• Mrs Karlsson

Lämplig ålder för mobiltelefon?

Vid vilken ålder anser ni att barnet bör få sin första mobiltelefon? Naturligtvis då endast till nödsamtal, ex. hem, till mor- och farföräldrar osv.

• Svar på tråden Lämplig ålder för mobiltelefon?
  • Anette91

Runt mellanstadietiden när barnen börja bli så stora att man vågar lämna dem utan uppsikt o även kanske kan gå iväg till affären själv eller sova hos kompisar är väl ganska bra..
    Beror lite på tror jag hur barnet är, vet en som fick telefon när hon var 7 men hon är otroligt mogen för sin ålder och föräldrarna litar på att hon ringer om de händer något och därför kunde hon hantera en telefon..
    Det finns iaf väldigt bra familjeabonnemang hos många nu för tiden o då får man oftast telen på köpet, ingen iphone kanske men en enklare tele som är lämplig för barn..
    Hoppas de löser sig =D

• Mrs Karlsson

Isåfall skulle det naturligtvis endast vara en telefon för 200-300 kr. Vi bor i en rätt liten by och anledningen till att jag inte släpper henne längre än inom synhåll är just därför att OM det händer någonting. Hon fyller sju i juli.

• Hoppaspåfler

Min minsta tös har precis fått sin första och hon är nyss fyllda 7 år

Helene

• La Lola

Här uppstod inget behov förrän nu när Alma blivit 11 så hon fick en i födelsedagspresent.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Danitra

Det beror nog mycket på situation och hur barnet är. En del barn åker ju själva på buss och tåg redan tidigt och då kan en mobil vara bra att ha med, kanske från cirka 6-7 år.

Andra barn har inte samma behov eller kan ta samma ansvar och då kanske 11-12 är mer lämpligt. 

• Mamma Jenny01

Jag tycker att när barnet själv har pengar att köpa en egen telefon samt att betala själv för sina räkningar, dvs när barnet är vuxet då. Ser inte varför ett barn ska vara i behov av en mobiltelefon? Jag köpte min första mobil när jag var 19 år, klarade mig galant utan en tills dess

• Danitra
    Mamma Jenny01 skrev 2011-06-13 14:28:11 följande:
    Jag tycker att när barnet själv har pengar att köpa en egen telefon samt att betala själv för sina räkningar, dvs när barnet är vuxet då. Ser inte varför ett barn ska vara i behov av en mobiltelefon? Jag köpte min första mobil när jag var 19 år, klarade mig galant utan en tills dess
    Fast samhället har förändrats lite på senaste tiden om du inte märkt det. Självklart ska barn/ungdomar få en mobiltelefon av sina föräldrar - tillhör definitivt självklarheter nuförtiden!
  • La Lola
    Mamma Jenny01 skrev 2011-06-13 14:28:11 följande:
    För att kunna tala om att han/hon följer med nån hem efter skolan tex.

Jag var 27 när jag fick min första mobil men det går ju lixom inte att jämföra så eftersom det är andra tider nu....
    Mobiler är en bra uppfinning som förenklar livet lite.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CallGirl

Vi har satt gränsen när barnen går ut trean för då finns inte fritids längre.

Svar på tråden Lämplig ålder för mobiltelefon?