Vad bör en 4½ kunna?
Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.
Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.
Oj bör kunna vet jag inte det du nämner är nog många som kan, men jag tycker inte man måste kunna det i den åldern. När barn lär sig säker är väldigt individuellt, men säker en 4,5 åring bör kunna (om det inte finns själ till att inte kunna) är t.ex. prata så andra förstår, leka tillsammans med andra barn, spela enklare spel och pussel. Plocka undan efter sig (sen om de vill är en annan sak
, ta på och av sig vanliga kläder osv. Kan fortsätta en bra bit till, men har dålig fantasi nu
oj, inte vet jag xD
min 4åring kan tex klä sig själv -både kläder o ytterkläder, ta till sig mat själv, duka, gunga, fixa till tandborsten, torka sig själv på toa (kissat) hoppa hage, pärla pärlplatta, räkna till 15... Öööööh, ja nu kommer jag inte på nåt mer.. haha!! Men jag vet inte om allt är ett "måste" tex räkna så långt, hoppa hage o det.. =)
Och ursäkta min stavning, skriver på telefonen så säker-saker själ-skäl
Min 4,5 åring kan de föregående tar upp, skriva mamma, pappa, sitt namn o brorsans namn, har kunnat hela alfabetet klockrent i två år, kan räkna plus, torka sig på toa även nr 2, cykla utan stödhjul i 2 år, knyta skor även om de tar tid :) bäddar sin säng o klär på sig innan han väcker oss dem gånger vi sover när han vaknar :) etc etc etc
Fast sånt kan man väl knappast säga att en 4,5 åring BÖR kunna vad olika barn i samma ålder kan, variertt det barn bör kunna i den åldern är bara ganska grundläggande säker
ar ju väldigt, men jag skulle vilja säga a
Min unge verkar vara på samma nivå som lunkentussens barn. Hon kan även räkna, skriva sitt namn, en del andra bokstäver, dock ej alfabetet, några engelska ord och att räkna till tolv.
Bör är kanske fel ordval men jag vet inte hur jag ska formulera mig annars. :)
Ja, vad bör de kunna??? Min 4½-åring kan inget av det du skrev, varken knäppa jackan eller ta fart på gungan. Han kan ta på sig skorna själv om han är på humör, dra upp och ner byxorna när han går på toaletten och knäppa fast bilbältet själv. Han kan inte rita, inte skriva, men är en fena på siffror. Han kan adresser och namn men inte cykla utan stödhjul.
Är inte alla barn olika? Vissa kan det och vissa kan det? Förstår inte riktigt meningen med tråden... det är ju som precis allt annat.. men jag antar att dom borde kunna mer eftersom min 3,5 åring kan allt det där eller står dom still i utvecklingen 1 år? Eller så kan hon helt enkelt vissa grejer som andra kan och vissa grejer kan hon inte.. det går inte riktigt jämföra..