• Saralainen

Behöver en bilbarnstol till - tips!!

Hej!

Snart börjar vår dotter på dagis. Min man ska lämna henne och jag ska hämta henne.
    Med andra ord behöver vi en bilbarnstol till i hans bil.

Idag har vi en britax hi-way till henne i min bil och den är vi jättenöjda med.
    Men jag tänkte höra hur ni andra gjort vid val av andra bilstolen?

Jag tänker nämligen såhär, om man kanske ska köpa en bilbarnstol som hon kan sitta i nu men även efter hon växt ur hi-wayen. Jag har hört så mycket olika om den nämligen, att det är möjligt att man får byta från hi-wayen när hon växt ur den innan man vänder framåt.  Och då har man ju en storlek större i hans bil så får vi lösa det med min bil då när problemet kommer.

Eller så köper man en likadan begagnad för man vet ju att den funkar.

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Behöver en bilbarnstol till - tips!!
  • cicci85

Jag skulle göra så som du tänkt! Hiwayen är ju rätt så kort i ryggen och ganska trång. Vi köpte en Britax twoway, som är den rymligaste stolen, till pappans jobbarbil när lillen började på dagis. När han var äldre så satt han bättre i twowayen och då blev det hans "förstastol" och lillebror fick ta över securan. Då var det bara jag som hämtade och lämnade på dagis så vi behövde bara bilstolar i en bil.

• lövet

Det beror ju på vad ni har för bil - köp en andra stol som passar bra i den bil ni ska köra med & som passar barnet. Hi-way är ju en bra stol som passar i de flesta bilar så varför inte köpa en likadan - då kan ni ju prova med den ni har först för att se att det fungerar bra i den andra bilen oxå. Jag tycker inte att ni ska köpa en som går att vända. Bar ska sitta bakåtvänt till som är minst 4 år och när det är dax att vända så är barnen så stora att man kan köpa en bra bältestol som är mycket smidigare. Jag skulle kanske kolla på begagnade Hi-way eller föregångaren Freeway som är väldigt lik HI-way men saknar stödben.

• hannis

Vi har köpt 2 Hi-way, en till varje bil. Vi resonerar som så att vi troligtvis kommer få ett barn till inom några år och kommer då ändå behöva köpa ytterligare minst en stol till det större barnet medan småsyskonet ärver Hi-wayarna.

• hannis

Just det, vi köpe en ny Hi-way och en begagnad av en bekant som vi har i extrabilen. .

• Dagsmeja

Jag skulle köpt en Britax Twoway, den är riktigt lång i ryggen och fungerar längst av alla stolar jag har testat. Så när hon har vuxit ur sin Hiway kommer hon med all säkerhet kunna fortsätta åka bakåtvänd i sin Twoway.

Vi gjorde så med våra barn, de satt i Freeway (föregångare till Hiway) till 3-årsåldern och sedan i Twoway tills de vändes framåt som femåringar.

• cicci85
    lövet skrev 2011-06-13 14:45:59 följande:
    Jag tycker inte att ni ska köpa en som går att vända.
    Köpa kan man ju göra men man bör ju inte använda den framåtvänd... Min son skulle inte kunnat åka bakåtvänd till 25 kg och han inte hade suttit i en sk kombistol, britax twoway.
  • Saralainen

Tack för era svar.
    Blir nog att gå upp en storlek till multitech eller two-way.

Får åka till affären och prova vilka hon sitter bra i.

• cicci85
    Saralainen skrev 2011-06-17 12:40:37 följande:

Tack för era svar.
    Blir nog att gå upp en storlek till multitech eller two-way.

Får åka till affären och prova vilka hon sitter bra i.

Multi-tech är en superbra stol men barnen kan inte bli särkilt långa i den, twoway funkar mycket längre tid.
Svar på tråden Behöver en bilbarnstol till - tips!!