normaderm rengöringsgelé på Apoteket.

• Enensammamma
    MD formulations ansiktsprodukter och att helt ta bort hormoniella preventivmedel har hjälpt mig
  • Lisen06

När jag var i tonåren, så hade jag stora problem med finnar. Fick Dalacin utskrivet av läkare o hyn blev jättefin.

• akleyan

Jag fick acne efter jag fyllt 25, nu är jag 34. Har prövat det mesta som antibiotica, krämer från hudläkare, apoteket, vitamin B5 och andra dyra historier. Ingenting har hjälpt.

Så fort jag prövat en ny kräm blir det värre, det kliar i hyn och stora nya finnar blossar upp. Nu tror jag att jag listat ut varför. Jag tål helt enkelt inte alla tillsatser som är i krämer och smink.

Har nu helt gått över till ekologiska och naturliga serier. Idag använder jag Dr Hauschkas produkter, funkar kanon. I sminkväg har jag tikeis mineralpuder som inte innehåller bismuth. Min hy är FIN!

Så egentligen kanske det inte är riktigt acne utan en reaktion på någon/några beståndsdelar i smink/hudvård som yttrar sig i finnar. Kan vara värt att pröva.

• en rund boll

Samma problem här...
    Men det har blivit bättre sen jag började med Dermalogicas produkter och är riktigt noga med att använda separat handuk till ansiktet som byts 3 ggr i veckan, inte pilla på dom, ånga ansiktet med kamomillte,  äta  vitamin b5 samt gå till en hudterapeut var 5e vecka.
    Jag är också väldigt noga med att tvätta mina make up-borstar regelbundet och använda bra sminkprodukter.
    Mineralfoundation funkade inte alls för mig, utan jag kör på Cliniques anit blemish solutions foundation ist. 
    Har satt in en kopparspiral ist för att använda hormoner, kan ha hjälpt till med.

Svar på tråden Förbannade finnar!