• Pyris

Förstadagsintyg

Min man har fått förstadagsintyg på sitt arbete.
    På lappen som han fick stod det klart och tydligt att företaget står för dom kostnader som uppstår kring detta.
    Vi har ca 3 mil till våran vct. Alltså 6 mil fram och tillbaka. Så när min man tyckte att då kunde dom ju stå för bensinkostnade då, eftersom det var så dom hade skrivit, så vägrar dom. Dom säger att det är den närmaste vct som gäller, men han är inte ens listad där och man får inga tider där heller. Det handlar ju inte om mycket pengar, men har dom skrivit en sak så får dom väl stå för det eller?
    Han pratade med den fackliga representanten som menade på att han kommer inte komma någonstans med det där, han kommer inte få ersättning för bensinen.

Är det rätt? 

• Svar på tråden Förstadagsintyg
  • Kjell2

Säger facket är det kört så är det nog så. Sen om det är rätt eller inte är en annan fråga.

• Susanne905

Han måste självklart stå för alla kostnader det innebär kring förstadagsintyg, något annat kommer han inte få igenom.

• M Y L F

Fast är det inte så att företaget står för själva läkarbesöket? Att ta sig dit får man göra för egen maskin?

Jag har aldrig fattat detta med förstadagsintyg, är det vanligt?  

När jag är hemma och är sjuk, vilket är väldigt sällan, då är jag ofta så sjuk att jag inte tar mig ur sängen, hur man då? Ringer efter en ambulans? 

Han får väl ta upp det med personalavdelningen och lösa det den vägen. Får han ingen hjälp av facket, så får ni väl ta bensinkostnaden själva. 

• Pyris
    Kjell2 skrev 2011-06-13 15:35:19 följande:
    Säger facket är det kört så är det nog så. Sen om det är rätt eller inte är en annan fråga.
    Jo, det verkar vara så, det är inte första gången i så fall som facket inte går efter det som är rätt utan på vad företaget säger.

Men egentligen så har dom väl fel eller? 
  • Kjell2
    Pyris skrev 2011-06-13 15:40:18 följande:
    Jo, det verkar vara så, det är inte första gången i så fall som facket inte går efter det som är rätt utan på vad företaget säger.

Men egentligen så har dom väl fel eller? 
    Fel, enligt vad; lagen, kollekivavtalet, överrrenskommelsen med din man, moral?
  • Pyris
    M Y L F skrev 2011-06-13 15:39:32 följande:
    Fast är det inte så att företaget står för själva läkarbesöket? Att ta sig dit får man göra för egen maskin?

När jag är hemma och är sjuk, vilket är väldigt sällan, då är jag ofta så sjuk att jag inte tar mig ur sängen, hur man då? Ringer efter en ambulans? 

Han får väl ta upp det med personalavdelningen och lösa det den vägen. Får han ingen hjälp av facket, så får ni väl ta bensinkostnaden själva. 
    Fast om jag har fattat det rätt så ska det då stå patientavgifterna eller något liknande. Nu hade dom ju skrivit dom kostnader som uppstår. Dessutom får dom väl då klart o tydligt skriva närmaste vct, för då gick det ju bra att betala bensinkostnaden tydligen.

För min mans del så är förstadagsintyget larvigt anser jag. Han har varit borta mycket från sitt jobb, men det är dels mycket pga skador, han har gamla skador från en trafikolycka som plågar honom, speciellt vintertid och dels så började han med mediciner som gav honom helvetiska biverkningar. Han har ju blivit sjukskriven dom flesta av gångerna och dom är väl medvetna om hans skador som han har. 
  • Pyris
    Kjell2 skrev 2011-06-13 15:43:15 följande:
    Fel, enligt vad; lagen, kollekivavtalet, överrrenskommelsen med din man, moral?
    Ja, alltså jag menar, om dom skriver kostnader som uppstår för förstadagsintyget, så borde det väl inräknas resan dit, patientavgiften och resan hem.
    Man kan väl inte, som företag, skriva en sak, men mena en helt annan.  
  • Kjell2
    M Y L F skrev 2011-06-13 15:39:32 följande:

Förstadagsintyg är inte allt för vanlig. Enda skillnaden är att du måste ha läkarintyg från dag ett och inte dag sju.

Ett tillfälle när det kommer är när det blir bråk och diskussion om mycket kortfrånvaro. För arbetstagaren är fördelen att det sen inte kan bli diskussion på jobbet om sjukskrivning. Det finns alltid ett läkarintyg.

Sen brukar problemet ofta lösa sig själv. När det blir tal om förstadagsintyg brukar sjukfrånvaron i de allra flesta fall minska.
  • Kjell2
    Pyris skrev 2011-06-13 15:47:07 följande:
    Ja, alltså jag menar, om dom skriver kostnader som uppstår för förstadagsintyget, så borde det väl inräknas resan dit, patientavgiften och resan hem.
    Man kan väl inte, som företag, skriva en sak, men mena en helt annan.  
    Företaget kanske menade alla kostnader inklusi billigaste färdmedel till närmsta VC och läkarkostand.

Ge upp, fortsätta bråka med företaget eller dra saken till domstol.
  • Pyris
    Kjell2 skrev 2011-06-13 15:47:12 följande:
    Förstadagsintyg är inte allt för vanlig. Enda skillnaden är att du måste ha läkarintyg från dag ett och inte dag sju.

Ett tillfälle när det kommer är när det blir bråk och diskussion om mycket kortfrånvaro. För arbetstagaren är fördelen att det sen inte kan bli diskussion på jobbet om sjukskrivning. Det finns alltid ett läkarintyg.

Sen brukar problemet ofta lösa sig själv. När det blir tal om förstadagsintyg brukar sjukfrånvaron i de allra flesta fall minska.
    Jag tror att det var det som var grejen, att dom inte trodde honom, så det var därför han fick förstadagsintyg. Men han ju fortfarande ont av sina skador och det blir ett himla springades ibland till vct. 
  • Kjell2
    Pyris skrev 2011-06-13 15:51:13 följande:
    Jag tror att det var det som var grejen, att dom inte trodde honom, så det var därför han fick förstadagsintyg. Men han ju fortfarande ont av sina skador och det blir ett himla springades ibland till vct. 
    Om han får läkarintyg för varje sjukskrivning kommer till slut företagt inse att det är onödigt och att de kan lita på honm  och lägga ner.
  • jassikan

En del företag står för själva läkarkostnaden, men inte resan dit. Så står det inte att de står för resan också så får ni nog svårt att få igenom det. Om inget annat så kanske de förtydligar info. för kommande tillfällen.
    Har inte hört talas om någon som fått resan till vårdcentralen eller likn. vid ett sådant här fall.

• vt1

Har aldrig hört att man skulle få resan betald.

Svar på tråden Förstadagsintyg